Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya viner från norra Sardinien

Har tyvärr inte varit speciellt aktiv på forumet. Men nu har min lilla portfölj svällt betydligt och jag vill presentera en del verkligt spännande nyheter. Alla viner finns på beställningssortimentet, importeras av Carliot och distribueras genom Göteborgs Vinhus. Genom att klicka på länkarna kommer du till bolagets hemsida. Mer information finns också på www.carliot.com.

Vi börjar med Tenute Olbios på norra Sardinien. Denna lilla familjedrivna vingård med Daniella Pinna i spetsen producerar den bästa Vermentino jag själv någonsin har druckit. Många håller med mig.

Lupus in Fabula
- "Vargvinet" - finns nu i en ny årgång som är minst lika bra. Kommer från öns enda DOCG område - Gallura.

På ProWein i mars träffade vi åter Daniella och fick smaka hennes övriga viner. De var så bra så att jag genast beställda ett antal lådor.

In Vino Veritas - Vermentino DOC
I sanning ett extraordinärt vin. Det har jäst på både ståltank och fat samt legat på sin jästfällning (sur Lie) i 30 månader! Resultatet är ett vin med intensiv halmgul färg, elegant bouquet med mycket blommor och lite lätt oxiderad stil (typ viner från Jura). Även lite honung kan förnimmas liksom växter och buskar man kan finna på hedar i Medelhavet. God syrabalans, struktur samt en fruktig och mycket ihållande eftersmak. Bra mineralitet.

Cavè Rosé di una Notte
Ett annorlunda rosévin gjort på vingårdens ursprungliga blåa druvsorter. Det kan närmast jämföras med en claret från Bordeaux. Druvorna har fått macerera under natten, därav namnet. Vinet passar lika bra som en god aperitif som till fisk- och skaldjursrätter, grillad kyckling eller en lätt sommarsallad med mycket frukter och grönsaker.

Nessuno Rosso
Ett rött vin från norra Sardinien gjort på två lokala och mycket gamla druvsorter. Färgen är djup och intensiv röd, doften är elegant och vi hittar rikligt
med vilda, röda bär, körsbärssylt, kakao och lakrits. Smaken är len, men kraftfull. Tanninerna balanseras väl av alkoholen och eftersmaken är lång.

Blandlåda Sardinien med sex flaskor
2 fl Lupus in Fabula 2016
2 fl Cavè Rosè di una notte 2018
1 fl In Vino Veritas 2007
1 fl Nessuno Rosso 2012

Daniela Pinna.jpg
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Jättekul med kvalitetsvermentino. Har precis besökt några producenter i Provence och det märktes att druvan har fått ett uppsving även om den då ofta var uppblandad med en skvätt Clarette. Beställning lagd.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tror jag hittade det. Enligt winemag.com så ska det vara 45% Cannonau (Grenache Noir), 45% Muristellu (Graciano) och 10% Cabernet Sauvignon. Har aldrig provat något vin med Muristellu (om det nu skiljer sig något från Graciano) så det kanske bli till att prova.
 
Trådskapare
Carliot Fine Wine Imports
Tack @thunberg ! Du hittade det före mig. Vingården skriver själv inte ut druvorna på sin hemsida, men jag har skrivit till dom och frågat för säkerhets skull. Samma gäller deras Cavè Rosé di Una Notte. Jobbigt med alla dessa italienska synonymer. Muristellu kallas ju också Bovale.
Håller med, detta är spännande och goda viner och Daniella Pinna är en tuff tjej som vet vad hon vill. Införde t ex glaspropp som andra vingård i Italien, trots de gamla gubbarnas protester.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om Muristellu är synonym till Graciano är det rimligt att det är samma Graciano som i Spanien som ju har synonymen Morrastel, den druvan kan finnas i Rioja. En annan synonym är Tintilla vilken återfinns i blends från Kanarieöarna jag druckit.
Det stämmer, olika namn, samma druva.
 
Toppen