Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyår - tips

Hej,

Nyår närma sig och det är dags att lösa menyn.
I år tänkte jag välja drycken först och försöka matcha maten.

Förrätten :
1990 Deutz Champagne Brut Millésimé - Jordärtskockssoppa
Huvudrätt:
Amarone della Valpolicella Classico 1990 - Hasselnötsbakat Rådjur med rotselleri och rådjurstartar
Efterrätt
1990 Château Suduiraut -

Efterrätten har jag inte löst och är lite osäker på förrätten, har ni några tips på efterrätten och ev förrätten?
 

glenn_peter

Medlem
Ser sjukt gott ut! Omnomnomnom!
Sauternes och lussebulle är bra kombo. Jag skulle med andra ord spinna vidare på det. Äpple eller päron i lite olika former. Rå, inkokt, torkad...
Någonting krämigt och något fluffigt, typ pannacotta/glass och sponge. Lek där med smak av saffran och eller ingefära. Krispigt i form av rostad vitchoklad.
 

Pontus

Medlem
Hej,

Nyår närma sig och det är dags att lösa menyn.
I år tänkte jag välja drycken först och försöka matcha maten.

Förrätten :
1990 Deutz Champagne Brut Millésimé - Jordärtskockssoppa
Huvudrätt:
Amarone della Valpolicella Classico 1990 - Hasselnötsbakat Rådjur med rotselleri och rådjurstartar
Efterrätt
1990 Château Suduiraut -

Efterrätten har jag inte löst och är lite osäker på förrätten, har ni några tips på efterrätten och ev förrätten?
Tror det funkar finfint med förrätten. Creme brulee till efterrätt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Suduiraut 1990 är mer utvecklad än många andra klassiska sauterner från året, d.v.s. mycket karamelliga och knäckiga toner och inte riktigt samma fokus på saffran som brukar vara en tydlig ton i de flesta "halvgamla" (men yngre) Suduiraut. De bytte stil (och vinmakare) någon gång på 1990-talet, så det är mer ett producent- än årgångsfenomen. Crème brûlée kan nog passa, eller något som bygger på torkad/karamelliserad frukt. Skulle det varit en Suduiraut från slutet av 1990-talet skulle jag tro mer på lussbullen eller något med saffran i, men jag är inte säker på att det är lika klockrent med denna årgång.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Suduiraut 1990 är mer utvecklad än många andra klassiska sauterner från året, d.v.s. mycket karamelliga och knäckiga toner och inte riktigt samma fokus på saffran som brukar vara en tydlig ton i de flesta "halvgamla" (men yngre) Suduiraut. De bytte stil (och vinmakare) någon gång på 1990-talet, så det är mer ett producent- än årgångsfenomen. Crème brûlée kan nog passa, eller något som bygger på torkad/karamelliserad frukt. Skulle det varit en Suduiraut från slutet av 1990-talet skulle jag tro mer på lussbullen eller något med saffran i, men jag är inte säker på att det är lika klockrent med denna årgång.
Kanske är det just den eventuella bristen på tydlig saffran i vinet som skulle kunna göra det lysande till en saffransdessert? Jag menar, aromspeglar i all ära, men kompletterande aromer som man vet passar bra ihop är ännu bättre. Mer potential till 1+1=3 än om båda hade haft lika karaktär och "enbart" harmoniserat väl som helhet.
 

Pontus

Medlem
Kanske är det just den eventuella bristen på tydlig saffran i vinet som skulle kunna göra det lysande till en saffransdessert? Jag menar, aromspeglar i all ära, men kompletterande aromer som man vet passar bra ihop är ännu bättre. Mer potential till 1+1=3 än om båda hade haft lika karaktär och "enbart" harmoniserat väl som helhet.
Det där skulle man kunna testa genom att köra Creme Brulee med och utan saffran kanske?
 

Alpha

Medlem
Suduiraut 1990 är mer utvecklad än många andra klassiska sauterner från året, d.v.s. mycket karamelliga och knäckiga toner och inte riktigt samma fokus på saffran som brukar vara en tydlig ton i de flesta "halvgamla" (men yngre) Suduiraut. De bytte stil (och vinmakare) någon gång på 1990-talet, så det är mer ett producent- än årgångsfenomen. Crème brûlée kan nog passa, eller något som bygger på torkad/karamelliserad frukt. Skulle det varit en Suduiraut från slutet av 1990-talet skulle jag tro mer på lussbullen eller något med saffran i, men jag är inte säker på att det är lika klockrent med denna årgång.

Ibland blir jag imponerad av kunskapen på detta forum, idag är en sådan dag. :)
 
Toppen