Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

när, var och hur- Champagne

JoelK

Medlem
Tjena.

Efter att ha läst igenom alla reseberättelser från Champagne sen 2014, fantastisk läsning, så återstår ändock en del frågor för en nyfrälst.

Jag sitter och planerar för att ta mig ner 4-5 dagar (2 resdagar), med bil. Vi är ett sällskap på tre pers, så det finns utrymme i bilen.
Men frågan är när det är bäst att vara på plats? Alltså typ vilken månad/årstid. Vackert och soligt väder är ingen prio, utan en tid, där odlarna har tid och lust att ses är prioriterat.
Jag hamnade i eparney strax innan skörden (semester tider) förra året, när jag var påväg hem från ett jobbuppdrag i södra Tyskland. Ja okej, på vägen hem ligger det kanske inte, men värt omvägen var det!
Då bokade jag några besök, dagen innan, och efter en hastig sondering på nätet i bilen. Så upplevelserna var väldigt blandade.
Forget-chemin, kul besök där Thierry visade sin produktion och källare.
Jean milan och Gaston chiquet, där var det bara testa lite champagne med en lite halvt ointresserad personal. Några goda viner ändå.

Så vilka odlare ska man ta sig ett besök hos. Några tips har man snappat upp i berättelserna, men jag vet inte om det ändrats sen 2014?
Det vi söker, då kunskaperna knappast är en rutinerad champagnekonnässörs nivå, är dels några roliga visningar, som inte bara består av att testa champagne, utan gärna lite visning av gård/källare. För att få lite fördjupad känsla för huset.
Besök med erkänt trevlig känsla och bra provning. Även mot rookies, då många berättelser låter som det som kommer från folk med lite känningar, och god kunskap.
Toppa detta med bra inköpsstopp, där det som känns roligast, är sånt man inte får på SB men håller bra kvalité, eller ett bra pris jämfört med SB.

Sen finns finns en tredje tvist, en av herrarna i sällskapet är mycket intresserad av biodynamik, så bra och trevligt besök hos en biodynamiker som gör bra grejer vore uppskattat.


Grymt rolig sida, med trevlig stämning.

Tack/
Joel
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Välkommen till Champagne.se!

Vad gäller tidpunkt så ska man ju förstås undvika skördetid och jag hade väl åkt innan knoppning då de oftast har det lite lugnare om de inte håller på med buteljering. Typ april/Maj, väljer du april så får du njuta av den våren innan det hunnit komma hemma vilket alltid är najs.

Mina standardtips som jag givit många gånger förr är att hälsa på Sophie Dethune på Champagne Paul Dethune. Underbar människa som gillar svenskar, har du möjlighet att därtill ta med en Semla så har du vunnit hennes hjärta för evigt.
Sedan är det då Jerome Legras på Legras & Haas som hör till det yngre gardet som är otroligt avslappnad men samtidigt väldigt påläst. Pratar perfekt engelska och mutas bäst med ett storpack Ahlgrens bilar.

När du nämner bioodlare så tänker jag ju på Bennoit Marguet som minst sagt gått "all in" på biodynamiken. Oerhört skön lirare som kan prata i timtal om vikten av att placera vineriet i konjunktion med mars.
Har är snål med besök så var ute i god tid och skriv ett trevligt mail om hur fascinerade ni är av biodynamikens kraft så ska ni nog få till ett besök. Är ni nyfiken på att veta mer om honom i förväg så finns en intervju på champagnepodden att ladda ner.
Lite andra bubblare (pun intended) som jag själv planerar att besöka är Lacourte-Godbillon, Eric Rodez och om man vil träffa en pytteliten odlare i Bozy även Alfred Tritant.

Räknar med att det kommer fyllas på med mer förslag snabbt :)
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
Välkommen till Champagne.se!

Mina standardtips som jag givit många gånger förr är att hälsa på Sophie Dethune på Champagne Paul Dethune. Underbar människa som gillar svenskar, har du möjlighet att därtill ta med en Semla så har du vunnit hennes hjärta för evigt.
Sedan är det då Jerome Legras på Legras & Haas som hör till det yngre gardet som är otroligt avslappnad men samtidigt väldigt påläst. Pratar perfekt engelska och mutas bäst med ett storpack Ahlgrens bilar.

När du nämner bioodlare så tänker jag ju på Bennoit Marguet som minst sagt gått "all in" på biodynamiken. Oerhört skön lirare som kan prata i timtal om vikten av att placera vineriet i konjunktion med mars.
Har är snål med besök så var ute i god tid och skriv ett trevligt mail om hur fascinerade ni är av biodynamikens kraft så ska ni nog få till ett besök. Är ni nyfiken på att veta mer om honom i förväg så finns en intervju på champagnepodden att ladda ner.
:)

Tack, kul med lite insider tips på gåvor, fint att kunna bjuda tillbaka.

När brukar det lugna ner sig efter skördetiden?
 

kimnyblom

Medlem
Nyss hemkommen från 5 dagar i Champagne.

Vi hade bokat samtliga besök i god tid innan. Besökte Tarlant, Gaston-Chiquet, Paul Bara, Jean Vessel, Legras & Haas, Larmandier-Bernier, Damien Hugot, Forget-Chemin, Mailly samt Diebolt-Vallois.

Särklass bästa besöken var Larmandier-Bernier och Damien Hugot. Bjussiga provningar, bra snack om produktion/arbete i vingårdarna och kul rundtur på respektive ställe.

Många av de andra besöken var mer ”hiss pitch” om producenten följt av en snabb provning. Visserligen också trevligt och det är ju genomgående väldigt bra viner men alltid kul med det lilla extra som vi gick på LB och DH. Sämsta besöket (och bland de bästa vinerna) var Paul Bara.
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Tänk på att kolla att ingen fransk helgdag infaller under tiden ni gör ert besök, då är allt stängt Googla franska helgdagar när ni planerar resan. Annars tycker jag att april är ett bra förslag.
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
Om man nu inte kan hålla sig och beger sig under hösten, när är det lämpligt?
Jag har förstått at det är en fördel att dom inte är för upptagna med gården, men det får inte heller vara för gå gäster, då kunde det vara svårare att få testa ”fler” viner?
Och andra frågan, läser ofta att man ska boka innan, i god tid, väldigt diffust begrepp. Någon som har en lite mer ca i kanske månader eller veckor. Vad som behövs?

Tack för engagemanget.
 
Toppen