Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nook

Boletus

Medlem
Ansöker om att få ta del av forumets eminenta visdom. Beväpnad med antikroppar tänkte jag förena nytta med nöje (hålla restaurangnäringen levande / äta gott) och sluka Nooks jubileumsmeny i närtid. De har en trevlig vinlista men menyn tillåter knappast rött och vita viner är... lite av en vit fläck för mig. Funderar på Vernays condrieu men tar villigt emot förslag.

Meny:
https://www.nookrestaurang.se/meny/
Vinlista:
https://starwinelist.com/storage/wine_lists/191/nook.pdf?1607102007
 
Ansöker om att få ta del av forumets eminenta visdom. Beväpnad med antikroppar tänkte jag förena nytta med nöje (hålla restaurangnäringen levande / äta gott) och sluka Nooks jubileumsmeny i närtid. De har en trevlig vinlista men menyn tillåter knappast rött och vita viner är... lite av en vit fläck för mig. Funderar på Vernays condrieu men tar villigt emot förslag.

Meny:
https://www.nookrestaurang.se/meny/
Vinlista:
https://starwinelist.com/storage/wine_lists/191/nook.pdf?1607102007

Nook! Det var för länge sen jag var där känner jag direkt. Fin meny. Och faktiskt, helt mot min egen grundfilosofi, så skulle jag ta något av vinpaketen! Bra upplägg för 900 kr kan jag tycka för det större paketet.

Om bara en flaska vitt - kanske en Tondonia? Jag gillar också Wittmans rieslingar men skulle gärna sett att de hade några år till på nacken. I så fall kanske Westhofener före GG-lägena? Samma gäller den trevliga samlingen vita Bordeaux-viner, även om man kanske skulle våga sig på någon av de med tio år i källaren?

Gillar man maffig extra allt vita Rhône-viner så är faktiskt Stolpmans Ballard Canyon L'Avion värd att prova. Dock en tydlig skillnad på detta och på instegsvinet som också heter Ballard Canyon Roussanne (riktigt bra men inte lika magiskt som L'Avion).
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Nook! Det var för länge sen jag var där känner jag direkt. Fin meny. Och faktiskt, helt mot min egen grundfilosofi, så skulle jag ta något av vinpaketen! Bra upplägg för 900 kr kan jag tycka för det större paketet.

Om bara en flaska vitt - kanske en Tondonia? Jag gillar också Wittmans rieslingar men skulle gärna sett att de hade några år till på nacken. I så fall kanske Westhofener före GG-lägena? Samma gäller den trevliga samlingen vita Bordeaux-viner, även om man kanske skulle våga sig på någon av de med tio år i källaren?

Gillar man maffig extra allt vita Rhône-viner så är faktiskt Stolpmans Ballard Canyon L'Avion värd att prova. Dock en tydlig skillnad på detta och på instegsvinet som också heter Ballard Canyon Roussanne (riktigt bra men inte lika magiskt som L'Avion).
Tack! Det var ju utomordentliga tips! Jag dricker faktiskt helst Bordeaux när det ska vara vitt och Nook har ovanligt bra utbud av den varan, men inget som riktigt lockar mig. Riesling är jag dålig på men tyckte att det såg lite för ungt ut över lag. Tondonia är ingen personlig favorit, men jag blev väldigt nyfiken på Stolpman. Jag hittar inte alls i nya världen men lutar åt att jag ger mig på den!
 
Tack! Det var ju utomordentliga tips! Jag dricker faktiskt helst Bordeaux när det ska vara vitt och Nook har ovanligt bra utbud av den varan, men inget som riktigt lockar mig. Riesling är jag dålig på men tyckte att det såg lite för ungt ut över lag. Tondonia är ingen personlig favorit, men jag blev väldigt nyfiken på Stolpman. Jag hittar inte alls i nya världen men lutar åt att jag ger mig på den!
ser man till menyn skulle jag gissa att den passar bäst till skreien, mandelkakan och sotade pilgrimsmusslan med hasselnötskräm (och rostad jäst! bara en sån sak) men att till de tre första rätterna skulle man egentligen vilja ha något mer friskt - kanske en flaska aligoté om du inte är själv och minst ett glas aligoté om du är det (alternativt en suröl eller en gin and tonic) :)
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Nook! Det var för länge sen jag var där känner jag direkt. Fin meny. Och faktiskt, helt mot min egen grundfilosofi, så skulle jag ta något av vinpaketen! Bra upplägg för 900 kr kan jag tycka för det större paketet.

Om bara en flaska vitt - kanske en Tondonia? Jag gillar också Wittmans rieslingar men skulle gärna sett att de hade några år till på nacken. I så fall kanske Westhofener före GG-lägena? Samma gäller den trevliga samlingen vita Bordeaux-viner, även om man kanske skulle våga sig på någon av de med tio år i källaren?

Gillar man maffig extra allt vita Rhône-viner så är faktiskt Stolpmans Ballard Canyon L'Avion värd att prova. Dock en tydlig skillnad på detta och på instegsvinet som också heter Ballard Canyon Roussanne (riktigt bra men inte lika magiskt som L'Avion).

Ska passa på att tacka för tipsen igen. Menyn var riktigt bra (även om den som vanligt inte var särskilt mättande) och då vi blev bjudna på Savart av en granne innan hoppade vi vinpaketet och gick på Stolpman L'Avion. Och vilket vin! Riktigt maffigt, parfymerat och fina amerikanska fat. En riktig upplevelse för en ovan drickare av både vitt generellt och nya världen i synnerhet. Mycket nöjd, mycket belåten. Gav ordentlig mersmak!
 
Toppen