Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny folkhälsominister Gabriel Wikström

Livermore

Medlem
Det är förbi mitt förstånd att en 29-åring får en ministerpost. Jag själv är i ungefär den åldern och skulle aldrig tänka mig att vara redo för en ministerpost. :confused: Nu är jag förstås ingen politiker. De kanske är mognare än jag :tystad:
 
Här hymlas det inte med hur man driver opinionsbildning via kontakter. Gabriel Wikström verkar ju vara villig att bli ett lydigt lamm i IOGT-NTOs hägn.

Artikel i Accent: IOGT-NTO-medlemmen Ellinor Eriksson är ny ordförande för SSU. Hon kommer att lägga stor vikt vid alkoholfrågor. Till sin hjälp har hon folkhälsoministern Gabriel Wikström.

Kan IOGT-NTO ha nytta av dig som SSU-ordförande?
– Absolut! Det finns helt klart potential för ett samarbete, där vi kan dra nytta av varandra. SSU är skickliga på påverkan och om vi tar ställning för något så lyckas vi oftast driva igenom det. Eftersom jag har tät kontakt med Gabriel Wikström och alltså bara är ett sms bort från en av våra viktigaste makthavare, så är det inte svårt att räkna ut att IOGT-NTO, via mig, har en direktkanal till makten.
 

gece

Man vänjer sig.
Hmm.
"När det gäller näthandeln tror vi att det gäller att ha en skärpt tillsyn eftersom dagens regler ofta inte följs. Naturligtvis måste vi göra kontinuerliga översyner också av hur reglerna är utformade, men framför allt handlar det om att se till att de efterföljs."
Så vitt jag vet följs reglerna redan idag (av de handlare vi är intresserade av iaf), så är hela hans svar bara ett långt sätt att säga "status quo"? Han verkar väldigt försiktig med att utlova skärpningar, det är mest "tillsyn" och "förtydligande" det pratas om.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Här hymlas det inte med hur man driver opinionsbildning via kontakter. Gabriel Wikström verkar ju vara villig att bli ett lydigt lamm i IOGT-NTOs hägn.

Artikel i Accent: IOGT-NTO-medlemmen Ellinor Eriksson är ny ordförande för SSU. Hon kommer att lägga stor vikt vid alkoholfrågor. Till sin hjälp har hon folkhälsoministern Gabriel Wikström.

Det är mycket skrämmande att en lobby-organisation för nykterism kan ha en sådan direkt koppling till de makthavare som i dagsläget ansvarar för utredningen kring alkoholpolitik och den så kallade svenska "folkhälsan". Att de som du redan nämner @Anders Landström inte heller drar sig för att tala om det öppet gör det hela ännu värre, och man undrar vad de har för framtida planer för stackars Sverige.

Det blir till att i framtiden fortsätta granska vår nye folkhälsominister och se vad som försiggår bakom ridåerna!
 

ChristianB

DipWSET
Jag var tvungen att sätta allt det här i perspektiv och särskilt när det kommer till en fråga om folkhälsan:

Antalet personer i Sverige som lider av alkoholmissbruk: 1,7%.
Antalet personer i Sverige som är alkoholberoende: 4,2%.
Totalt sett missbrukare och beroende: 5,9%.

Visst är det här hemskt, men om man nu skulle ta folkhälsan som ett argument för att begränsa alkoholen i samhället, varför inte fokusera lite på den övergripande hälsan?
Antalet överviktiga personer och personer med fetma i Sverige: Ca 50%, utan åldersgrupper. I gruppen 45-64 år är andelen 62%!

Är det bara jag som tycker att det här är ganska hemskt det med?
Källor:
http://www.accentmagasin.se/forskning/sa-manga-missbrukar-i-sverige-ny-unik-kartlaggning/
http://www.folkhalsomyndigheten.se/...iv/2014/februari/fler-har-fetma-och-overvikt/
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
McDonalds, Coca-Cola och andra stora företag som ligger direkt bakom den ökade övervikten har större lobbyorganisationer bakom sig i Sverige och i EU vad aktörerna inom alkoholförsäljning har kort och gott.

Även om du nu sätter det i relation till den uttalade folkhälsan så är ju egentligen hela problematiken med den här debatten inte vad som är värst av alkohol eller någon annan drog, utan att det det existerar en form av förmynderi för vuxna människor som borde ges ansvaret att göra ett aktivt val själva. Jag är för en öppen och fri marknad där man får sälja i princip vad man vill, även om man blir tjock eller berusad av det, valet är i slutändan mitt om jag vill köpa produkten eller inte.
 

ChristianB

DipWSET
McDonalds, Coca-Cola och andra stora företag som ligger direkt bakom den ökade övervikten har större lobbyorganisationer bakom sig i Sverige och i EU vad aktörerna inom alkoholförsäljning har kort och gott.

Även om du nu sätter det i relation till den uttalade folkhälsan så är ju egentligen hela problematiken med den här debatten inte vad som är värst av alkohol eller någon annan drog, utan att det det existerar en form av förmynderi för vuxna människor som borde ges ansvaret att göra ett aktivt val själva. Jag är för en öppen och fri marknad där man får sälja i princip vad man vill, även om man blir tjock eller berusad av det, valet är i slutändan mitt om jag vill köpa produkten eller inte.
Givetvis är det ett val som man som vuxen får göra på egen hand; det jag ville poängtera var argumentet folkhälsa i samband med alkoholpolitik. Det talas så oerhört mycket om att vi måste bevara det system vi har idag för att inte folkhälsan ska bli lidande (på fruktansvärda sätt verkar det som) när vi redan har andra problem som jag personligen kan tycka påverkar i högre grad.
Att det finns de som verkligen lider av sitt alkoholmissbruk tycker jag är hemskt, men jag är osäker på huruvida det påverkar folkhälsan så förfärligt mycket.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
McDonalds, Coca-Cola och andra stora företag som ligger direkt bakom den ökade övervikten har större lobbyorganisationer bakom sig i Sverige och i EU vad aktörerna inom alkoholförsäljning har kort och gott.
För att inte prata om en massa dietister som tror att allt fett är skadligt och att en hög andel av energibehovet från kolhydrater är nyttigt.
 
Här hymlas det inte med hur man driver opinionsbildning via kontakter. Gabriel Wikström verkar ju vara villig att bli ett lydigt lamm i IOGT-NTOs hägn.

Artikel i Accent: IOGT-NTO-medlemmen Ellinor Eriksson är ny ordförande för SSU. Hon kommer att lägga stor vikt vid alkoholfrågor. Till sin hjälp har hon folkhälsoministern Gabriel Wikström.
Alltså vad är det här ens? När jag läser sånt här vill jag bara ge upp och flytta ifrån det här förbannade förmyndarlandet.
 

sunqan

Vinös
För att inte prata om en massa dietister som tror att allt fett är skadligt och att en hög andel av energibehovet från kolhydrater är nyttigt.
Jo... prova att dricka en liter apelsinjuice om dan - gör underverk för låga kolesterolnivåer :)
 

Sörplarn

Medlem
Nu är gossen igång igen, nu gäller det tobaks-förbud.
Lustigt nog visade han sig vara en riktig fegis då han första tacka ja till debatt, men sen när motståndaren är Hanna Wigh, säger han nej då hon är på "fel nivå".

Då Hanna Wigh är från SD så säger väl det sitt om hans demokratiska sinne, urlöjligt och visar att gossen är en ryggradslös fegis, det är tragiskt...

http://www.svtplay.se/video/2679704/aktuellt/aktuellt-aktuellt-57

Sen att hon var lite väl medioker i klippet i mitt tycke, men likaväl fegt av Gabriel.

*Edit, han skall diskutera sitt vurmande för förbudet och inte parti-politik!
 
Last edited:
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Då Hanna Wigh är från SD så säger väl det sitt om hans demokratiska sinne, urlöjligt och visar att gossen är en ryggradslös fegis, det är tragiskt...

Kan bara hålla med om att det är väldigt fegt av Gabriel Wikström att inte kunna ta en debatt. Däremot kan han praktisera i kassan på Systembolaget som faktiskt är det företag som står för så gott som all legal alkoholism i landet. Han borde ta avstånd från det statliga monopolet och inte fjäska för det med tanke på att det faktiskt är staten som sett till att kärringar och gubbar släpar hem 3-liters förpackningar istället för 75 centiliters flaskor och super sig fulla på. Hycklare är vad han är!
 
Toppen