Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

N. Rhone 2015 på bolaget

Hej,
Här kommer en fråga från en nybliven vinfrälst.. är frågan i fel forum så ber jag om ursäkt i förväg.

Har förstått att årgång 2015 var legendarisk i N Rhone och 2016 likaså i S Rhone. En snabb sökning på bolaget ger inte speciellt många träffar i dessa kategorier - speciellt inte 2015. Har jag missat tåget eller har dessa viner inte kommit ut än?

#fomo ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag hittar 19 röda 2015 från Nordrhône med SB:s sökfunktion:
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?combinedcountry=Frankrike&subcategory=Rött vin&originlevel1=Rhonedalen&vintage=2015&originlevel2=Côtes du Rhône&originlevel3=Côte-Rôtie,Crozes-Hermitage,Hermitage,Saint-Joseph&fullassortment=1
"Distriktet" Côtes du Rhône omfattar både N & S Rhône, sedan får man leta efter de nordrhônska appellationerna som deldistrikt.
Förmodligen är det inte så många 2015 kvar att lansera, mestadels vissa från Guigal (förutom CdR och Crozes som redan kommit), eftersom de får längre fatlagring än de flesta andra.

Det kan eventuellt finnas några till som inte kommer med i denna filtrering, i form av CdR:er som faktiskt kommer från Nordrhône (försvinner i denna sökning) och BS-produkter där inte distrikt/deldistrikt fyllts i.
 
Last edited:
Trådskapare
L

Lars-Göran

Medlem
Vintomas: Precis, dit har jag också hittat - det är många flaskor som ligger runt tvåhundralappen i pris. Följdfrågan är väl då om man kan förvänta sig att få ett vin i den prisklassen som verkligen ger utryck för årgången? (När jag läser föregående mening inser jag att den låter ganska dryg.. det är inte meningen, det är en ärlig fråga...)
 

Trydebull

Medlem
Lite omvänt mot dina tankar om norra respektive södra Rhone och årgångar (som jag förvisso håller med dig om), och jag vet inte vad du har för budget och drickfönsterperspektiv men jag kan varmt rekommendera Rostaing sim kom nu förra veckan:
  • Côte-Rôtie Nr 90312
  • La Landonne ,
Eller
  • Côte Rôtie Nr 90303
  • Côte Blonde

Inget att dricka nu direkt men fantastiska viner - om man nu inte vill lägga på det dubbla och vänta på Guigal...
 

Poussard

Medlem
Följdfrågan är väl då om man kan förvänta sig att få ett vin i den prisklassen som verkligen ger utryck för årgången? (När jag läser föregående mening inser jag att den låter ganska dryg.. det är inte meningen, det är en ärlig fråga...)
Tycker inte du låter dryg. Du låter som ungefär alla vinsamlare/drickare och vad vi också (ibland, inte nödvändigtvis alltid) kommer fram till. Med det sagt tycker jag du ska kolla på de tillfälliga släppen på SB samt även kolla andra inköpsställen utöver SB.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vintomas: Precis, dit har jag också hittat - det är många flaskor som ligger runt tvåhundralappen i pris. Följdfrågan är väl då om man kan förvänta sig att få ett vin i den prisklassen som verkligen ger utryck för årgången? (När jag läser föregående mening inser jag att den låter ganska dryg.. det är inte meningen, det är en ärlig fråga...)
N. Rhône för ca 200 kr i svensk distribution = Crozes-Hermitage.
De rimligt prissatta vinerna ger väl ofta mer uttryck för årgången medan de dyrare i större grad ger uttryck för vingården? Eller annorlunda: i bra årgångar, särskilt bra årgångar med bra druvmognad som 2015, är även de måttligt prissatta vinerna riktigt bra.
 
Toppen