Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny på forumet!

JakobS

Medlem
Hejsan, tänkte att jag skulle introducera mig själv!

Heter Jakob, och är en kille på 24 år som numera är bosatt i Malmö. studerar ekonomi på Lunds universitet i vår, och ska börja på ett civilingenjörs program till hösten.

Har det senaste året fått ett väldigt stor intresse för Champagne, något som förmodligen grundar sig i att jag jobbat som servitör till och från i 5 år. Dom första åren så brydde jag mig inte alls om vinerna, dock så var jag ju tvungen att läsa på om dom så jag kunde sälja dom till gästerna. Efter något år så började jag dricka en del, och numera dricker jag nästan uteslutande Champagne.

Har även jobbat som skidlärare några vintrar.

Börjar även sakta men säkert få upp intresset för andra viner, både vitt och rött, men ska jag vara ärlig så är Champagne ganska dominerande i mitt huvud.
Det har blivit lite jobbigt att samla flaskor nu, när jag befinner mig på en student budget, men än så länge så går det bra. Har jobbat mestadels i Norge, så jag är ju tidigare van att ha en del pengar att röra mig med.

Får passa på och tacka medlemmen Elvis, det är hans blogg som jag följer som fick upp mina ögn för detta forum. Postar annars en del på andra forum om bland annat kryssningsfartyg, nöjesparker mm.

Eftersom jag har stor erfarenhet av online forum så vet jag att alla trådar blir roligare med bilder, så här kommer några stycken på dom flaskor jag samlat på mig hittills.
064ee10018818c265de0299b73c8157b.jpg

En låda Vilmart grand cellier d'or 2008. Drack en på nyår, och det är en helt underbar Champagne!
d1e4f3576620be94d9147710b0118f0f.jpg

Tre magnum Roederer Rosé 2008. Det dröjer nog länge innan jag korkar upp någon av dessa.
3fc6f8255db3c5376f81ff0d00035bde.jpg

Grande Dame 2004, Krug 1996 och Laurent Perrier Grand Siecle.
d577b264ac9ab0fb47d5e03df86dc13b.jpg

Dessa två kom idag, Deutz Cuvee William Rosé 1996. Tänkte öppna en av dessa till min 25-års dag i sommar, tror ni att jag bör lagra dom nått år till, eller är det bara att köra? Har också fått i min ägo en magnum Andre Clouét som öppnas inom den närmaste framtiden. Tyckte verkligen om deras Silver Brut, men har läst en del dåligt om denna Grande Reserve, men förhoppningsvis är det inte så illa.

Måste verkligen sluta köpa på mig nya flaskor, jag har inget vinskåp ännu, och kommer inte få något fören i Augusti när jag flyttar till en ny lägenhet.
Förhoppningsvis ska det inte påverka dom flaskor jag redan har alltför mycket negativt.

Mvh Jakob
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Välkommen hit! Och välkommen till Skåne!

Jag tror du kommer njuta av din CWD Rosé 1996 redan nu, men den kommer säkert att fortsätta utvecklas i flera år till!

Bra början på samlingen! Men redan köpstopp, alltså? ;)
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Tackar så mycket!
Måste faktiskt också säga att jag även följer din blogg.

Ja, det får nog bli ett köpstopp nu tills efter sommaren, hur kul det än är :(
 

gece

Man vänjer sig.
Ja, det får nog bli ett köpstopp nu tills efter sommaren, hur kul det än är :(
Lolz, köpstopp, den har man ju kört med ett par gånger.

Tror du kommer ha den fetaste bubbelsamlingen av alla på högskolan (min egen, t.ex., innehöll mest Sofiero när jag pluggade...). Kom ihåg att inte hålla några efterfester, då riskerar du den i onödan :)
 
Välkommen till forumet. Fin samling får man säga. Försök att hitta ett någorlunda kallt ställe att lagra dem på. Om du har familj, föräldrar eller så i närheten kan de kanske ha något ställe att lagra på. Minskar risken att någon flaska blir drucken av "misstag".

Tror att köpstopp är något du kanske får överväga :). Suget efter mer brukar bli lite för stor ibland.

William Deutz rosé 1996 kan du absolut dricka. En av de bästa 1996orna. Kan naturligtvis i rätt miljö ligga länge än.

PS. Bra idé att lägga upp en tråd om dig. Kul att läsa.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Imponerande!
Student som samlar på Champagne.
Du kan nog enbart bräckas av annan student som samlar på DRC i stora format :cool:
Varmt välkommen!
 
Toppen