Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nailing it: sabrering!

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den andra ligger ju uppenbarligen på is, men man vet ju inte om det bara var de senaste två minutrarna. Dock kan man väl gissa att experten förberett allt väl SAMT hållit en föreläsning om alla väsentliga komponenter innan.

...eller så var flaskorna kanske bara några för många hundra år gamla?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Undrar vad det var för bubbel? Har hört att risken för exploderande flaskor är betydligt större med billigt bubbel än med äkta vara. (Har däremot inte hört något förut om temperaturen.)
Det skulle kunna tänkas bero på att vissa mousserande håller lite lägre tryck och därför kör med lite tunnare flaskor, som därför inte riktigt har samma hållfasthet.
 

kayaker

Cyklist
En rutinerad sabrerare berättade att för varma flaskor ofta går sönder vid sabreringen. Detta var i samband med en sabreringsövning där det sabrerades 20-25 flaskor och där han lyckades förutspå det korrekt för en flaska. Jag har klarat mig alla gånger men jag är noga med att ha välkylda flaskor.
 

magnum

Epernay, Frankrike
En rutinerad sabrerare berättade att för varma flaskor ofta går sönder vid sabreringen. Detta var i samband med en sabreringsövning där det sabrerades 20-25 flaskor och där han lyckades förutspå det korrekt för en flaska. Jag har klarat mig alla gånger men jag är noga med att ha välkylda flaskor.
För en novis, vad är själva syftet med sabrering?
 
Toppen