Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Négociant Distributeur

Poussard

Medlem
Köpte nyligen några flaskor av en Champagne-producent vid namn Jean-Pol Hautbois, som till min stora förvåning har beteckningen ND (trodde det var en RM).

Är det nån som har några gissningar om vad det kan innebära? Kollar man hemsidan så ser det ut som en producent som äger mark, odlar sina egna druvor men tillverkar vinerna hos det lokala kooperativet, således borde beteckningen vara RC. Kan det vara att det stämmer men att de av nån laglig anledning måste skriva ND, eller är allt bara buffel och båg och det är inköpta flaskor?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Köpte nyligen några flaskor av en Champagne-producent vid namn Jean-Pol Hautbois, som till min stora förvåning har beteckningen ND (trodde det var en RM).

Är det nån som har några gissningar om vad det kan innebära? Kollar man hemsidan så ser det ut som en producent som äger mark, odlar sina egna druvor men tillverkar vinerna hos det lokala kooperativet, således borde beteckningen vara RC. Kan det vara att det stämmer men att de av nån laglig anledning måste skriva ND, eller är allt bara buffel och båg och det är inköpta flaskor?

Som jag har förstått det så är en ND (Négociant distributeur) en vinmäklare som köper och säljer färdigt vin under egen etikett.
 
Trådskapare
Poussard

Poussard

Medlem
Som jag har förstått det så är en ND (Négociant distributeur) en vinmäklare som köper och säljer färdigt vin under egen etikett.
Det är jag med på. Det jag undrar är om allt på deras hemsida är lögn: https://www.champagne-hautbois.com/english/ Exempelvis: In August, we monitor the maturity of each of the plots to set the date for harvesting. Our grapes are hand-picked according to Champagne tradition and then delivered to Coopérative La Vigneronne where the different grape varieties are pressed and vinified separately.

Har svårt att förstå varför nån som äger hektar med druvor skulle bli ND. Säljer de alla sina egna druvor till ett hus mot pengar och husets skitflaskor i utbyte, som de sedan säljer i eget namn?
 
Trådskapare
Poussard

Poussard

Medlem
Om de köper tillbaka fler flaskor från kooperativet än deras druvor räcker till, tror jag de klassas som ND. Så det som står kan nog stämma, men det är kanske inte hela sanningen. Var det inte med den klassificeringen gamla "hederliga" Hatt et Söner började, se https://www.finewines.se/threads/hatt-et-soener.1820/#post-44573 ?
Intressant, låter rimligt. Skulle gärna vilja veta vilka cuvéer som består av deras druvor och vilka som består av andras, men det kanske är svårt. Lite synd att man inte får beteckna vissa cuvéer som RC och andra som ND (samma gäller ju t.ex. Louis Roederer som skulle kunna skriva RM på vissa cuvéer, om reglerna tillät).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant, låter rimligt. Skulle gärna vilja veta vilka cuvéer som består av deras druvor och vilka som består av andras, men det kanske är svårt. Lite synd att man inte får beteckna vissa cuvéer som RC och andra som ND (samma gäller ju t.ex. Louis Roederer som skulle kunna skriva RM på vissa cuvéer, om reglerna tillät).
En "dirty secret" är att många kooperativ (men inte alla) blandar alla druvor av samma druvsort från en viss by oavsett producent, så många RC-producenter har inte sina egna druvor i sina flaskor utan en blend av alla kooperativmedlemmars. Däremot kan de ju välja hur länge flaskorna lagras före försäljning, vilken dosage de tillämpar o.s.v.
Sedan finns det alltså kooperativ som tillhandahåller pressning och vinifiering av separata batcher.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Köpte nyligen några flaskor av en Champagne-producent vid namn Jean-Pol Hautbois, som till min stora förvåning har beteckningen ND (trodde det var en RM).

Är det nån som har några gissningar om vad det kan innebära? Kollar man hemsidan så ser det ut som en producent som äger mark, odlar sina egna druvor men tillverkar vinerna hos det lokala kooperativet, således borde beteckningen vara RC. Kan det vara att det stämmer men att de av nån laglig anledning måste skriva ND, eller är allt bara buffel och båg och det är inköpta flaskor?
Man kan väl göra både och men du kan inte vara odlare/RM och köpa flaskor men du kan vara ND och odla egna druvor.
Vill man veta varifrån druvorna till de olika flaskorna kommer måste man nog fråga producenten direkt.
 
Toppen