Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nätvinhandlarnas polisanmäler

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kan tänka mig att de är bekymrade över risken för (ytterligare) skärpt lagstiftning, och därför vill hävda att den här typen av uppseendeväckande verksamhet redan förhindras av existerande lagstiftning. Finns ju en viss parallell med den tidigare Alko-Taxi-verksamheten i Finland.

Men deras pressmeddelande är verkligen märkligt formulerat:
Det är ingen tvekan om att verksamheten strider mot Alkohollagen, dels genom att införsel i Sverige inte sker genom ”oberoende mellanhand” men troligen strider det också mot alkoholmonopolet som sådant eftersom det är ett och samma företag som säljer och kör ut i Malmö.
Tja, var annars än i alkohollagen finns straffbestämmelser för att bedriva verksamhet i strid med monopolet på detaljhandel? Brottsrubriceringen är "olovlig försäljning av alkohol" alternativt grov dito.
 
Last edited:
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Jag kan tänka mig att de är bekymrade över risken för (ytterligare) skärpt lagstiftning, och därför vill hävda att den här typen av uppseendeväckande verksamhet redan förhindras av existerande lagstiftning.

Jag tror absolut att Winefinder (nätvinhandlarnas) är oroliga, men jag tror att man gör sig en otjänst när man springer och polisanmäler företag när man själv klarar sig i lagboken för att man råkar ha ett tillstånd i Danmark och kringgår svensk lag!

Så här säger Ole Nielsen (nätvinhandlarnas, Winefinder) till 24 Malmö.


– Jag pratade med han som har den här firman och förklarade att sättet som han bedriver verksamheten verksamheten inte är lagligt. Han hade en annan åsikt och då valde jag att polisanmäla företaget, säger Ole Nielsen.

Källa: http://24malmo.se/2016/12/01/nya-alkoholsajten-polisanmals-oserios-och-olaglig/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tror absolut att Winefinder (nätvinhandlarnas) är oroliga, men jag tror att man gör sig en otjänst när man springer och polisanmäler företag när man själv klarar sig i lagboken för att man råkar ha ett tillstånd i Danmark och kringgår svensk lag!
Nej du Peder, Winefinder "kringgår" inte svensk lag, utan de har ett upplägg som är fullt i enlighet med svensk lag som den ser ut (och måste se ut) efter Rosengrendomen! Det där med "kringgå" låter faktiskt som Systembolagets och IOGT-NTO:s argumentation, så jag är mycket förvånad att du resonerar så!!!
I det perspektivet "råkar" de inte ha ett tillstånd i Danmark, utan de säljer via ett företag i ett annat EU-land (i detta fall Danmark) eftersom det är vad som är lagligt. Sedan kan det danska bolaget ha svensk ägare, så länge som det är det danska bolaget som säljer till de svenska kunderna, för att säkerställa att det faktiskt rör sig om distanshandel från annat EU-land.
Samma sak gäller de nätvinhandlare som har sin sits i Frankrike.

Borde de låtit bli att polisanmäla? Tja, jag har svårt att tänka mig att någon annan aktör hade valt att göra samma sak som herr Nielsen. Men så har ju Winefinder generellt kört med hög synlighet och buller och bång, medan de flesta andra i branschen väljer att hålla låg profil mot allt annat än sina kunder.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Nej du Peder, Winefinder "kringgår" inte svensk lag, utan de har ett upplägg som är fullt i enlighet med svensk lag som den ser ut (och måste se ut) efter Rosengrendomen! Det där med "kringgå" låter faktiskt som Systembolagets och IOGT-NTO:s argumentation, så jag är mycket förvånad att du resonerar så!!!

Kringgår kanske är fel ord utan man undviker svensk lagstiftning. Det är inget olagligt med det, men mig veterligen har Winefinder 100% fokus på svensk marknad och är inte all personal anställda i ett svenskt aktiebolag. Jag anser däremot inte att det är något fel eller olagligt med deras upplägg eftersom man följer lagen och där har vi en stor skillnad mellan min åsikt och Systembolaget samt IOGT-NTO.
 
Toppen