Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nice, frankrike tips

Hej hej! ska åka ned till Nice och undrar ifall någon har tips på antingen lokala för regionen eller överlag franska viner som jag borde hålla utkick efter och köpa med mig hem.

undrar dessutom om någon har erfarenhet av att skicka hem lådor med vin med typ posten och var ca 12 flaskor kan tänkas gå på för kostnad


Bästa hälsningar

LS
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej,

Om man beställer viner på nätet och får dem skickade till Sverige så brukar frakten, om jag avrundar, landa på ungefär 12-20 euro för 6-12 flaskor. Kan tänka mig att det är ungefär samma kostnad att skicka via postombud i Frankrike.
 

Stina

Medlem
Hej,
Har läst någonstans att det är den enda apellationen som helt ligger inom stadgränser. Skall också vara den minsta i Frankrike.

Nja, tror nog österrikarna blir ledsna om du säger att det är enda appellationen inom stadsgränser. Det odlas en hel del vin i Wien.
Och Bellet är absolut inte minsta appellationen i Frankrike. Minsta i Provence tror jag, men med 55 ha är det en del appellationer som är mindre än så. Loire har ett antal, Chateau Grillet på 3,5 ha har varit minsta appellationen innan de utökade markerna. Jag minns dock inte vilken som är den idag minsta appellationen i Frankrike.
Däremot är Bellet-vinerna bra, så är man i Nice är det väl värt att besöka.
 

Mats Petri

Österlen
Bellet är absolut värt ett besök. Med bil från flygplatsen tar det ca 20 min dit, från centrala Nice något längre.
Det finns 10 producenter där, de två största Ch Crèmat och Ch de Bellet har provningsrum men man bör kolla öppettiderna. De mindre kan man naturligtvis spontanbesöka, men flera av odlarna har andra jobb bredvid och man kan inte räkna med att komma in utan att boka tid. Le Clos S:t Vincent har väl bäst rykte i och med att man har ett av sina viner på vinlistan på 2-stjärniga restaurangen på Negresco.
Några av producenterna säljer sina viner på flygplatsen så handlar du där så kan du ju ta med en del som handbagage...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kände inte till appellationen tidigare, nu vart jag sugen på att prova viner därifrån. Tack för tipset!
Håll utkik efter producenten Domaine de Fogolar och deras röda vin gjort på primärt la folle noir och braquet. Ett lysande vin vill jag minnas även om det var några år sedan jag provade. Blev lite sugen på att köpa en låda här.
 

Mats Petri

Österlen
Håll utkik efter producenten Domaine de Fogolar och deras röda vin gjort på primärt la folle noir och braquet. Ett lysande vin vill jag minnas även om det var några år sedan jag provade.
Besökte Jean Spizzo i juni i år. Ett minnesvärt besök hos mannen som gav begreppet 'garagevin' ett ansikte ;) Jean är en äldre herre, pratar italienska och franska men ej engelska.
Instämmer i @Mattias Schyberg uppfattning om vinerna därifrån. Vi handlade direkt av Jean, men priset var ungefär som på Ivinio, så tillkommer det inte dyr frakt så är det ett smidigt sätt att få hem flaskorna.
Har någon forumit handlat av Ivinio? Funkar det bra?
 

sunqan

Vinös
Att själv gå in hos ett franskt postombud och slicka en låda vin till sig själv i frankrike är nog en utmaning om man vill göra det på ett korrekt sätt. Man måste ha anmält och ställt säkerhet hos skatteverket innan försändelsen skickas. Det ska även åtföljas av ett korrekt ledsagardokument som visar detta.

Det som händer om man inte gjort rätt och det fastnar i tullen är att man får betala alkoholskatten och att fraktbolaget får betala en straffavgift på typ 10% av alkoholskatten. Det är inte olagligt att göra så :)
 

jrick

Medlem
Att själv gå in hos ett franskt postombud och slicka en låda vin till sig själv i frankrike är nog en utmaning om man vill göra det på ett korrekt sätt. Man måste ha anmält och ställt säkerhet hos skatteverket innan försändelsen skickas. Det ska även åtföljas av ett korrekt ledsagardokument som visar detta.

Det som händer om man inte gjort rätt och det fastnar i tullen är att man får betala alkoholskatten och att fraktbolaget får betala en straffavgift på typ 10% av alkoholskatten. Det är inte olagligt att göra så :)
Plus att 12-20 euro för 12 flaskor är extremt lågt och knappast realistiskt att tro. 100 euro mer sannolikt.
 
Toppen