Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nicolas Feuillatte byter distributör i Sverige

chambertin

Medlem
Såg att Nicolas Feuillatte byter distributör från Philipson & Söderberg till Enjoy fr.o.m 16/3.
Ngn som vet ngt mer om detta ?
 

Gurto

Medlem
Jag vet att det dessvärre innebär att De Venoge petas ur Enjoy's sortiment (tycker De Venoge levererar riktigt bra till en icke svindyr peng. Millésimé 2002 är mycket trevlig) och vet inte om någon tar över. Sörjer mest det.
 

Elvis

Medlem
Det borde vara ett rätt tungt avbräck för Philipson & Söderberg att tappa ett starkt champagnevarumärke som Feuillatte (även om jag avskyr deras viner). Undrar vad de ska ersätta det med.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det borde vara ett rätt tungt avbräck för Philipson & Söderberg att tappa ett starkt champagnevarumärke som Feuillatte (även om jag avskyr deras viner). Undrar vad de ska ersätta det med.
Såg på SB statistik att man tappade 15-20% i fsg 2014 till SB så verkar vara lite tungt överlag. Måste varit än tyngre när man tappade Moet när dom öppnade eget!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men NF är väl inte så starka i Sverige? I Frankrike säljer de dock mer än Moet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det är jävligt meckigt det där med champagnemärken. De som har volym på försäljningen är antingen de billiga rackarna eller de som varit med i gamet länge. Att börja bygga upp ett nytt champagnemärke mot allmänheten kostar alltid fan så mycket mer än det smakar. På samma gång så måste det finnas en champagne i sortimentet för att man ska kunna ge en helhet till restaurangkunderna.

Jag hoppas att de vågar tänka lite utanför lådan och se om det verkligen är jakten på en ny storsäljare som de ska påbörja eller om de ska titta på en mindre, erkänt bra odlarskumpa som de kan flogga mot restauranger och bygga upp mot systembolaget med tid.

De flesta importörer tittar sig blinda mot volymförsäljning på monopolet, vilket också de större producenterna gör. Jag tror att det är smartare att bygga upp någonting underifrån och växa med märket. Även om det, såklart, är en irriterande förlust i volym, försäljning och marknadsföring att torska något man har byggt upp.
 
Last edited:
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
Jag vet att det dessvärre innebär att De Venoge petas ur Enjoy's sortiment (tycker De Venoge levererar riktigt bra till en icke svindyr peng. Millésimé 2002 är mycket trevlig) och vet inte om någon tar över. Sörjer mest det.
I det utskicket som Enjoy hade nyligen så låg både N Feuillatte och de Venoge med i sortimentslistan men jag antar att du har bättre info än så då.
 

Gurto

Medlem
I det utskicket som Enjoy hade nyligen så låg både N Feuillatte och de Venoge med i sortimentslistan men jag antar att du har bättre info än så då.

Som jag förstod det av han jag känner på Enjoy så säljer de bara av det som finns kvar i lager av De Venoge, sen är det slut.
 

Elvis

Medlem
Som jag förstod det av han jag känner på Enjoy så säljer de bara av det som finns kvar i lager av De Venoge, sen är det slut.

Vad tråkigt, bortsett från prestigevinet tycker jag också att De Venoge är bra. Gillar både deras bdb och bdn.
 
Toppen