Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mysteriet med prismodellen för rosésskumpa?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Någon mer än undertecknad som funderat på vetenskapen bakom prissättningen av roséchampagne?

-Många producenter verkar tycka det är ett rimligt påslag att öka priset med cirka 50-80 procent för att man gjort sig omaket att skvätta i lite rött vin från Bozy eller låta skalen ligga och dra sig lite.
-Nu antar jag att saignée innebär lite mer arbete och inte alla tar ohemult mycket mer betalt för sin rosé kontra sina andra viner men det är ändå väldigt tydligt pisskillnad hos många producenter?

Nu är jag nyfiken, finns det några markant ökande kostnader relaterade till tillverkningen av roséchampagne som försvarar det ökade priset som jag helt missat eller är det bara någon sorts cementerad praxis att man kan ta mer betalt för rosé?

Jag tänker att exempelvis @vintomas kanske kan bidra med lite klokskap i frågan?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Visst finns det prestigeroséer som är 100% dyrare eller drygt det, t.ex. Dom Pérignon (assemblage) och Cristal (saignée)! Saignéemetoden lär vara lite mer krävande avseende druvurval. Man kan tycka att druvorna till prestiger ändå borde uppfylla tuffa krav, men det kan gissningsvis krävas aningen högre druvmognad ("fenolisk" mognad hos skalen) för en riktigt bra rosé.
Påslaget följer nog helt enkelt principen "Yes we can!!!" :) och volymerna är små, i de flesta fall troligen 5-10% av motsvarande vita prestige.
 

LarsW

Medlem
Det som känns lite skumt i sammanhanget är att jag kan förstå att det blir dyrare med rosé för att det blir minst ett arbetsmoment till, rensa bort skalen vid maceration eller hälla i rödvin vid saignee.
Men då borde det rimligtvis ge ett större utslag hos champagner med lägre pris men där finns det många exempel där rosen bara är lite dyrare. Roederer's, Moët's och Veuve Cliquot's årgångsskumpor är ju obetydligt dyrare i Rosé-varianten medan samtliga av deras Prestige roséer har prispåslag närmare 75-100%.
Får instämma i @vintomas analys. De får sålt dem nästan oavsett pris. Marknaden för dessa skumpor är nog ganska pris-resistent.
 

Wintermute

Medlem
Det som känns lite skumt i sammanhanget är att jag kan förstå att det blir dyrare med rosé för att det blir minst ett arbetsmoment till, rensa bort skalen vid maceration eller hälla i rödvin vid saignee.
Men då borde det rimligtvis ge ett större utslag hos champagner med lägre pris men där finns det många exempel där rosen bara är lite dyrare. Roederer's, Moët's och Veuve Cliquot's årgångsskumpor är ju obetydligt dyrare i Rosé-varianten medan samtliga av deras Prestige roséer har prispåslag närmare 75-100%.
Får instämma i @vintomas analys. De får sålt dem nästan oavsett pris. Marknaden för dessa skumpor är nog ganska pris-resistent.
När jag tittade på systembolagets försäljning för 2016 fann jag att priskänslighetsexponenten (egenpåhittat ord) är -3 för champagne. Det betyder att en produkt som är dubbelt så dyr har en åttondedel så stor marknad. För den som har ett nog starkt varumärke gäller troligen också det omvända; det vin som tillverkas i en åttondedel så stor volym kan säljas dubbelt så dyrt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag tittade på systembolagets försäljning för 2016 fann jag att priskänslighetsexponenten (egenpåhittat ord) är -3 för champagne. Det betyder att en produkt som är dubbelt så dyr har en åttondedel så stor marknad. För den som har ett nog starkt varumärke gäller troligen också det omvända; det vin som tillverkas i en åttondedel så stor volym kan säljas dubbelt så dyrt.
Priselasticitet är det nationalekonomiska begreppet! Normal definition är att relatera derivatorna (deltavärdena) till varandra. Priselasticitet 1 = efterfrågan går ner 1 procent om priset går upp 1 procent.
 
Toppen