Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny folkhälsominister Gabriel Wikström

gece

Man vänjer sig.
Wikström har varit ambassadör för IOGT-NTOs kampanj "Vit jul", vad det nu betyder, men icke desto mindre verkar de inte riktigt ha koll på vad han tycker: "Det är inte alldeles enkelt att hitta alkohol- eller narkotikapolitiska uttalanden från Gabriel Wikström." Han verkar inte vara enormt engagerad åt något håll, vilket kanske är bra
 
Wikström har varit ambassadör för IOGT-NTOs kampanj "Vit jul", vad det nu betyder, men icke desto mindre verkar de inte riktigt ha koll på vad han tycker: "Det är inte alldeles enkelt att hitta alkohol- eller narkotikapolitiska uttalanden från Gabriel Wikström." Han verkar inte vara enormt engagerad åt något håll, vilket kanske är bra

Räknar med att IOGT-NTO, Alkoholpolitiskt Forum och Systembolaget redan tillsatt personer som kartlägger Gabriel Wikström. Saker som vilka personer som finns i hans kontaktnät, engagemang, retorik och annat. Allt för att skapa en profil som hjälper dem att driva en effektiv lobbyism.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Räknar med att IOGT-NTO, Alkoholpolitiskt Forum och Systembolaget redan tillsatt personer som kartlägger Gabriel Wikström. Saker som vilka personer som finns i hans kontaktnät, engagemang, retorik och annat. Allt för att skapa en profil som hjälper dem att driva en effektiv lobbyism.
Den som iklär sig sin allra bästa foliehatt kan kanske påstå att IOGT-NTO, Systembolaget mfl redan kartlagt GW innan de tillsatte honom som minister.... :nagelbitare::tystad:
 
Nu vet vi att Gabriel Wikström gillar vatten iallafall. Lovande

Capture.JPG
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Det finns även en IOGT-NTO:are med i den nya regeringen och det är Mehmet Kaplan som blir bostads- och stadsutvecklingsminister.

Mehmet Kaplan (IOGT-NTO/MP) skapade enligt Aftonbladet uppståndelse i Almedalen i somras.

Miljöpartiets gruppledare Mehmet Kaplan är ny bostads- och stadsutvecklingsminister.
Han orsakade uppståndelse vid ett seminarium om islamofobi i Almedalen i somras. Han jämförde då svenska jihadister som reser till Syrien med frivilliga som åkte till Finland för att strida i  vinterkriget mot Sovjetunionen 1939-1940. Källa: http://www.aftonbladet.se/incoming/article19637865.ab
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inget tydligt alls om alkoholpolitiken i regeringsförklaringen, och en folkhälsominister som inte har så tydlig profil på området stämmer rätt väl in på en "sitt still i båten"-inställning från regeringen Löfven i alkoholfrågan.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Det är ett nytt och intressant fenomen att troende muslimer aktiverar sig i den svenska nykterhetsrörelsen.


Det är nog en viktig grupp för att nykterhetsrörelsen skall överleva att ta in religioner som valt bort alkoholen genom sin tro. Tidigare var det frikyrkor som stod för mycket av deras lobbyism. Jag har mycket vänner som varit del av bland annat pingstkyrkan som genom sina föräldrar blivit påtvingade att vara med i IOGT-NTO's ungdomsorganisation UNF. Mina vänner med frikyrklig bakgrund har däremot lämnat dessa fanatiker bakom sig när man blivit myndiga. Men utan islam så kanske inte man skulle klara av att hålla uppe sitt medlemsantal. Hittade en gammal artikel från SvD i mitt egna lilla arkiv om hur medlemmarna helt enkelt dör av och hur viktigt det är med tidigare missbrukare och muslimer för IOGT-NTO's existens. Det är dock konstigt att man fått med sig denna religion eftersom det inom islam finns ett förbud mot hasardspel som inte borde rimma så bra med Miljonlotteriet.

IOGT_medlemmar.jpg




http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=238587

Värt att notera däremot är att även om jag själv är kristen på pappret så är jag inte speciellt troende och bara för att man är muslim så behöver man inte vara en troende muslim.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"...IOGT-NTO har en så bred och modern verksamhet."

Nu blev jag alldeles mållös...
Hur tänkte de då de formulerade denna interna slogan?
Att nu minsann skall vi engagera brett och modernt?
...och man sitter där och skryter sig blåa över sina hela två (!) jag repeterar: två grupper nya medlemmar, varav den vidskepliga grupperingen knappast kan ges epitetet "modern", även om man kör det amerikanska tricket att (om-)definiera "open-minded" som någon som är redo ta emot Jesus...
 

Mats

Gone todash....

Mattias Schyberg

Administratör
Välkommen till forumet! Ja han verkar ju inte vara någon som ser fina viner som matkultur och en positiv del i våra liv den där Gabriel:

"• Prövat droger?– Jag har använt alkohol, och någon gång rökt några cigaretter. Men inte använt olagliga droger, svarar han."
Ja, tydligen är vi "narkomaner" allihopa här på forumet, med enda skillnaden att vårt "drug of choice" råkar vara lagligt. :(
 

Sörplarn

Medlem
Gabriel Wikström (S) blir den som tar Maria Larssons roll och han ser ung och hungrig ut tycker jag. Jag önskar honom all lycka och hoppas att han lägger fokus på rätt prioriteringar i samhället.

http://www.accentmagasin.se/politik/gabriel-wikstrom-blir-minister-for-folkhalsa-och-andt/

Enligt wiki

Per Johan Gabriel Wikström
Född 21 februari 1985 i Skinnskatteberg, Västmanlands län, är en svensk socialdemokratisk politiker.
Sedan 3 oktober är Wikström statsråd i Socialdepartementet med ansvar för folkhälso-, sjukvårds- och idrottsfrågor.
Wikström var mellan åren 2011 och 2014 förbundsordförande för Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund (SSU). Han efterträdde Jytte Guteland som avgick från posten 2011 och blev omvald som förbundsordförande på SSU:s förbundskongress 2013.
Wikström har även en bakgrund som kommunpolitiker i Västerås där han suttit som ledamot i kommunfullmäktige.
Wikström blev ordförande för SSU Västmanland 2006 och var åren 2007–2011 ledamot i SSU:s förbundsstyrelse och utbildningspolitisk talesperson.
Som SSU-ordförande har Wikström främst drivit bostads-, utbildnings- och ungdomsarbetslöshetsfrågor. Han drev förslaget om en 90-dagarsgaranti för unga arbetslösa inför den socialdemokratiska partikongressen 2013. Förslaget gick i strid mot den socialdemokratiska partiledningens önskemål, men vann gehör på kongressen och är nu en av den nya regeringens viktigaste reformförslag.[/QUOTE]

Är det bara jag som tycker det sitter fel person, vilket inte är ovanligt politiskt iofs. "Grabben" är ju stöpt i politiska såsse vatten, aldrig provat på en riktig anställning vojne vojne, ser mörkt ut och han lär köpa SBs propaganda maskin med hull och hår, lite lobby så faller han som en fura.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Enligt wiki



Är det bara jag som tycker det sitter fel person, vilket inte är ovanligt politiskt iofs. "Grabben" är ju stöpt i politiska såsse vatten, aldrig provat på en riktig anställning vojne vojne, ser mörkt ut och han lär köpa SBs propaganda maskin med hull och hår, lite lobby så faller han som en fura.
Huuu...
Att liwet kan vara så hårt!!!
 

Håkan

Medlem
Det är väl ganska många politiker som aldrig satt sin fot utanför den offentliga organisationen. Men det är väl bara att titta på regeringsförklaringen som inte nämner icke offentlig verksamhet och som enbart nämner tillväxt i negativa termer för att inse att ickeoffentlig verksamhet till det mesta är av ondo.
 

kayaker

Cyklist
En 29-åring som minister för folkhälsa, sjukvård och idrott och som dessutom inte haft ett riktigt jobb. Tillåt mig att tvivla på honom.
Jag tror inte särskilt mycket på en 27-årig minister heller...
 
Toppen