Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Non-vintage/Multi vintage stilla viner

buteljen

Medlem
Saker man funderar på en onsdagkväll:
Varför görs det inte fler non-vintage/multi-vintage på stilla "vanliga" viner i Europa (som ju har en hel del vintage variations)? Eller kanske även andra regioner.
Vet att man ibland kan stöta på det men det är väldigt ovanligt. Skulle det tilltala er? Har ni exempel på sådana viner?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Finns det inte en och annan BiB utan årtalsangivelse? :)
Kommer mest att tänka på den gamla Châteauneuf:en i deformerad flaska, La Fiole. Den verkar numera ha försvunnit helt från SB, även från BS. Visst, den var mer drickfärdig än annan basnivå-Ch9dP, men inte särskilt imponerande, så jag saknar den inte.
Vega Sicilias Reserva Especial är ju också non-vintage, men det står på etiketten vilka (tre) årgångar som ingår.
Chapoutier gjorde för länge sedan non-vintage Hermitage, men det var före deras (och många andra nordrhônares) kvalitetslyft, och man ska tydligen akta sig för att jaga de flaskorna på auktion, för de lär inte vara särskilt bra.

Det är ju ett jäkla bök för producenterna att spara flera årgångar i tank innan de blandar ihop vinerna, så det ska ju finnas någon särskild poäng med att göra NV. I Champagne beror det ju på att de historiskt hade väldigt stora årgångsvariationer, eftersom de ligger (låg) lite på gränsen för var man kan odla vettiga viner. Så en del årgångar var så pass snipiga att de behövde korrigeras, trots stora mängder dosage.

Jag är en sådan vindrickare som håller koll på årgångstabller och omdömen - jag har verkligen inget behov av att producenterna späder ut toppårgångarna med sämre årgångar för att bli av med allt till samma pris. Jag tycker det är alldeles utmärkt att jag köper de årgångar jag vill ha och låter mindre insatta vinkonsumenter köpa de övriga. ;)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Finns det inte en och annan BiB utan årtalsangivelse? :)
Kommer mest att tänka på den gamla Châteauneuf:en i deformerad flaska, La Fiole. Den verkar numera ha försvunnit helt från SB, även från BS. Visst, den var mer drickfärdig än annan basnivå-Ch9dP, men inte särskilt imponerande, så jag saknar den inte.
Vega Sicilias Reserva Especial är ju också non-vintage, men det står på etiketten vilka (tre) årgångar som ingår.
Chapoutier gjorde för länge sedan non-vintage Hermitage, men det var före deras (och många andra nordrhônares) kvalitetslyft, och man ska tydligen akta sig för att jaga de flaskorna på auktion, för de lär inte vara särskilt bra.

Det är ju ett jäkla bök för producenterna att spara flera årgångar i tank innan de blandar ihop vinerna, så det ska ju finnas någon särskild poäng med att göra NV. I Champagne beror det ju på att de historiskt hade väldigt stora årgångsvariationer, eftersom de ligger (låg) lite på gränsen för var man kan odla vettiga viner. Så en del årgångar var så pass snipiga att de behövde korrigeras, trots stora mängder dosage.

Jag är en sådan vindrickare som håller koll på årgångstabller och omdömen - jag har verkligen inget behov av att producenterna späder ut toppårgångarna med sämre årgångar för att bli av med allt till samma pris. Jag tycker det är alldeles utmärkt att jag köper de årgångar jag vill ha och låter mindre insatta vinkonsumenter köpa de övriga. ;)

Tack för svar!!
Just det Vega Sicilia är ju ett exempel. Jag har druckit någon Bourgogne från känd producent (glömt vem det var) vid något tillfälle som var flera årgångar.
Sen är det väl också så att i vissa NW-länder så får de pytsa i viss procent av annan årgång i vinet utan att nämna det på etiketten?
De flesta av oss håller väl koll på årgångar och omdömen, men är det alltid så att det skulle bli sämre med multi vintages alltså? "Späda ut" låter så negativt.
Varför gör Vega Sicilia sitt vin på flera årgångar? Som en kul grej?
Nu kom jag på att Penfolds faktiskt gör en multivintage av Grange https://www.decanter.com/wine/penfo...-the-final-multi-vintage-grange-blend-467893/
”The highly acclaimed 2010 Grange was chosen as the base for this blend,’ says Gago. ‘The other vintages add layers of sheen, poise and seduction – with great freshness added by the inclusion of the 2018 Grange, which has not yet been released.”
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Intressant fråga! Har själv funderat på det här, och tycker på många sätt att det är synd att det är så ovanligt.

De enda exempel jag har på rak arm är NV Honorio Rubio Rioja Añadas Edición Limitada, ganska vit-Tondonia-lik i sin karaktär. Tror det finns lite recensioner på den här på forumet (inte bara av mig).

Från nya världen finns NV Sami-Odi Little Wine, men det har jag varken sett eller druckit sedan 2016. Tyckte det var supersmaskigt då, så skulle gärna ta upp den kontakten igen.

Vill minnas att @Skaggs korkat upp en multi-vintage sauvignon blanc från Italien som var väldigt god också, men kan inte hitta flaskan i CT.
 

stevie22002

Medlem
I Napa Valley är "Overture" en NV, som kontrast till "Opus One".

"In keeping with the tradition of many great Bordeaux estates, we produce a fine second wine, Overture. A natural extension of the creation of Opus One, Overture is the timeless expression of our estate vineyards."

"...the timeless expression of our estate vineyards" är ju en betydligt snyggare formulering, än exempelvis "blanda årgångar/använda druvor som ej duger till Opus One" :)

Priset är betydligt lägre än för Opus One (även om det fortfarande så klart är dyrt) och det blir ju lite av ett instegsvin som förhoppningsvis låser in konsumenten till att lägga mycket mer för en Opus One nästa gång...eventuellt? :)

Så jag kan verkligen förstå varför de tillverkar denna NV. Jag har ej testat "Overture" själv, men många verkar uppskatta den. :)
 

LarsW

Medlem
Saker man funderar på en onsdagkväll:
Varför görs det inte fler non-vintage/multi-vintage på stilla "vanliga" viner i Europa (som ju har en hel del vintage variations)? Eller kanske även andra regioner.
Vet att man ibland kan stöta på det men det är väldigt ovanligt. Skulle det tilltala er? Har ni exempel på sådana viner?
Den här lilla juvelen är en multi, och en rackans god en också.

I Rioja var det vanligare förr i tiden. Går att hitta gammal multi-vintage på Catawiki men har inte vågat då de brukar vara från 60- och 70-talet så gissar på övergångna...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sen är det väl också så att i vissa NW-länder så får de pytsa i viss procent av annan årgång i vinet utan att nämna det på etiketten?
Inte bara Nya Världen, utan generellt i EU måste det vara minst 85% av angiven årgång på etiketten, d.v.s. upp till 15% inblandning av annan årgång tillåts (märkligt nog). Det kan finnas appellationsregler som kräver 100%. Har aldrig sett någon vinmakare som erkänner att de blandar in andra årgångar i ett vin med årgångsangivelse, lite som att man aldrig hittar någon info om att någon producent chaptaliserar trots att det är tillåtet.

Varför gör Vega Sicilia sitt vin på flera årgångar? Som en kul grej?
För att de alltid har gjort det? :) För att kunna sälja drickfärdiga viner till restaurang? Vega Sicilia har väl alltid varit lite udda?
Ser mer årgångs-Unico än Reserva Especial till salu, så den årgångsblandade står nog för en mindre del av produktionen. Och de har inte gjort samma sak med sina övriga viner, som Valbueno.
 

Vingubben

Medlem
d’Yquem har gjort Sauternes #1, #2 osv. och Le Pin gör Trilogie de le Pin. Dessa är väl i bägge fallen att betrakta som någon form av andraviner.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Intressant frågeställning.
Av de viner jag druckit genom åren är det försvinnade få som varit NV. Det har främst handlat om udda fåglar.
Det bästa röda hittills har varit Xavier Vignon Cuvée SM (rött) och Avant Garde Chenin Blanc Smiley V4 (vitt) men inget som triggar lustcentrat i större utsträckning.
 
Toppen