Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyår 2017

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bättre sent än aldrig var den någon som sa. En månad sedan och anteckningarna borta men en del minnen finns kvar att förtälja. Nyårstraditionen håller i sig och denna gången blev vi 6 personer inklusive @Jesper och @Orpale. Oroväckande var det bara flaggat för 2 champagner så jag beslöt mig för att ta med 3 st + 1 rödtjut av rang. Det valet hade jag inte gjort om jag vetat att 2 av 6 personer aviserade att de inte skulle dricka pga bulle i ugnen.:eek: 16 flaskor på 4 är ett rätt bra snitt...

Följande uppställning blev det efter att vi hetsat varandra.
IMG_20180101_033203.jpg


Först ut var lite ostnötsnittar och en apertif i form av Gimonnet 2008 som jag gissade 02 BdB på. Fin syra med lite mognadstoner. Blev mäkta förvånad vid avtäckning eftersom jag aldrig blivit frälst av Gimonnet och de brukar vara sylvassa unga. Bästa jag druckit från Gimonnet och kan tänka mig köpa några 08or.

IMG_20171231_142115.jpg
Första rätten blev en hummersoppa efter recept av Mannerström med konjak och madeira. Hummer går alltid ner och såsen var super. Till det ytterligare en Gimonnet men denna gången hans speciella Special Club. Finns tydligen två SC. Föredrog den första flaskan.

IMG_20171231_145941.jpg

Efter det kom min miniprovning som present åt en i sällskapet som grottat ner sig i både munskänkarna och Auzone på heltid. Jaquesson 1996, Bille NF 96 och Bille GC 96 hälldes upp. På förhand trodde jag Jaquesson skulle passa bäst till maten som var en potatisgranita med löjrom och dill tillsammans med kräftstjärtar och konjaksmarinerad forellrom. Fullkomligt fantastiska kräftstjärtar och det tackar vi den lokale fiskhandlaren för! Tillbaks till vinet, Jaquesson har jag aldrig riktigt gillat som unga och tänkte att nu var det dags. Visst var den helt annorlunda nu. Fullt med äpplen i alla dess former men främst röda och gula. På det äppelmos och äppelsylt. Jag har aldrig druckit en så "enkelspårig" skumpa med fullkomlig dominans av perfekta äpplen. Bille NF visade prov på förvånansvärt mycket ungdomlighet med en fin citruston bakom nötterna. En gissning var CdM... ingen dålig gissning med tanke på kvalitén på vinet. Bästa champagnen för året tills nästa skumpa testades... Bille GC visade prov på fantastisk finstämd komplexitet och lång smak. Honung, nötter och lite svamp. Helt galet att de slutat med detta vin.

IMG_5274.jpg

Efter den rivstarten var det dags för en fjällröding med smörsås och forellrom än en gång. Till det en Unendlich 2000. Visst var det riesling och här med galet mycket gummitoner som var lite väl mycket för mig. Visst är det bra men det blir väl mycket när frukten inte bär upp. Föredrar yngre Unendlich som det verkar och Pichlers Riesling M 2015 är bättre i min värld. Fast med det sagt så är det ändå ett fantastiskt vin... Ryktena säger att vinet kom från @vintomas och proveniensen har ju betydelse i samlarkretsar.:cool:

IMG_20171231_173342.jpg

Näst på tur den obligatoriska anklevern! Till det en Reichsgraf Kesselstat av oklar modell... Riesling var det i alla fall.:oops:

IMG_20171231_185331.jpg
Kronhjortsinnerfilé med blomkålspureé på grädde och parmesan. Smälter i munnen och kronhjort är mitt favoritkött. Dryck Guigal La Turque 2000. Satan i gatan vilket powervin! Fullt påslag direkt av körsbär och björnbär. Gissningarna var Napacab eller syrah från nya världen. Ett rödvin i min smak och ett av de bästa jag druckit på väldigt länge. Roligast var att jag serverade såsvinet Guigals CdR 2014 bredvid och det gjorde inte bort sig. Efter ledtråd om att det var Guigal gissades det på Brun e Blonde eller dyrare. Bra pang för pengarna och det duger till mer än sås om man har svärföräldrarna hemma.:D

IMG_20171231_193817.jpg
Mer vilt men denna gång renfilé med vitkål och svart trumpetsvamp. Vinet var en Hermitage som jag glömt att vi drack...

IMG_20171231_211305.jpg

Anka med apelsin efter klassiskt franskt recept. Bra anka är svårt att inte salivera över och när det serveras Haut-Brion 2004 till så kan det inte bli mycket bättre. Ingen PN här inte, vi kör på power istället. Typisk Bdx av bra snitt. Jag gissade Margaux 2005 som är en bra gissning med mina mått mätt och den bästa gissningen för kvällen vad jag minns.

IMG_20171231_220116.jpg

Mera kött... Ja så blir det när alla vill klämma in rödvin på menyn.:) Oxsvans från Björlanda gård med potatis, ädelostkräm och grönkål. Till det någon Pauillac 80-talare om jag minns rätt.

IMG_20171231_231358.jpg

Fortfarande finns det plats kvar i magen för den femte kötträtten! Oxfilé med tryffelsås och anklever. Inte fel om man säger så och vinet var inte mycket sämre även om det bara var tredje bästa röda för kvällen enligt mig. Grange 1995 ett kultvin som visar klass. Gissade 1994 syrah fast från Sydamerika. I efterhand kan man fråga sig om det finns några 90-talare från Sydamerika i Sverige.:ängel: Hur som ett grymt vin med typiska syrahtoner av lite peppar men samtidigt fullt med gröna toner ala CF. Efter avtäckning trillade polletten ner smakade exakt som jag kom ihåg ett glas från 28+. Detta måste vara @Mattias Schyberg s drömvin. En syrah från Loire typ...:D

IMG_20180101_004002.jpg

Äntligen dags för desserter innan magen spricker. Kräm Brule slår aldrig fel och inte den här gången heller. Till det Chenin Blanc från Sydafrika och Mullineaux... trodde jag och chenin blanc var en populär gissning. Men vad f@n det var ju inte ens vin.:vägg: Brännland Iscider. Gott hursomhelst och det här slår allt svenskt vin.

IMG_20180101_011922.jpg

Hjortronpannacotta med havtorn. Syrligt sött gott! Till det en Orpale 96. Gissade BdB 96 av bättre sort möjligtvis Salon... Fin mognad av äpplen och nötter, fin syra och bra längd. Lagrad Orpale från toppår är en grym skumpa. 02an är trevlig den med redan nu, så det lovar gott för framtiden.

IMG_20180101_020402.jpg

Klockan 03 så är det dags för finalen. En chokladkaka med pekannötter och bananglass. Till det något okänt starkvin om jag minns rätt.

IMG_20180101_024618.jpg

Ett fanatiskt bra avslut på det gamla och en seg start på det nya när man vaknade...:öga:

Min ranking:
  1. Bille GC 96
  2. Bille BF 96
  3. La Turque 2000
  4. Haut-Brion 2004
  5. Grange 1995
  6. Unendlich 2000

Nu är det bara att hoppas att @Emanuel med vänner kan komma i närheten av denna upplevelsen när Raoul och Gonzo intar Kalmar framöver.:D
 

Attachments

  • IMG_20171231_220109.jpg
    IMG_20171231_220109.jpg
    33,2 KB · Visningar: 280
  • IMG_5274.jpg
    IMG_5274.jpg
    51,6 KB · Visningar: 280
Toppen