Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nån mer än jag som är trött på långrandiga presentationer av maten vid bordet ?

chambertin

Medlem
Var på Stångs Magasin i Linköping häromdagen tillsammans med några kunder.
Vi var ganska många vid bordet så det blev en hel del olika val av både förrätt och huvudrätt.

Maten var riktigt bra och servicen vänlig och bra även den men som ni kanske förstår av rubriken så blir jag mer och mer trött på dessa långrandiga presentationer av maten när den kommer in. Speciellt när personalen står nästan irriterat och väntar på att få ta till orda och när ingen vid bordet visar tecken på att vilja avbryta sina konversationer och servicen sen helt sonika avbryter och sätter igång att beskriva maten.

Som besökare ser jag mycket hellre mer uppmärksamhet på kunden då man sitter med meny och vinlista och givetvis beredskap att berätta om rätten (om man så önskar) men det här nästan tvångsmässiga prästerliga predikandet av rättens komposition och innehåll vid bordet börjar gå mig allt mer på nerverna.

Ser inte alls lika mycket av det här beteendet i t.ex Frankrike eller Belgien och jag har aldrig stött på det varken i Spanien eller Portugal.

Vad tycker ni ?
 

Lando

Medlem
SV: Nån mer än jag som är trött på långrandiga presentationer av maten vid bordet ?

Jag är otroligt trött på just det och speciellt på provinsiella skitkrogar med lyxkrogsambitioner! I vintras hamnade jag med ett sällskap på Brunnsgatan i Piteå efter att ha hört oerhört mycket bra om den. Problemet var bara att stället var oerhört underbemannat och dessutom lagade otroligt trist mat med skyhöga ambitioner. Dessutom hade personalen fått lära sig att göra en långrandig och ointressant presentation av skitmaten, ja till och med om vattnet som var svindyrt, uppdraget från nån stackars hälsokälla och smakade...ja vatten.

Till slut tröttnade vi och började härma personalen "Ni har fått...klamydia!!" men dom hade ingen humor heller.

Lärdomen för mig är att äta toklyxmat bara på dom allra allra bästa ställena, gärna i stora städer och att springa så fort man kan när nån börjar säga "Ni har fått: Vatten från körvgrävlingsbrunnen i bla bla bla"
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Nån mer än jag som är trött på långrandiga presentationer av maten vid bordet ?

Lando skrev:
Jag är otroligt trött på just det och speciellt på provinsiella skitkrogar med lyxkrogsambitioner! I vintras hamnade jag med ett sällskap på Brunnsgatan i Piteå efter att ha hört oerhört mycket bra om den. Problemet var bara att stället var oerhört underbemannat och dessutom lagade otroligt trist mat med skyhöga ambitioner. Dessutom hade personalen fått lära sig att göra en långrandig och ointressant presentation av skitmaten, ja till och med om vattnet som var svindyrt, uppdraget från nån stackars hälsokälla och smakade...ja vatten.

Till slut tröttnade vi och började härma personalen "Ni har fått...klamydia!!" men dom hade ingen humor heller.

Lärdomen för mig är att äta toklyxmat bara på dom allra allra bästa ställena, gärna i stora städer och att springa så fort man kan när nån börjar säga "Ni har fått: Vatten från körvgrävlingsbrunnen i bla bla bla"
Skön prosa Lando ! :D

Känner igen vattengrejen.
Den gången var det en vårt i sällskap som efteråt roat frågade servicen vilket diskmedel dom hade använt till besticken.

Man undrar stilla varför det skall vara så j..a svårt för ngn i ett serviceyrke att försöka läsa av vad gästerna kan tänkas vilja ha/veta om maten eller vinet.

"In the old days" före monologernas tid så frågade man helt sonika servicen efter att man avslutat rätten vad den exakt innehöll eller ngt annat man var intresserad av.
Blev ofta en trevlig pratstund med ibland t.o.m ngn från köket

Var för några år sedan ensam på Les Crayères i Reims och åt lunch. Varje gång en rätt kom in så fick man en kort (typ bara rubrik) presentation av rätten och en kort blick av servitören som läste av om man ville veta ngt mer. Hela tiden fanns hovmästare/sommelier på lite avstånd och uppmärksammade snabbt om man verkade vilja veta/undra ngt. Ingående diskussioner om maten tog dom gärna och hjälpsamt när man så ville annars lät dom en vara ifred utan att missa ngt.

Kan förstå om svenska krogar inte kan ha den personaltätheten som franska stjärnkrogar har men mycket av det dom gör bra har inte med numerären att göra utan mer med kunskap och känsla för vad som just den kunden förväntar sig. Hur svårt kan det annars vara att fråga ?
 

Arvid

Medlem
SV: Nån mer än jag som är trött på långrandiga presentationer av maten vid bordet ?

Ja.

Det är ett ofog. Ge mig min mat så ska jag nog fråga om jag undrar något tjänarjävel.
 
Toppen