Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

När vinkylen är full ...

Hur gör ni när vinkylen är full?

  • Köper en ny och trycker in i random utrymme

    Votes: 9 20,9%
  • Kör en ut en in principen av vinflaskor

    Votes: 5 11,6%
  • Prioriterar vilka som ligger i kylen och vilka som får ligga i kartonger i garderoben

    Votes: 20 46,5%
  • Pyntar för extern vinlagring

    Votes: 7 16,3%
  • Andra idéer - förtydliga gärna i kommentarerna

    Votes: 2 4,7%

  • Total voters
    43

Vera Wind

In vini veritas?
Ni som inte har en faktisk källare eller tempererat rum inrett utan bara en vinkyl i lägenheten. Hur har ni löst det när vinkylen blivit överfull? :oops:
 
Funderar på att köpa en till likadan kyl fast vänsterhängd och trycka in bredvid..

Är dock rätt nöjd med ett skåp inredningsmässigt just nu.. kan bli väldigt klumpigt med två bredvid varandra.

jag inte vill ha vin i garderob eller dylikt och extern vinlagring känns för dyrt
 

Attachments

  • C7EED175-1D36-402E-B302-19A00D154A14.jpeg
    C7EED175-1D36-402E-B302-19A00D154A14.jpeg
    51,9 KB · Visningar: 305

LarsW

Medlem
Ni som inte har en faktisk källare eller tempererat rum inrett utan bara en vinkyl i lägenheten. Hur har ni löst det när vinkylen blivit överfull? :oops:
1: Lagra hos andra. Finns ju oftast någon man känner med en källare eller utrymme man kan ställa ett stort vinskåp i. De flesta kan mutas med lite gott vin då och då. (obs, kräver att man köper fler vinskåp).

2: Långt ifrån alla viner behöver ligga i vinkyl/skåp. Ska du dricka vinet inom 2-3-4 år, och det inte är ngt super exklusivt, så går det fint att förvara en djup garderob så länge inte tempen går väldigt långt över 20 grader. (Obs, personlig åsikt baserad på egna erfarenheter av att lagra vin).
 

Wintermute

Medlem
Frågan är relevant. Om man har en källare/kyl som har "rätt" storlek, utifrån omsättning och tänkt lagringstid, med lite vingelmån, då borde man köra en in/en ut, annars kommer det att bli vin över. Men på något sätt verkar det inte funka så i verkligheten :cool:
 

Mexikanaren

Medlem
Släkt med källare, så där kan de långlagras.
Samma gäller för mig, har nånstans 120-130 flaskor hos släkt med en matkällare som håller sig runt 9 grader under vintern och cirka 14-15 när det är sommar så känns perfekt att ha flaskorna där.

Som 'tack' för att de låter mig lagra flaskorna där så brukar jag även försöka köpa mig på någon extra flaska av viner som jag tänkt köpa på mig en bunt av själv, så att de också kan få vara med och smaka och allt det där och som generellt "tack".
T.ex Cigliuti barbaresco, Willi Schaefer riesling, Piccolomini brunello, m.m
 
Last edited:

Domaren

Rookie som leker Italien.
Har en vinkyl jag får in 50-talet flaskor i. Övriga har jag just nu i garderoben. Tittar på olika lösningar, som att hyra 2 kvm i en källare i ett sekelskiftshus i stan, men halva grejen är väl att man vill ha dem
hemma nära till hands?
 

sunqan

Vinös
Har 5 kylar, varav en liten serveringskyl plus plats för ca 80 flaskor i rumstemperatur (för konsumtion i närtid). Sist jag hade problem, köpte jag en portabel ac och kylde förrådet till ca 16 grader över sommaren, sen köpte jag en kyl till... men nu har jag ungefär rätt antal kylar...
 
Trådskapare
Vera Wind

Vera Wind

In vini veritas?
Har 5 kylar, varav en liten serveringskyl plus plats för ca 80 flaskor i rumstemperatur (för konsumtion i närtid). Sist jag hade problem, köpte jag en portabel ac och kylde förrådet till ca 16 grader över sommaren, sen köpte jag en kyl till... men nu har jag ungefär rätt antal kylar...
Jag har faktiskt funderat på om jag skulle kyla ner förrådet! Det är ett lagom litet rum. Men det känns oerhört ineffektivt? Om jag inte tätar dörren förstås. :rolleyes:
 

Daniel A

Administratör
Jag kör väl egentligen en kombination av alla alternativ.

Men just nu gäller den där fruktade "en in, en ut"-metoden, och (obs! möjligtvis provocerande!) det har fungerat i 18+ månader nu. Ligger till och med minus tio flaskor i år. Tror inte det kommer vara hållbart i längden dock. Det fungerar just nu för att jag långsamt kan dricka alla de där 2-3-400kronorsvinerna som jag köpt på mig under åren, där flertalet börjar komma in i en trevlig drickfas. Men de flesta viner jag köper nu för tiden är mer lagringskrävande (och dyrare...), så snart sitter jag där med ingenting att dricka. Men det problemet löser jag när det kommer, hoppas jag.
 

NoSense

Medlem
Risken för att inte ha något att dricka är väl det som kan vara mest obehagligt. Men funkar inte principen en in, en ut. Så får man helt enkelt börja köpa färdiglagrat vin på Bukowski (eller andra alternativ). Men lider man av Fomo eller samlar patologiskt så finns det nog inte mycket att göra.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har ett vinrum på 3.8 kvm.. ca 300 flaskor i skrivande stund. Bör rymma, med fyllda trälådor, staplade till "tak" ca 1500 flaskor... Sen efter det... ja... Börja gräva jordkällare redan nu kanske?
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
har nu hyrt in ett förråd i centrala sthlm på med måtten 4,3 meter och 1,3 meter brett. Det tråkiga är att det ligger 3 km från bostaden, dock nära kontoret. Perfekt tempererat sommartid i en källare långt under jord med tegel och murbruk precis som man vill ha, väldigt fuktigt. Hyran är 6 000 kr per år så inga stora pengar heller, tycker jag.

Tror dessutom att det kommer bli lättare att glömma bort vissa flaskor om de får ligga där.

Måste fundera på hur jag bäst ska hantera säkerheten.
 

Thirsty

Smygnykterist
har nu hyrt in ett förråd i centrala sthlm på med måtten 4,3 meter och 1,3 meter brett. Det tråkiga är att det ligger 3 km från bostaden, dock nära kontoret. Perfekt tempererat sommartid i en källare långt under jord med tegel och murbruk precis som man vill ha, väldigt fuktigt. Hyran är 6 000 kr per år så inga stora pengar heller, tycker jag.

Tror dessutom att det kommer bli lättare att glömma bort vissa flaskor om de får ligga där.

Måste fundera på hur jag bäst ska hantera säkerheten.
Låter perfekt för långlagring, relativt enkelt att ta dig till men ändå förlängt bort för att spontan ta flaskor.
Vad gäller säkerheten (om det är ett vanligt förråd) så torde det vara klokast att se till att det inte syns att det förvaras vin där och att andra i huset inte känner till det. Försäkring kan vara problematiskt.
 
Toppen