Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya årgångar augusti 2018

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har nu provat nya årgångar i det fasta sortimentet. En del av vinerna finns redan i butik, andra kan vara på gång. I vissa fall finns bägge årgångarna på hyllan.
Jag är inte självplågare, som @Omar Khayyam , och provade inte vinerna under 109:- (med ett par undantag). Därför missade jag bl a ~30 boxviner och ber så mycket om ursäkt för detta.
Fasta sortimentet är helt klart en produkt av mellanmjölkens förlovade land: det mesta är rätt ok i sin stil och prisklass, men det finns inte mycket att jubla över. Det blir därför inga köprekommendationer den här gången. Svagaste gruppen i den här provningen var Pinot Noir, men det är kanske svårt att hitta något som finns i sådan mängd att det platsar i fasta sortimentet och samtidigt har hyfsad kvalitet och pris? Jag tycker allmänt att PN har svårt att hävda sig på systemets provningar. Det kanske är miljön som spelar in? Bäst klarar sig Côtes du Rhône, men det är kanske inte så förvånande?
flight 1.jpg

77403 Desbordes-Amiaud Premier Cru 1997 645kr
N: Björkved och knäck, sör och tung med bra koncentration.
M: Bokna äpplen, nougat och fat. Stramt, moget och elegant. Hade dock önskat lite mer frukt. 89-90p

7889 Boschendal Brut Chardonnay Pinot Noir 109kr
N: Päronsplitt och metall, sval, nästan kall.
M: Citrus och grädde, citronfromage? Mycket torr, med bra syra och fin mousse. Ingen som helst längd. Försvinner lika snabbt som den kommer in i munnen. Smakar dyrare dock än 109:-. 84-86p

31922 Ebba Brut 2016 289kr
N: Rejäl, med fläder och jasmin.
M: Ramlösa, fläder och parfymerat tvättmedel. Mycket torrt, men lite tunn frukt. 80-82p
flight 2.jpg

6013 Greco di Tufo Iovine 2017 119kr
N: Nashipäron, blommor, rabarber och honung.
M: Tvål, mineral och metall, ganska rå. 81-84p

31360 Pegasus Stål 2016 235kr

N: lätt, med vita vinbär och krusbär.
M: Vita vinbär och krusbär, fin syra, elegant, men aningen blek. Imponerade för att vara ett svenskt vin. 83-86p

2478 Zecci Classico 2016 109kr
N: Maskros, tjära och terpentin.
M: Citron och granskott, bra frukt och syra. Italiensk Retsina? Mer kul än bra. 81-85p

1002 Pinot Blanc Organic 2017 119kr
N: Tunn, lite parymerad, nytvättade lakan.
M: Surt och beskt, utan frukt. 65-69p
flight 3.jpg

2294 Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2017 119kr
N: Fräsch, med blommor, krusbär och gröna blad.
M: Citron, monstersyra, men blek frukt, svagaste kortet i Rieslingflighten. Köp någon av de andra istället. 77-80p

5899 Georg Breuer Riesling Sauvage 2017 119kr
N: Söt, halstablett med citronsmak.
M: Honung, äpplen, honungsmelon och fläder. Bra balans. 85-88p

5822 Leitz Eins Zwei Dry Riesling 2017 99kr
N: Päron, lite tunn.
M: Citrus, rabarber och gröna blad. Inte oävet, men saknar lite koncentration. 82-84p

79393 Von Winning Riesling 2017 119kr
N: Rätt stram: jasmin, metall och äppelkart.
M: Söt, mogen honungsmelon, lätt petroleum, minst torr i flighten. 83-85p
flight 4.jpg

2799 Winkl Sauvignon 2017 159kr
N: Som att ligga i ett nässelsnår (utan klåda), överdrivet, men charmigt.
M: Citron, nässlor och krusbär, mineral. Återhållsam syra och frukt. 83-87p

5551 Groh Organic Grauburgunder Trocken 2017 119kr
N: Äppelkart.
M:: Smakar klart bättre än det doftar: fin äppelmust, bra mineralitet, snygg balans. Klar positiv överraskning! 84-88p

5500 Bourgogne Aligoté Joseph Drouhin 2017 119kr
N: Gummi och brynt smör.
M: Ramlösa med smak av cykelslang. 72-76p

77372 Labouré-Roi Bourgogne Chardonnay 2016 119kr
N: Smör, smörkola, vanilj.
M: Ack så låg syra. Brynt smör och gröna äpplen, fin längd. 81-83p (hade varit betydligt mer om syran hade varit bätte)

70131 Bourgogne Les Ursulines Chardonnay 2016 139kr
N: Ekplanka och terpentin.
M: Citrus och äpplen. Fin frukt och syra. Eken är dock rätt hård. Lagra? 83-85p
flight 5.jpg

2813 Mont-Redon Côtes du Rhône Réserve Blanc 2017 110kr
N: Rejäl: Hyacint, päron och jasmin.
M: Sval, blommig (hyacint) snäckskal, förvånansvärt bra syra, koncentrerat, lätt beska. 84-87p

16632 Bonterra Chardonnay 2017 139kr
N: Färskt smör, ek, vanilj, unken disktrasa.
M: Citron, pomerans, mogna äpplen, smör, vanilj och fat. Söt frukt. Smakar exakt som man förväntar sig 83-86p

4153 Château du Levant 2016 110kr
N: Honung och färsk grädde.
M: Honung, slank, elegant, krämig, mineral, ung. Massiv sötma, men syran kunde ha varit högre. 84-86p

8119 Ruffino Vinsanto Serelle 2013 149kr
N: Torkade aprikoser, torkade tomater, brända bildäck och motorolja, doftar biltävling! Rejält oxiderad.
M: Aprikos och bergamott, bra frukt, balaserad sötma och en lätt bitterhet. Snyggt! 87-90p
flight 6.jpg

5395 Gevrey-Chambertin La Justice 2016 449kr
N: Hallonsylt och skinnsoffa.
M: Hallon och läder, bra koncentration, men slutet i dagsläget. Behöver nog ligga. 86-88p

79047 Louis Jadot Coteaux Bourguignons 2016 119kr
N: Tunn, lingon och dammig grusväg.
M: Målarfärg? Sura lingon och alkohol. Mycket överextraherat, rejäla tanniner, men ingen frukt. 66-70p

2820 Pinot Noir Viña Laroche 2017 89kr
N: Halstabletter med svartvinbärssmak, kvistar och blad.
M: Svarta vinbär, gummi och lavasten. Lite bitter och tunn frukt. Ingen som helst PN-känsla. 70-73p

2315 Donovan-Parke Pinot Noir 2016 109kr
N: Karamell, Bob jordgubbssaft, gräsmatta.
M: Jordgubbar, bra koncentration och syra, men mycket endimensionellt. 78-81p
flight 7.jpg

79125 Ecoltura Valpolicella 2017 109kr
N: Svarta vinbär med kvistar och blad.
M: Körsbär, stram och ung, tunn frukt. 79-81p

71802 Corniolo Livio Pavese 2013 129kr

N: Sval: körsbär, rosor och alkohol.
M: Körsbär, grön paprika, mineral, ganska stram. 81-84p

74960 Barbera del Monferrato Livio Pavese 2013 109kr
N: Söta halstabletter med svartvinbärssmak.
M: Fräsch, tät svartvinbärsfrukt, men det är tyvärr allt. 82-84p

75158 Villa Cavallo 2006 109kr
N: Läder och gammal häst.
M: Jordgubb och läder, tunn frukt. Inget stort vin, men inget stort pris heller. Kul med mognaden. 80-83p

2705 Brolio 2016 129kr
N: Bra tryck: svartvinbärs- och blåbärssylt, lite dammig.
M: Blåbär och björnbär, bra syra och fina tanniner. 82-85p
flight 8.jpg

2144 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Viti Nuove 2015 149kr
N: Rosor och polerat ädelträ, varm jord.
M: Söt, tät körsbärsfrukt, varm blomjord och läder. Jättefin frukt, syra och tanniner i balans. Jag satte 88-91p på provningen och köpte en flaska dagen efter för att bekräfta betyget. Då var det klart att det här inte är något 90 poängsvin och betyget stannar på 88-89p (fortfarande mycket bra i prisklassen).

32472 Le Volte dell'Ornellaia 2016 169kr
N: Blomsteräng, svarta vinbär, mynta.
M: Fin svartvinbärsfrukt med mynta, sval och bra koncentration. Behöver nog ett par år för att komma till sin rätt. 86-88p

12357 Brunello di Montalcino Col d'Orcia 2013 279kr
N: Läder, körsbär och rosor.
M: Körbär, läder och rosmarin. Fat och en lätt alkoholton. Bra vin, men jag tycker att det finns roligare Brunello på Systembolaget. 87-89p

5337 Barbaresco Livio Pavese 2014 169kr
N: Stall, jord, körsbär.
M: Körsbär, rosor, örter och sten. Syran är massiv, men frukten är tunn. 82-85p

22013 Barbaresco Prunotto 2015 239kr
N: Svala, söta körsbär och smågodis.
M: Fin körsbärsfrukt, rosor och asfalt. Rejäla tanniner och bra längd. Bör nog ligga åtskilliga år. 87-89p
flight 9.jpg

2770 GR-174 2017 155kr
N: Stram med gröna tomater.
M: Söt plommonfrukt med massor av örter. Bra koncentration och mycket sval, lite spretig från alkoholen. Bör nog ligga ett par år. 85-87p

73651 Esprit Barville Brotte Côtes du Rhône 2016 109kr
N: Söt, blommig, körsbär, timjan och asfalt.
M: Örtig körsbärssaft med granskott. Helt drickfärdig och mycket inställsam. Det här bjuder man moster Agda på. 84-87p

75764 Belleruche Côtes-du-Rhône Chapoutier 2017 109kr
N: Läder, rök och peppar.
M: Körsbär, svartpeppar och läder, bra koncentration. Bättre än tidigare årgångar? 85-88p

2214 Lirac Les Chenaies 2017 115kr
N: Körsbärssaft och mynta.
M: Körsbär, plommon, bra frukt, men lite spretig. 82-84p

73018 Santa Duc Côtes du Rhône Les Vieilles Vignes 2016 119kr
N: Körsbär, plommon, örter.
M: Samma som doften, en hel del tanniner. Inte så inställsam som Esprit och Belleruche. 82-84p
flight 10.jpg

12356 Rust en Vrede Estate 2015 279kr
N: Svarta vinbär, ek och dill.
M: Koncentrerad svartvinbärsmust, trä, vanilj, läder och mynta. Fina tanniner. Behöver lunga sig, men kan nog bli bra om något år. 87-89p

6591 Tapiz Reserve Malbec 2014 129kr
N: Björnbär och björklöv.
M: Mörk björnbärsfrukt med en lätt beska. Sval och inställsam, med utan finess. 81-84p

6523 Pascual Toso Alta Malbec 2015 300kr
N: Tät, med plommon, mynta och läder.
M: Plommon, läder och oregano. Fina tanniner och bra mognad. 87-89p

22562 Seghesio Sonoma Zinfandel 2016 209kr
N: Björnbär, syltig och svulstig.
M: Syltig, söt björnbärsfrukt, bränt gräs. Fruktbomb, men inte utan finess. 85-88p

22337 Girard Old Vine Zinfandel 2015 199kr
N: Skinnhandskar, granbarr och svartvinbär.
M: Söta, eldiga svarta vinbär. Rätt enkelspårigt och tråkigt. Lägg på en tia och köp Seghesio istället. 82-84p
flight 11.jpg

72387 Lynx Black Label Petite Sirah 2017 109kr
N: Katrinplommon och timotej.
M: Söt och syltig, som förväntat. Är det det man vill ha så är detta ok, annars undvik. 81-83p

6011 Robert Mondavi Private Selection Meritage 2016 125kr
N: Svarta vinbär och krutrök.
M: Plommon, svarta vinbär, kaffe, trä och rök. Bra ekat, fina tanniner. Säkert bra att dricka utomhus. Välgjort. 86-89p

2223 Brutocao Cabernet Sauvignon 2016 189kr
N: Virkesupplag, mogna svarta vinbär.
M: Svarta vinbär, bra, söt frukt och rejäla tanniner, men balansen saknas. Vinner nog på lagring, men Mondavi och Black Stallion är bättre alternativ. 84-87p

6207 Black Stallion Cabernet Sauvignon 2015 229kr
N: Rena, fina svarta vinbär.
M: Klassisk jänkarcabb på instegsnivå. Svarta vinbär, läder och Earl Grey te. Fin koncentration och bra balans. 87-89p
flight 12.jpg

2740 Amarone della Valpolicella 2014 190kr
N: Alkohol, mynta, rök, blodapelsin och rosor.
M: Söta, eldiga plommon. Rätt rökig och en tuff alkoholbeska. 79-82p

12366 Capitel de'Roari Amarone 2014 100kr 375 ml (enligt lista, vi provade dock helflaskan)
N: Klöver, timotej och brända bildäck.
M: Körsbär, rosor, bränt gummi och eldig alkohol. 82-85p

75184 Villa Righetti Amarone 2014 215kr
N: Stall, halm, rosor och körsbär.
M: Svarta vinbär, mogen tomat, vanilj, läder och stall. Bra balans. 85-88p

28002 Amarone Selezione Antonio Castagnedi 2015 275kr
N: Solmogna tomater och nyklippt gräs.
M: Söta svarta vinbär, polkagris, fin frukt, men en rejäl dos alkohol. 83-85p

2304 Domìni Veneti Recioto della Valpolicella Classico 2016 159kr (375 ml)
N: Svartvinbärsgelé och smågodis.
M: Söt svartvinbärsjuice utan djup och finess. 77-80p
 
Har nu provat nya årgångar i det fasta sortimentet. En del av vinerna finns redan i butik, andra kan vara på gång. I vissa fall finns bägge årgångarna på hyllan.
Jag är inte självplågare, som @Omar Khayyam , och provade inte vinerna under 109:- (med ett par undantag). Därför missade jag bl a ~30 boxviner och ber så mycket om ursäkt för detta.
Fasta sortimentet är helt klart en produkt av mellanmjölkens förlovade land: det mesta är rätt ok i sin stil och prisklass, men det finns inte mycket att jubla över. Det blir därför inga köprekommendationer den här gången. Svagaste gruppen i den här provningen var Pinot Noir, men det är kanske svårt att hitta något som finns i sådan mängd att det platsar i fasta sortimentet och samtidigt har hyfsad kvalitet och pris? Jag tycker allmänt att PN har svårt att hävda sig på systemets provningar. Det kanske är miljön som spelar in? Bäst klarar sig Côtes du Rhône, men det är kanske inte så förvånande?
:) ett klokt och strategiskt val. Att sätta betyg på 69-kronorsvinerna kan ju kännas litet som att gå in på COOP och börja ge betyg åt de olika varianterna på bake-off-frallor...

Det är ju fortfarande rätt mycket fokus på fylliga ekade rödvin i fasta sortimentet, i den här provningen uppfattade jag det som att det var några rhone-viner, en eller två toskanare, ett par malbecer, seghesios zinfandel, rust en vrede, black stallion och någon mer balanserad amarone som fick mer än godkänt. Vilka skulle din topp-trio för eget inköp vara om du var tvungen att köpa en flaska rött bland dessa, till litet bättre kött och potatis med sås en lördagskväll (förutom Poliziano som jag uppfattade att du satte högst)?
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
:) ett klokt och strategiskt val. Att sätta betyg på 69-kronorsvinerna kan ju kännas litet som att gå in på COOP och börja ge betyg åt de olika varianterna på bake-off-frallor...

Det är ju fortfarande rätt mycket fokus på fylliga ekade rödvin i fasta sortimentet, i den här provningen uppfattade jag det som att det var några rhone-viner, en eller två toskanare, ett par malbecer, seghesios zinfandel, rust en vrede, black stallion och någon mer balanserad amarone som fick mer än godkänt. Vilka skulle din topp-trio för eget inköp vara om du var tvungen att köpa en flaska rött bland dessa, till litet bättre kött och potatis med sås en lördagskväll (förutom Poliziano som jag uppfattade att du satte högst)?
Till "lite bättre kött" skulle jag nog inte välja någon av de här ;). Till en bit kött från stormarknaden skulle jag nog ta en av amerikanerna: Black Stallion eller Mondavi, båda är drickfärdiga och trevliga. Vilken man väljer beror på sällskap och tillbehör till maten. Pascual Toso är också bra, men frågan är om prisskillnaden är motiverad. Rust en Vrede och le Volte är inte för omedelbar konsumtion.
 

ChristianB

DipWSET
Vackert jobb! En del mindre vackra viner kanske, men det är ju smällar man får ta som FWs provningsskribent. ;)

Intressant att läsa om de unga Rieslingvinerna; det släpps alltid för unga årgångar av dem, men frågan är huruvida de skulle bli bättre av att säljas om ett år. De gånger jag rekommenderar den här stilen av vin försöker jag alltid hitta lite äldre exemplar på hyllorna, särskilt av Sancerre, Riesling, Chablis, osv. Det känns som att de årsgamla vinerna är alldeles för knutna och tråkiga att dricka.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vackert jobb! En del mindre vackra viner kanske, men det är ju smällar man får ta som FWs provningsskribent. ;)

Intressant att läsa om de unga Rieslingvinerna; det släpps alltid för unga årgångar av dem, men frågan är huruvida de skulle bli bättre av att säljas om ett år. De gånger jag rekommenderar den här stilen av vin försöker jag alltid hitta lite äldre exemplar på hyllorna, särskilt av Sancerre, Riesling, Chablis, osv. Det känns som att de årsgamla vinerna är alldeles för knutna och tråkiga att dricka.
Jag vet inte om just de här blir så mycket bättre med lagring, de är nog gjorda för att drickas unga. De kändes mer enkla än unga. Jag tyckte dock att Breuer gav bra valuta för pengarna.
 

ChristianB

DipWSET
Jag vet inte om just de här blir så mycket bättre med lagring, de är nog gjorda för att drickas unga. De kändes mer enkla än unga. Jag tyckte dock att Breuer gav bra valuta för pengarna.
Jag får ge dem en chans någon dag, eller i alla fall någon flaska, bara för att se vad som finns där i! :)
 

jrick

Medlem
Vackert jobb! En del mindre vackra viner kanske, men det är ju smällar man får ta som FWs provningsskribent. ;)

Intressant att läsa om de unga Rieslingvinerna; det släpps alltid för unga årgångar av dem, men frågan är huruvida de skulle bli bättre av att säljas om ett år. De gånger jag rekommenderar den här stilen av vin försöker jag alltid hitta lite äldre exemplar på hyllorna, särskilt av Sancerre, Riesling, Chablis, osv. Det känns som att de årsgamla vinerna är alldeles för knutna och tråkiga att dricka.
Rieslingarna släpps ju ännu tidigare i Tyskland men det betyder förstås inte att de inte släpps för unga här.
 

Nicke

Medlem
28002 Amarone Selezione Antonio Castagnedi 2015 275kr
N: Solmogna tomater och nyklippt gräs.
M: Söta svarta vinbär, polkagris, fin frukt, men en rejäl dos alkohol. 83-85p

Vågar man hoppas på att det lägger sig med några års lagring? Hört mycket gott om denna Amarone tidigare och hade planer att köpa ett gäng 2015, men ovan notering avskräcker mig lite.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vågar man hoppas på att det lägger sig med några års lagring? Hört mycket gott om denna Amarone tidigare och hade planer att köpa ett gäng 2015, men ovan notering avskräcker mig lite.
Om du normalt gillar amarone kan du mycket väl gilla det mer än Patrik, men känslan jag får är att den borde skippas. En som har bra koll på bra amarone är @JC:s Vintankar
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vågar man hoppas på att det lägger sig med några års lagring? Hört mycket gott om denna Amarone tidigare och hade planer att köpa ett gäng 2015, men ovan notering avskräcker mig lite.
Inte otroligt, hade det inte varit för alkoholen så hade det varit bra. Frukten var fin. Det är möjligt att den lugnar sig. I dagsläget är dock Villa Righetti klart bättre.
 
Om du normalt gillar amarone kan du mycket väl gilla det mer än Patrik, men känslan jag får är att den borde skippas. En som har bra koll på bra amarone är @JC:s Vintankar
Nu har jag inte testat just denna årgången av just den här amaronen. Generellt gäller att alkoholtonen dämpas med några år i källaren. Vanligtvis vill jag ha min amarone minst fem år gammal för att allt ska falla på plats. Tre timmar i karaff är ett sätt att vädra bort alloholkänslan.
 
Toppen