Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Napa Valley

Jos

Medlem
Apropå French Laundry i en annan tråd tänkte jag höra efter om det är någon som har ett tips om man inte får bord på nyss nämnda? Om man bara åker till Napa för en övernattning och således bara hinner gå på en provning eller två innan middag, förslag på provningar och kanske var man kan övernatta?
 

Elvis

Medlem
Jag har inte hunnit till Napa än men jag frågade en mycket pålitlig källa här i LA om tips. Till att börja med så tycker han inte att du ska ge upp French Laundry - när det är mindre än två veckor kvar får de många avbokningar.

Här är några andra restauranger som han rekommenderar:
Redd – always great. First choice
Bistro Jeanty – solid and easy to get into
Tra Vigne – terrific italian and great setting. Showing age but we always like it
Brunch at Auberge du Soleil. Always.

Vad gäller boende så brukar han bo i Yountville. Det finns bara enkla hotell där men det är ett väldigt bra läge, tydligen.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Fan va grymt Elvis, tack! Ska bara försöka klura ut vilket vineri man ska försöka besöka när man bara har tid med ett eller två...

Har ringt French Laundry men de renoverar och håller stängt :(

Hade tänkt mig St Helena men då ska jag kolla upp Yountville!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Redd bokat! Blir nog till att ta med något riktigt jäkla bra och köra corkage fee på tror jag bestämt, såg ut som otroligt trevlig meny!

Vettefan vad din polare har för burnrate när han är i Napa men om han tycker hotellen som ligger mellan 2 500 och 5000 kronor natten är enkla så är vi på olika nivå ;)
 

Elvis

Medlem
Vettefan vad din polare har för burnrate när han är i Napa men om han tycker hotellen som ligger mellan 2 500 och 5000 kronor natten är enkla så är vi på olika nivå ;)

Hahaha, jaså! Jag är inte helt förvånad. :)
 

Arvid

Medlem
Redd har jag inte bra erfarenhet med. Var en ren katastrof den enda gång jag varit där. Trist mat, pompös service, korkat vin. Har dock hört gott från andra, så kanske hade de bara en dålig dag.

Om du nu missar FL men vill ha ***-stjärnupplevelsen finns ju alltid Meadowood. Deras Grill är schysst också också.

Ett ställe som varmt kan rekommenderas är Press i St. Helena. Bra möjligheter att dricka väl mogna viner till förnuftiga priser, om man vet lite vad man ska leta efter. Maten är köttig, så att säga...

Yountville är bra att bo i. Centralt och trevligt. St. Helena är också fint, men mindre, och det kan bli dyrt att få tag tag i transport om man ska från St. Helena till Napa town exempelvis. Så planera vingårdsbesök/restaurang därefter.

Lite svårt att veta vilka vingårdar som är large och öppnar dörren. Skriv till dina favoriter i förväg, fråga om du får komma in.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Tack Arvid men precis för sent. Som tur var levererade Redd riktigt bra. Maten var fantastisk och värdet på topp med 130 dollar för femrätters med vin. Att sen kyparn smög till oss en varsin skvätt från Bill Harlans(som satt vid bordet bredvid) egna medhavda flaska Harlan Estate var bara sjukt kul ochbpricken över i. Servicen var allt annat än pompös och bara grymt bra!

Dock till en början lite chockad över att vi får in olika vin med förklaringen att det ska matcha maten. Det visar sig så att vi får in olika mat, rakt igenom hela måltiden! Ett sådant koncept sätter ju enorm press på att de verklifen levererar så att man inte sitter avundsjuk och önskar att man hade fått den andres rätt istället för sin egen.

På två pers fick vi alltså tio olika rätter och alla var mer eller mindre fantastiska! Det var ju länge sedan man fick in tre fantastiska rätter så vi lämnade Redd otroligt nöjda!

Ang. besöken blev det inte mer spännande än att vi besökte Robert Mondavi. Kul att se motsvarigheten till ett franskt surt " jag häller upp en skvätt vin om ni sveper och drar fort som fan." Så galet kommersiellt men på ett bra sätt. Rycktes med lite och kom på mig själv med att köpa ett par flaskor oekad Chardonnay från södra Napa som var riktigt bra och enbart såldes på estaten.

Vi ramlade även in på Priest Ranch (som säljer druvor till många kända namn i Napa) och drack lite monsterviner men även en icke så monstruös Zinfandel som var riktigt trevlig.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Vi åkte även hela Silverado Trail norrut och genom bergen ut från Napa. Mycket trevliga gårdar längs Silverado Trail så det blev några snabba stopp. En del mindre blygsamma än andra.... Såklart tvungen att stanna till på Darioush och snikdricka lite Viognier/Chardonnay som för övrigt var helt ok.

Och ja, det brinner i den jättejättestora facklan.

#smakfullt
1.jpg
2.jpg

3.jpg
 
Tyckte faktiskt det såg rätt ok ut först, på bild (lite småpinsamt, jag vet), men du har nog rätt. Rätt vulgärt att göra så.
Påkostat ser det ut att vara, i alla fall. :)
Och den omgivande miljön (landskapet) ser det inte utbatt vara något fel på.
 
Hej!
Arbetar på SVT:s Landgång som researchar ett program i Kalifornien. Har ni tips på karismatiska vinodlare, intressanta vinsorter eller vingårdar?
Någon som ska resa dit i november och provsmaka sig runt?
Kontakta mig gärna på karin.ekberg@svt.se
 

chambertin

Medlem
Hej!
Arbetar på SVT:s Landgång som researchar ett program i Kalifornien. Har ni tips på karismatiska vinodlare, intressanta vinsorter eller vingårdar?
Någon som ska resa dit i november och provsmaka sig runt?
Kontakta mig gärna på karin.ekberg@svt.se
Låter som ett trevlig upplägg Karin.
Vi ser fram emot det programmet (och uppföljarna från Spanien, Frankrike, Italien m.m) :)

Du borde kontakta Michel Jamais. Han om ngn känner till USA väl.
Hans blogg: http://caferotsunda.blogspot.com/
 
Toppen