Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nordiska alkoholmonopol i jämförelse

Bastardo

Medlem
https://viisitahtea.com/artikkelit-...opolit-vertailussa-alko-on-kallis-ja-tehoton/
Originalsidan är på finska, men ni kan kanske översätta den ifall ämnet intresserar. Kanske ni får en annan bild av vårt monopol gentemot finska och norska motsvarighet.
Jag lyckas inte översätta hela sidan, varför jag maskinöversätter valda delar av texten. Obs! Föreslå gärna en gratis översättningssajt, om du kan sånt här!

”Skattemässigt är Norge hårdast, och Finland kommer som en god tvåa. I Sverige är alkoholbeskattning den mildaste, speciellt då det gäller viner.”

”I Sverige får importören mer för sig själv och även konsumenten betalar mindre än hos oss = Finland.”

”Till skillnad från Alko använder Vinmonopolet den maximala täckningsgränsen (110 NOK / enhet eller 11,53 €). När man jämför, till exempel storleken på Dom Perignon, börjar man mest skratta. Priset på Alko är 169,80 €, varav 35 € är täckning. Priset på Vinmonopolet är 141,60 €, varav 11,53 € är täckning. Systembolagets pris är € 134,80 och täckningen är € 16.”

P.S. Jag hävdar inte att översättningen är absolut korrekt gjort, men man fattar själva idén alla fall.
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Jag reserverar mig för orsaken, och har inte sett någon statistik, men upplever att Alko är dyrare än bolaget. Å andra sidan är mitt intryck (jag har bott länge i Finland) att det mesta är dyrare. Den krångligare logistiken från resten av Europa brukar framhållas som orsak. Vet ej hur sant det är.
Utbudet kan å andra sidan vara kul på Alko. Ofta finns sådant som inte finns på bolaget, och tvärtom. Som exempel fanns äldre årgångar från Markus Molitor och en del gammal Taurasi på Alkos finbutik i Helsingfors.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vilket monopol är bäst? Ungefär som att fråga vilket fängelse som har den bästa maten och snyggaste väggdekorationerna. Dvs av visst intresse för de som sitter fängslade, men rätt fråga är snarare varför man har betett sig så erbarmligt korkat att man har blivit fängslad?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vilket monopol är bäst? Ungefär som att fråga vilket fängelse som har den bästa maten och snyggaste väggdekorationerna. Dvs av visst intresse för de som sitter fängslade, men rätt fråga är snarare varför man har betett sig så erbarmligt korkat att man har blivit fängslad?
Ha, haa … ;) Man hör så mycket gnäll om SB, så jag tänkte bara visa att det finns värre alternativ. :)
Fast Finland har alla fall tagit ett steg mot lite friare alkohol, när man får köpa starköl etc. upp till 5,5% på vanliga livsmedelaffärer. I Sverige får du inte köpa någonting ens i bolis om du har inte fyllt 18 år. Och vad hjälper det? Jo, det gör att våra fina ungdomar super skallen av sig när de kommer utomlands.
 

jrick

Medlem
Ha, haa … ;) Man hör så mycket gnäll om SB, så jag tänkte bara visa att det finns värre alternativ. :)
Fast Finland har alla fall tagit ett steg mot lite friare alkohol, när man får köpa starköl etc. upp till 5,5% på vanliga livsmedelaffärer. I Sverige får du inte köpa någonting ens i bolis om du har inte fyllt 18 år. Och vad hjälper det? Jo, det gör att våra fina ungdomar super skallen av sig när de kommer utomlands.
20 år. Hur ser opinionen kring Alko ut i Finland? I Sverige är ju Systembolaget populärt hos en majoritet, åtminstone enligt bolagets egna mätningar.
 

grappa

Medlem
Vilket monopol är bäst? Ungefär som att fråga vilket fängelse som har den bästa maten och snyggaste väggdekorationerna. Dvs av visst intresse för de som sitter fängslade, men rätt fråga är snarare varför man har betett sig så erbarmligt korkat att man har blivit fängslad?
Så vitt jag vet har de flesta av oss full frihet att lämna landet, permanent eller tillfälligt.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
20 år. Hur ser opinionen kring Alko ut i Finland? I Sverige är ju Systembolaget populärt hos en majoritet, åtminstone enligt bolagets egna mätningar.
Helt korrekt! 20 år ska det vara. Tänkte inte klart där, hade förmodligen bråttom till bussen då … ;)
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga ännu. Har inte ens själv läst hela artikeln. Hoppades att någon här kunde ge en bra länk att översätta, men det blir ganska hackigt ändå. Och nämns inte saken där, vet jag inte vad folk i allmänhet anser om saken. Jag åker till Finland bara ett par gånger om året, mest på sommarhalvåret.
 

sunqan

Vinös
Helt korrekt! 20 år ska det vara. Tänkte inte klart där, hade förmodligen bråttom till bussen då … ;)
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga ännu. Har inte ens själv läst hela artikeln. Hoppades att någon här kunde ge en bra länk att översätta, men det blir ganska hackigt ändå. Och nämns inte saken där, vet jag inte vad folk i allmänhet anser om saken. Jag åker till Finland bara ett par gånger om året, mest på sommarhalvåret.
Fast 18 på restaurang...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Fast 18 på restaurang...
Men inte över allt. Restaurangerna får nog själv bestämma sin åldersgräns numera. Vissa kan ha upp till 25–26 år, vad jag vet. Särskilt sådana som vill inte ha för många gäster, då sätter de åldern efter behovet.

Ännu konstigare i mina ögon verkar det att man får rösta när man har fyllt 18 år och man får gå i krig och döda människor, men man är inte mogen nog för att få köpa lite öl på bolis! Sverige måste vara den enda staten med så hård alkoholpolitik i nästan hele världen! ;)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
20 år. Hur ser opinionen kring Alko ut i Finland? I Sverige är ju Systembolaget populärt hos en majoritet, åtminstone enligt bolagets egna mätningar.
Jag känner inte så många människor i Finland numera, så att jag kan svara på den frågan, men tror att de flesta är nog ändå ganska nöjda.
Med tanke på att speciellt i huvudstadsområdet kan alla välja att rösta med sina fötter och åka till Baltikum för att inhandla alkoholhaltiga drycker som kostar kanske bara lite drygt hälften vad sådana kostar i Finland.
Samtidigt får de en trevlig sjöresa och lite avkoppling på köpet. :) Många åker över för att inhandla nästan hela årsbehov på en gång. Alltså speciellt de som inte dricker så mycket över huvud taget. Men kvalitetsviner är inte billigare där! Plonket och kranviner är det, och sånt dricker finländarna mycket på deras fritid på sommaren. :) Precia likadant som här!
På grund av detta har de varit tvungen att stänga några Alko i Helsingfors! De kanske tänker att det är ändå bättre att folk handlar utanför landet … ;)
Hela den här handeln med alkohol är helt vansinnigt, med tanke vad det kostar för staten! Först subventionerar staten färjebolag och låter folk att köpa billigt sprit men ändå behåller höga skatter på främst öl och vin. Men jag hoppas att regeringen vet vad de håller med på. :) Inte är det folkhälsan de tänker på först och främst, alla fall, precis likadant som här hos oss.
P.S. Jag tror på riktigt att monopolets dagar börjar vara slut inom relativ kort tid. Men dit måste vi sträva ganska långsamt med goda argument och klok politik. Om man är öppet fientligt mot nuvarande alkoholpolitik kommer man inte vinna några stilpoäng på det. Det är med diplomati och med kloka åsikter samt bra argument man kan vinna på sikt.
 
Last edited:

Laigaard

Medlem
Vilket monopol är bäst? Ungefär som att fråga vilket fängelse som har den bästa maten och snyggaste väggdekorationerna. Dvs av visst intresse för de som sitter fängslade, men rätt fråga är snarare varför man har betett sig så erbarmligt korkat att man har blivit fängslad?

Haha men vi är ju politiska fångar :)
 

sunqan

Vinös
Men inte över allt. Restaurangerna får nog själv bestämma sin åldersgräns numera. Vissa kan ha upp till 25–26 år, vad jag vet. Särskilt sådana som vill inte ha för många gäster, då sätter de åldern efter behovet.

Ännu konstigare i mina ögon verkar det att man får rösta när man har fyllt 18 år och man får gå i krig och döda människor, men man är inte mogen nog för att få köpa lite öl på bolis! Sverige måste vara den enda staten med så hård alkoholpolitik i nästan hele världen! ;)
Enligt alkohollagstiftningen är det helt ok för en restaurang att sälja alkohol till en 18åring. Har även svårt att tänka mig att utskänkninstillstånden får innehålla några åldersbegränsningar. Däremot har restauranger och barer alltid kunnat ha egna regler :) och de har dessutom sin joker att ta till - du är för full...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Däremot har restauranger och barer alltid kunnat ha egna regler :)
Det var precis det som jag försökte berätta, men det kanske inte gick fram? ;) Men jag undrar hur högt i åldrarna har de rätt att gå? Knappast upp till 30 år, alla fall? :)
Det är säkert oerhört mycket lättare att gå på krog i dag, gentemot cirka 40–50 år sedan. Då skulle man banne mig ha minst kavaj och slips för att ens komma in på en restaurang! Och en sup utan mat var inte att tänka på … ;)
Har stora pojkarna berättat för mig.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Det var precis det som jag försökte berätta, men det kanske inte gick fram? ;) Men jag undrar hur högt i åldrarna har de rätt att gå? Knappast upp till 30 år, alla fall? :)
Det är säkert oerhört mycket lättare att gå på krog i dag, gentemot cirka 40–50 år sedan. Då skulle man banne mig ha minst kavaj och slips för att ens komma in på en restaurang! Och en sup utan mat var inte att tänka på … ;)
Har stora pojkarna berättat för mig.

Det är inte så länge sedan kravet att man var tvungen att kunna servera varm, lagad mat togs bort. Vad jag minns, reglerade utskänkningstillstånden förr även hur mycket alkohol man fick sälja i förhållande till mängden mat man sålde, vilket gav upphov till de billiga brickluncherna. Och jodå, slipstvång på krogen var riktigt tramsigt :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är inte så länge sedan kravet att man var tvungen att kunna servera varm, lagad mat togs bort. Vad jag minns, reglerade utskänkningstillstånden förr även hur mycket alkohol man fick sälja i förhållande till mängden mat man sålde, vilket gav upphov till de billiga brickluncherna. Och jodå, slipstvång på krogen var riktigt tramsigt :)
Exakt. Det var nog en viss macka som fick gå flera rundor varje gång man skulle beställa lite dricka. ;) Alltså det var ingen som åt en sån, men man var tvungen att beställa, alla fall.
Men det var inte så noga med ålderkontrollen förr i tiden. Hade själv inte fyllt 18 ännu, men det gick bra att beställa drinkar när vi hade julfest på krogen med folk från tidningen/tryckeriet. :) Those were the days.
Misstänker att det slinker in ganska många tjejer i baren utan att ha åldern inne även i dag. Som bekant, mognar tjejerna lite tidigare och ser därför ofta äldre ut än de gör i verkligheten.
P.S. Ett tips. Håll gärna koll när Alko I Finland får in några riktiga kanoner. Priset brukar vara ganska bra och åtgången är inte i samma klass som här hos oss. Vissa La La’s kanske eller ännu dyrare viner. De har hemsidan på svenska också eller engelska om man föredrar det språket.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
P.S. Ett tips. Håll gärna koll när Alko I Finland får in några riktiga kanoner. Priset brukar vara ganska bra och åtgången är inte i samma klass som här hos oss. Vissa La La’s kanske eller ännu dyrare viner. De har hemsidan på svenska också eller engelska om man föredrar det språket.

Om man skulle göra det, måste man åka dit för att köpa då eller? För det förtar ju lite från knepet.
 

sunqan

Vinös
Exakt. Det var nog en viss macka som fick gå flera rundor varje gång man skulle beställa lite dricka. ;) Alltså det var ingen som åt en sån, men man var tvungen att beställa, alla fall.
Men det var inte så noga med ålderkontrollen förr i tiden. Hade själv inte fyllt 18 ännu, men det gick bra att beställa drinkar när vi hade julfest på krogen med folk från tidningen/tryckeriet. :) Those were the days.
Misstänker att det slinker in ganska många tjejer i baren utan att ha åldern inne även i dag. Som bekant, mognar tjejerna lite tidigare och ser därför ofta äldre ut än de gör i verkligheten.
P.S. Ett tips. Håll gärna koll när Alko I Finland får in några riktiga kanoner. Priset brukar vara ganska bra och åtgången är inte i samma klass som här hos oss. Vissa La La’s kanske eller ännu dyrare viner. De har hemsidan på svenska också eller engelska om man föredrar det språket.
Fast restriktionsrätter försvann 1955, och jag misstänker att vi inte har nån medlem som själv beställt "la paloma"...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Fast restriktionsrätter försvann 1955, och jag misstänker att vi inte har nån medlem som själv beställt "la paloma"...
Du har nog rätt, sunqan!
Om det fanns en sån medlem, så skulle denne människa vara i dag över 80 år gammal. :)
 
Toppen