Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Någon som provat Doyard Mahé champagne?

Har införskaffat fyra olika BdB från champagnehuset Doyard Mahé. Är det någon som provat dem och har en kommentar angående dess profil?

DM_1024.jpg
 

chambertin

Medlem
Har införskaffat fyra olika BdB från champagnehuset Doyard Mahé. Är det någon som provat dem och har en kommentar angående dess profil?

DM_1024.jpg
Har provat samtliga och besökt domänen i Vertus.
Har inga anteckningar så mina intryck är från minnet bara.
2010 EB tyckte jag var klart bästa vinet med bra kropp och intensitet och massor med gräddighet. 2009 lite i samma stil men mjukare och mindre gräddig. Cuvée Désir klart yngre med lite kartiga drag och väldigt stram ung syra. Carte d'Or ganska enkelt citrusstinnt BdB-bubbel. Välgjorda viner allihopa och låg dosage i vinerna med mer druvmognad. Årgångsvinerna och Désir bör utvecklas fint och klara lagring några år utan problem.

Priserna på SB lätt groteska (449:-, 499:-,549:-,599:) (Carte d'Or, Cuvée Désir, 2010 EB, 2009)
På domänen till privatpersoner kostade vinerna senast jag var där (2014) (16,30€, 19,80€, 24€, 27,60€)
 
Trådskapare
Jesper (mousserande.se)
Har provat samtliga och besökt domänen i Vertus.
2010 EB tyckte jag var klart bästa vinet med bra kropp och intensitet och massor med gräddighet. 2009 lite i samma stil men mjukare och mindre gräddig. Cuvée Désir klart yngre med lite kartiga drag och väldigt stram ung syra.

Började prova Doyard Mahé Millésime Blanc de Blancs Brut 2009 och mina kommentarer finner du nedan:
Arom: Komplex doft med inslag av mineral, citron, apelsin och havtorn.
Smak: Frisk och fruktig smak med nyanser av färska citrusfrukter, mineral och ljust bröd med en syrlig avslutning.
Motivering och betyg: Doyard Mahé BdB Millésime 2009 är en halmgul skapelse med pigga och långvariga bubblor. Den har vilat på jästfällningen i fem år vilket ger en härligt krämig upplevelse. Den har både en doft och smak som är en explosion av citrus där man kan finna allt från citroner och apelsiner till lime och nektariner. Det samlade helhetsintrycket ger denna dryck, enligt oss, ett betyg på 8,5.
 
Toppen