Ny folkhälsominister Gabriel Wikström

Diskussion i 'Övrigt' startad av Peder, 3 oktober 2014.

1. Peder

Peder Medlem

2. gece

gece Man vänjer sig.

Wikström har varit ambassadör för IOGT-NTOs kampanj "Vit jul", vad det nu betyder, men icke desto mindre verkar de inte riktigt ha koll på vad han tycker: "Det är inte alldeles enkelt att hitta alkohol- eller narkotikapolitiska uttalanden från Gabriel Wikström." Han verkar inte vara enormt engagerad åt något håll, vilket kanske är bra

3. Räknar med att IOGT-NTO, Alkoholpolitiskt Forum och Systembolaget redan tillsatt personer som kartlägger Gabriel Wikström. Saker som vilka personer som finns i hans kontaktnät, engagemang, retorik och annat. Allt för att skapa en profil som hjälper dem att driva en effektiv lobbyism.

4. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Den som iklär sig sin allra bästa foliehatt kan kanske påstå att IOGT-NTO, Systembolaget mfl redan kartlagt GW innan de tillsatte honom som minister.... :nagelbitare::tystad:

Sörplarn, kayaker, StefanAkiko och 3 andra gillar detta.
  5. Nu vet vi att Gabriel Wikström gillar vatten iallafall. Lovande

Capture.JPG

StefanAkiko gillar detta.
  6. Last edited: 3 oktober 2014
    gece, StefanAkiko och Skumpagne gillar detta.
  7. Peder

Peder Medlem

Det finns även en IOGT-NTO:are med i den nya regeringen och det är Mehmet Kaplan som blir bostads- och stadsutvecklingsminister.

Mehmet Kaplan (IOGT-NTO/MP) skapade enligt Aftonbladet uppståndelse i Almedalen i somras.

8. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Inget tydligt alls om alkoholpolitiken i regeringsförklaringen, och en folkhälsominister som inte har så tydlig profil på området stämmer rätt väl in på en "sitt still i båten"-inställning från regeringen Löfven i alkoholfrågan.

9. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Det är ett nytt och intressant fenomen att troende muslimer aktiverar sig i den svenska nykterhetsrörelsen.

Elvis, chambertin och Vino fino gillar detta.
  10. Peder

Peder Medlem

Det är nog en viktig grupp för att nykterhetsrörelsen skall överleva att ta in religioner som valt bort alkoholen genom sin tro. Tidigare var det frikyrkor som stod för mycket av deras lobbyism. Jag har mycket vänner som varit del av bland annat pingstkyrkan som genom sina föräldrar blivit påtvingade att vara med i IOGT-NTO's ungdomsorganisation UNF. Mina vänner med frikyrklig bakgrund har däremot lämnat dessa fanatiker bakom sig när man blivit myndiga. Men utan islam så kanske inte man skulle klara av att hålla uppe sitt medlemsantal. Hittade en gammal artikel från SvD i mitt egna lilla arkiv om hur medlemmarna helt enkelt dör av och hur viktigt det är med tidigare missbrukare och muslimer för IOGT-NTO's existens. Det är dock konstigt att man fått med sig denna religion eftersom det inom islam finns ett förbud mot hasardspel som inte borde rimma så bra med Miljonlotteriet.

IOGT_medlemmar.jpg

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=238587

Värt att notera däremot är att även om jag själv är kristen på pappret så är jag inte speciellt troende och bara för att man är muslim så behöver man inte vara en troende muslim.

Last edited: 3 oktober 2014
    chambertin gillar detta.
  11. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

"...IOGT-NTO har en så bred och modern verksamhet."

Nu blev jag alldeles mållös...
    Hur tänkte de då de formulerade denna interna slogan?
    Att nu minsann skall vi engagera brett och modernt?
    ...och man sitter där och skryter sig blåa över sina hela två (!) jag repeterar: två grupper nya medlemmar, varav den vidskepliga grupperingen knappast kan ges epitetet "modern", även om man kör det amerikanska tricket att (om-)definiera "open-minded" som någon som är redo ta emot Jesus...

Robert Rask vinhandel och chambertin gillar detta.
  12. Mats

Mats Gone todash....

Välkommen till forumet! Ja han verkar ju inte vara någon som ser fina viner som matkultur och en positiv del i våra liv den där Gabriel:

"• Prövat droger?– Jag har använt alkohol, och någon gång rökt några cigaretter. Men inte använt olagliga droger, svarar han."

Magnus L gillar detta.
  13. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Ja, tydligen är vi "narkomaner" allihopa här på forumet, med enda skillnaden att vårt "drug of choice" råkar vara lagligt. :(

chambertin gillar detta.
  14. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Enligt wiki

Är det bara jag som tycker det sitter fel person, vilket inte är ovanligt politiskt iofs. "Grabben" är ju stöpt i politiska såsse vatten, aldrig provat på en riktig anställning vojne vojne, ser mörkt ut och han lär köpa SBs propaganda maskin med hull och hår, lite lobby så faller han som en fura.

15. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Huuu...
    Att liwet kan vara så hårt!!!

Sörplarn gillar detta.
  16. Håkan

Håkan Medlem

Det är väl ganska många politiker som aldrig satt sin fot utanför den offentliga organisationen. Men det är väl bara att titta på regeringsförklaringen som inte nämner icke offentlig verksamhet och som enbart nämner tillväxt i negativa termer för att inse att ickeoffentlig verksamhet till det mesta är av ondo.

Sörplarn gillar detta.
  17. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Haha, är ju det för en stackars svennebannan. ;)

18. kayaker

kayaker Cyklist

En 29-åring som minister för folkhälsa, sjukvård och idrott och som dessutom inte haft ett riktigt jobb. Tillåt mig att tvivla på honom.
    Jag tror inte särskilt mycket på en 27-årig minister heller...

19. Det ska bli intressant att se vem som blir statssekreterare för folkhälsan Har inte sett någon utnämning ännu.

Dela sidan