Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ny uppdatering av finewines.se

Idag har vi uppdaterat vår installation och introducerar ett antal förbättringar. Förbättringar som är avsedda att göra det enklare för er medlemmar att skapa inlägg och även mer intressant att spendera tid på sidan.

Vill passa på att tacka @Matlen , @Skumpagne , @Vino fino och @Larseman vars hjälp varit ovärderlig för att testa och få igång sidan. TACK

Omröstningar:

Nu är det möjligt att lägga till omröstningar efter ett ämne blivit skapat. Det kan göras av den som skapat ämnet eller av administratörerna/moderatorerna på finewines.se. Bra funktion om ett befintlig ämne i ett senare skede främjas av en omröstning av något slag

Capture.JPG


En annan nyhet är att man kan skapa omröstningar där resultatet är dolt fram till dess att man själv röstat. Det gör det möjligt att ha omröstningens resultat hemligt så den inte påverkar omdömet på något sätt innan röstning. En planerad användning är exempelvis "Låt oss dela en pava över nätet" där en omröstning mer översiktligt kan visa forumets bild av en flaska och komplettera provningsanteckningarna.


Capture2.JPG



Statusuppdateringar:

En funktion som funnits ett längre tag men nu gjorts mer användarvänligt. Tanken med funktionen är att man kan lägga upp status av typen "just nu i mitt huvud". Helt enkelt ett sätt att få ytterligare ett sätt att kommunicera med forumets medlemmar. Av den anledningen kommer uppdateringar endast vara synliga för registrerade och inloggade medlemmar. Till skillnad mot Lounge-sidan krävs dock inte ett visst antal inlägg utan endast registrering.

En ny sk "widget" kommer finnas på första sidan. Där kan man se de senaste uppdateringarna, direkt ändra sin egen status och även gå till medlemmens kommentar för vidare interaktion.

Capture7.JPG


Som i vanliga inlägg går det även att tagga medlemmar via att ange @ direkt följt av användarnamnet, exvis @Anders Landström medlemmen får då baserat på dess inställningar antingen en notis eller ett email. Det går också att gilla eller kommentera statusuppdateringar.

Capture8.JPG



Alla nya statusmeddelanden finns vidare samlade på en sida.

Citering av text:

En tidigt efterfrågad möjlighet har varit att kunna välja delar av ett meddelande för citering. Med nya versionen inför vi den möjligheten. Markera bara den text som ska citeras och sedan om du vill citera direkt eller spara citatet i för sk +citat. Det senare gör att man kan kopiera text eller flera inlägg som sedan kan läggas in i ett nytt inlägg.
Capture3.JPG



Med +citat (som funnits sedan tidigare) kan även hela inlägg adderas. Det går bra att kombinera delar av inlägg och hela inlägg.

Capture4JPG.JPG


Valda inlägg och delar av inlägg kan sedan flyttas om eller tas bort innan man skapar ett nytt inlägg.


Capture6.JPG



Funktionen för att välja text till citering och att flytta om citerade inlägg har begränsningar på vissa mobila enheter. Begränsningarna beror på enhet och vilken browser som används.

Onlinestatus:

Om en medlem är inloggad kommer det att visa via en grön indikator på medlemmens avatar. Kanske inte en gigantiskt nyhet men lite trevligt kanske ni tycker det är ändå ;)

Capture11.JPG


Översättning:

Vi översätter själva stora delar av den programvaran vi använder till svenska. Med den nya versionen har en större mängd ändringar gjorts, dels för att få översättningen mer korrekt och enhetlig (vi utgick från en delvis översatt bas) men även översättningar för nya funktioner. En del språkliga fel har funnits (exvis Måndag och September istället för måndag samt september) och "ledningen" på finewines.se är förvånade över att så få av våra språkpoliser har påtalat dessa. Ni får mer än gärna hjälpa till och påpeka fel och oklarheter. Finns ett startat ämne där ni kan rapportera dylika.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ser framemot att leka runt med de nya funktionerna. Är extra förtjust i den "selektiva citatfunktionen" som är underbart trevlig!

Tack för allt jobb själv!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag använder den lilla widgeten där man ser senaste inlägg väldigt mycket, speciellt nu när jag kan se statusuppdatering just nedanför. Men! Den visar några färre inlägg nu än vad den gjorde förut, och på grund av det har jag missat en hel del nya inlägg. Finns det någon möjlighet att göra så att den visar de 7-8 senaste istället för 5? :)
 
Jag använder den lilla widgeten där man ser senaste inlägg väldigt mycket, speciellt nu när jag kan se statusuppdatering just nedanför. Men! Den visar några färre inlägg nu än vad den gjorde förut, och på grund av det har jag missat en hel del nya inlägg. Finns det någon möjlighet att göra så att den visar de 7-8 senaste istället för 5? :)
Du har säkert redan sett detta och valt bort alternativet. Men jag var i precis samma situation som du. Jag fann dock länken "olästa inlägg", som tyvärr är ett extra klick bort, men visar ännu fler än sju olästa inlägg om det finns. Och nu kan jag allltid enkelt läsa igenom alla trevliga nya inlägg :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Du har säkert redan sett detta och valt bort alternativet. Men jag var i precis samma situation som du. Jag fann dock länken "olästa inlägg", som tyvärr är ett extra klick bort, men visar ännu fler än sju olästa inlägg om det finns. Och nu kan jag allltid enkelt läsa igenom alla trevliga nya inlägg :)
Hade faktiskt sett den möjligheten, men tack ändå! :)
Som du säger är det ett klick bort, och jag får inte samma översikt över hemsidan där. På förstasidan kan jag se nya inlägg, statusuppdateringar samt vilka som är online på en och samma gång.

Vilket upptar ca 1/3 av förstasidans utrymme, de andra 2/3 (forumindex) kollar jag aldrig på
 
Trådskapare
A
Hade faktiskt sett den möjligheten, men tack ändå! :)
Som du säger är det ett klick bort, och jag får inte samma översikt över hemsidan där. På förstasidan kan jag se nya inlägg, statusuppdateringar samt vilka som är online på en och samma gång.

Vilket upptar ca 1/3 av förstasidans utrymme, de andra 2/3 (forumindex) kollar jag aldrig på

Har inga planer just nu att öka antalet inlägg. 7 eller 5 när det görs mellan 50-100 inlägg per dag. Stora orsaken till att jag minskade är lite problem med vår nuvarande server. För varje inlägg görs ett antal databasanrop. Då trafiken ökat så påverkar det prestandan och vi har haft problem med att vi har haft för många databasanrop. Vi tittar på det men då forumet körs ideellt och redan idag kostar en del pengar så pratar Jimmy och jag om hur vi bäst löser det. Kan eventuellt se om det går att lösa tekniskt på ett annat sätt.

Bra input med index kontra widgets. En idé att titta på.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Hade ju gärna sett lite fler inlägg på sidan "senaste aktivitet" eller kanske en sida 2,3 lite som på det gamla antika forumet...
 
Trådskapare
A
Hade faktiskt sett den möjligheten, men tack ändå! :)
Som du säger är det ett klick bort, och jag får inte samma översikt över hemsidan där. På förstasidan kan jag se nya inlägg, statusuppdateringar samt vilka som är online på en och samma gång.

Vilket upptar ca 1/3 av förstasidans utrymme, de andra 2/3 (forumindex) kollar jag aldrig på

Satte upp det till 6. Kollar hur det påverkar vår databas.
 
Har inga planer just nu att öka antalet inlägg. 7 eller 5 när det görs mellan 50-100 inlägg per dag. Stora orsaken till att jag minskade är lite problem med vår nuvarande server. För varje inlägg görs ett antal databasanrop. Då trafiken ökat så påverkar det prestandan och vi har haft problem med att vi har haft för många databasanrop. Vi tittar på det men då forumet körs ideellt och redan idag kostar en del pengar så pratar Jimmy och jag om hur vi bäst löser det. Kan eventuellt se om det går att lösa tekniskt på ett annat sätt.
Säg till om du behöver någon att bolla ideér med eller lite felsökningshjälp.

Dessutom måste väl antalet inlägg per dag minskat en aning sedan @StefanAkiko började plugga japanska? :)
 
Trådskapare
A
Säg till om du behöver någon att bolla ideér med eller lite felsökningshjälp.

Just nu är problemet att Loopia som är vår leverantör av webbhotell har en parameter i MySQL , max_user_connection satt till ett lågt värde (15). Det går inte att ändra och alternativet är att flytta till annat webbhotell eller ha någon form a dedikerad server. Det sistnämnda är framförallt en kostnadsfråga men kommer kräva lite mer teknikförståelse från undertecknad .-)
 
Just nu är problemet att Loopia som är vår leverantör av webbhotell har en parameter i MySQL , max_user_connection satt till ett lågt värde (15). Det går inte att ändra och alternativet är att flytta till annat webbhotell eller ha någon form a dedikerad server. Det sistnämnda är framförallt en kostnadsfråga men kommer kräva lite mer teknikförståelse från undertecknad .-)
Rent spontant så låter det som problem med index i databasen(alternativt om bilder mot förmodan sparas i databasen). 15 connections borde räcka mer än väl för det antal användare och den last som jag gissar att det är.

Då man antagligen inte vill in i databasen och rota p.g.a uppdateringar av Xenforo m.m., så är det nog enklast att använda cachning om det inte redan görs. Filcache borde räcka ganska långt om problemet ligger i databasen även om det finns bättre alternativ. Dock så står det inte mycket om invalidering av cache när innehållet ändras, men man får väl anta att det funkar bra med standardinställningarna då det är tilllägg till Xenforo som används.
 
Trådskapare
A
Rent spontant så låter det som problem med index i databasen(alternativt om bilder mot förmodan sparas i databasen). 15 connections borde räcka mer än väl för det antal användare och den last som jag gissar att det är.

Då man antagligen inte vill in i databasen och rota p.g.a uppdateringar av Xenforo m.m., så är det nog enklast att använda cachning om det inte redan görs. Filcache borde räcka ganska långt om problemet ligger i databasen även om det finns bättre alternativ. Dock så står det inte mycket om invalidering av cache när innehållet ändras, men man får väl anta att det funkar bra med standardinställningarna då det är tilllägg till Xenforo som används.

Cache kräver också att webbhotell-leverantörer stödjer det :) på ett effektivt sätt. Loopia är inte så progressiva. Har provat lite olika varianter men det har blivit segare snarare än tvärt om.

Xenforo rekommenderar också att man har satt max_user_connection högre (25 har jag för mig). Vet inte exakt hur man skrivit programmet men som du skriver, vill inte in och rota för mycket i ett standardprogram
 
Last edited:
Toppen