Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nedkylning av vinrum

MoonieBao

Medlem
Hej!

Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan har blivit besvarad, men jag försöker ändå 😁

Jag har en passiv källare som under 90% av året håller adekvat temperatur med små fluktuationer, men vid högsommarvärme blir det otroligt svårt att hålla temperaturen under 15 grader, utan vi går lätt upp mitt 18-20 grader.

Vinkällaren är väldigt liten (5 kvm) och är belägen på källarplan i en sommarstuga. Jag befinner mig där inte alltför ofta, så en luftkylare som man aktivt behöver justera och fylla upp med vatten var 6:e timme går bort.

Jag har letat efter AC med inbyggd termostat som slår av och på när temperaturen överstiger önskad temperatur, men dessa fungerar enbart ner till 16 °C.

Tänkte höra om någon har tips på lösning?

Vill helst inte spendera en förmögenhet på just denna vinkällare då jag förhoppnignsvis någon gång i framtiden ska bygga något eget när jag väl hittar ett hus 😅

Tusen tack på förhand!

Gustaf
 

Vingubben

Medlem
Hej!

Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan har blivit besvarad, men jag försöker ändå 😁

Jag har en passiv källare som under 90% av året håller adekvat temperatur med små fluktuationer, men vid högsommarvärme blir det otroligt svårt att hålla temperaturen under 15 grader, utan vi går lätt upp mitt 18-20 grader.

Vinkällaren är väldigt liten (5 kvm) och är belägen på källarplan i en sommarstuga. Jag befinner mig där inte alltför ofta, så en luftkylare som man aktivt behöver justera och fylla upp med vatten var 6:e timme går bort.

Jag har letat efter AC med inbyggd termostat som slår av och på när temperaturen överstiger önskad temperatur, men dessa fungerar enbart ner till 16 °C.

Tänkte höra om någon har tips på lösning?

Vill helst inte spendera en förmögenhet på just denna vinkällare då jag förhoppnignsvis någon gång i framtiden ska bygga något eget när jag väl hittar ett hus 😅

Tusen tack på förhand!

Gustaf
Det låter som en nästan perfekt förvaring utan att lägga en enda krona. Möjligtvis hade jag investerat i en uppkopplad temperaturmätare så att du kan följa utvecklingen över tid. Även om du skulle nå en bit över 20 grader några veckor under året så kommer dina viner att må fortsatt bra. Köp,vin för pengarna istället.
 

buteljen

Medlem
Jag har letat efter AC med inbyggd termostat som slår av och på när temperaturen överstiger önskad temperatur, men dessa fungerar enbart ner till 16 °C.
Jag hade en lösning med en vanlig liten AC som kylde när det blev högsommar och temperaturen gick över 18 i källaren. Dock så hade jag mycket större utrymme än dig att kyla ner så det funkade inte speciellt bra. Till slut byggde jag en ordentlig vinkällare och skaffade kylaggregat. Men med enbart fem kvadrat tror jag det borde fungera utmärkt med en vanlig AC. Jag hade testat det, speciellt för nerverna.
 

Pontus

Medlem
Jag hade en lösning med en vanlig liten AC som kylde när det blev högsommar och temperaturen gick över 18 i källaren. Dock så hade jag mycket större utrymme än dig att kyla ner så det funkade inte speciellt bra. Till slut byggde jag en ordentlig vinkällare och skaffade kylaggregat. Men med enbart fem kvadrat tror jag det borde fungera utmärkt med en vanlig AC. Jag hade testat det, speciellt för nerverna.
Håller med. Det fungerar utmärkt och min erfarenhet är att det går att komma ner en bra bit under 16 i ett mindre utrymme med en av Woods enklare modeller. Även om 16 brukar anges som min.
 
Trådskapare
M

MoonieBao

Medlem
Tusen tack för tipsen. Jag lutar nog åt att införskaffa en mindre ac just för nerverna. Intalar mig själv att jag kan använda den i andra sammanhang också om jag hittar en mer permanent lösning i feamtiden. Har kollat lite på olika tillverkare och hittat en från Lyfco (28 m2) som har fått relativt bra betyg och har ett bra pris.
 
Toppen