Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya rutiner för Systembolagets "privatimport"?

MartinE

Medlem
Det har hänt något med SB:s rutin för "privatimport" (skriver det inom citationstecken då det sällan handlar om någon privat import i praktiken) - och det är väldigt positiva förändringar! Det som tidigare gick extremt långsamt, till synes medvetet förhalat av vårt kära motsträviga monopol, går helt plötsligt rekordfort!

Smaka på det här tidsschemat:

2019-03-12 14:22 Registrerad
2019-03-12 15:32 Offererad
2019-03-13 11:04 Accepterad

Nu hör det till saken att importören har meddelat att det dessvärre dröjer någon dag extra innan de levererar mina flaskor, av logistiska skäl, men jag kan förvänta mig att flaskorna finns på mitt lokala systembolag den 21 mars. Det som tidigare, i bästa fall, tog flera veckor går nu sammanlagt på bara lite mer än en vecka! Halleluja!

Det som faktiskt har ändrats är att man numera accepterar offerten på SB:s hemsida istället för via mail, d v s en viss automatisering har skett vilket givetvis snabbar på processen. Men det måste vara mer än så! Det måste också handla om att man helt ändrat synsätt, d v s att man gått från att se privatimporten som något man helst inte vill syssla med till att se det som en service till sina kunder och en naturlig del av verksamheten. Eller kan man se det här som en del av att man helt enkelt känner flåset från verkligheten och inser att man måste förbättra sig för att kunna fortsätta motivera sitt monopol?

Är det någon av våra medlemmar som jobbar på SB som kan bekräfta eller bestrida det här?
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Om det går så snabbt måste de nästan haft en offert från leverantören redan. Hur skiljer det sig från beställningssortimentet då?
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Om det går så snabbt måste de nästan haft en offert från leverantören redan.
Nej, det har de aldrig. Men i det här fallet hade jag kommunicerat med leverantören innan, så de (leverantören) visste att det skulle komma en förfrågan och hade möjlighet att svara snabbt. I teorin hade de dock kunnat svara lika snabbt även om vi inte kommunicerat tidigare.

Hur skiljer det sig från beställningssortimentet då?
I beställningssortimentet beställer du direkt från ett utbud av kända artiklar till känt pris (utifrån SB:s perspektiv).

Vid PI registrerar du vilken leverantör och vilka viner det handlar om. Därefter skickar SB en förfrågan till leverantören, som skickar en offert till SB, som i sin tur skickar offerten till kunden. Kunden godkänner offerten och därefter beställer SB vinerna.
 

Johlar

Medlem
Gick snabbt för mig med.
Status
  • 2019-01-16 12:55Accepterad
  • 2019-01-15 09:21Offererad
  • 2019-01-15 07:11Registrerad
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Hämtade för övrigt ut en privatimportsbeställning idag som gick ännu snabbare än ovan nämnda! Jag registrerade en förfrågan på kvällen den 8 mars och flaskorna dök upp på eftermiddagen idag (14 mars) – d v s mindre än sex dygn senare! :cool:

I den här takten går det snart snabbare att importera från Sverige än från Frankrike! ;)
 

Vingubben

Medlem
Hämtade för övrigt ut en privatimportsbeställning idag som gick ännu snabbare än ovan nämnda! Jag registrerade en förfrågan på kvällen den 8 mars och flaskorna dök upp på eftermiddagen idag (14 mars) – d v s mindre än sex dygn senare! :cool:

I den här takten går det snart snabbare att importera från Sverige än från Frankrike! ;)
Vad för kul var det du ”importerade”?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hade ett liknande förfarande när jag gjorde en privatimport för några veckor sedan så det funkade ju helt okej får man säga.

Dock var erfarenheten av leverantören i fråga; Hermasson & CO inte lika bra.
Ville ha ett vin som de sålde i BS fast i nyare årgång och noterade att de sålde den i restaurangsortimentet varför jag gjorde en förfrågan om jag kunde köpa några lådor.
Det gick alldeles utmärkt förutom att de tyckte det var rimligt att prisa en flaska som normalt kostade 300:- till 600:- vid privatimport. 300 kronor i påslag för en flaska de redan hade på lager bara för att det var privatimport kändes som minst sagt ocker.
 
Hade ett liknande förfarande när jag gjorde en privatimport för några veckor sedan så det funkade ju helt okej får man säga.

Dock var erfarenheten av leverantören i fråga; Hermasson & CO inte lika bra.
Ville ha ett vin som de sålde i BS fast i nyare årgång och noterade att de sålde den i restaurangsortimentet varför jag gjorde en förfrågan om jag kunde köpa några lådor.
Det gick alldeles utmärkt förutom att de tyckte det var rimligt att prisa en flaska som normalt kostade 300:- till 600:- vid privatimport. 300 kronor i påslag för en flaska de redan hade på lager bara för att det var privatimport kändes som minst sagt ocker.

Använd Wine-searcher. Köp, publicera och låt alla veta var man kan köpa Hermasson & COs viner bättre och billigare :)
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Val Frison lät spännande. Aldrig provat. Blandade du lådan?
Val(erie) Frison är en jättebra producent från Ville-sur-Arce i Côte des Bar!

Blandade Goustan 2015 och Portlandia 2015. Det var de två som fanns tillgängliga.
 

jeps

Medlem
Beställde lite Barbaresco från Olek Bondonio via PI - gick också i raketfart med beställning, offert och accepterad offert inom nån timme.
 

Vingubben

Medlem
Det har hänt något med SB:s rutin för "privatimport" (skriver det inom citationstecken då det sällan handlar om någon privat import i praktiken) - och det är väldigt positiva förändringar! Det som tidigare gick extremt långsamt, till synes medvetet förhalat av vårt kära motsträviga monopol, går helt plötsligt rekordfort!

Smaka på det här tidsschemat:

2019-03-12 14:22 Registrerad
2019-03-12 15:32 Offererad
2019-03-13 11:04 Accepterad

Nu hör det till saken att importören har meddelat att det dessvärre dröjer någon dag extra innan de levererar mina flaskor, av logistiska skäl, men jag kan förvänta mig att flaskorna finns på mitt lokala systembolag den 21 mars. Det som tidigare, i bästa fall, tog flera veckor går nu sammanlagt på bara lite mer än en vecka! Halleluja!

Det som faktiskt har ändrats är att man numera accepterar offerten på SB:s hemsida istället för via mail, d v s en viss automatisering har skett vilket givetvis snabbar på processen. Men det måste vara mer än så! Det måste också handla om att man helt ändrat synsätt, d v s att man gått från att se privatimporten som något man helst inte vill syssla med till att se det som en service till sina kunder och en naturlig del av verksamheten. Eller kan man se det här som en del av att man helt enkelt känner flåset från verkligheten och inser att man måste förbättra sig för att kunna fortsätta motivera sitt monopol?

Är det någon av våra medlemmar som jobbar på SB som kan bekräfta eller bestrida det här?

Gjorde en förfrågan om privatimport från Dryckesbutiken 16 mars. Registrerad 16 mars 17:34. Hade inte fått någon offert idag så mailade dom och fick svaret att man får räkna med att det tar minst en vecka innan dom återkommer. Med andra ord så har inget förändrats, ni som fick snabb service råkade nog bara ut för en oförstörd nyanställd som inte kommit in i monopollunket.
 
Toppen