Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårs line-up 2025

Johpe

Medlem
Alltid kul att se och inspireras av vad andra hittar på.

Här är min Nyårs line-up:
20251231_125538.jpg

Börjar från vänster:
1. Manzanilla till fördrink med tonic, is o rosmarin.
2. Vertus till Blinier med Kalix löjrom och parmigiano smetana.
3. Kupp Fass 8 Kabinett till Toast skagen (med lite hetta i).
4. Bollinger PN VZ16 till Hummer Thermidor.
5. Ardanza 2009 till Oxkind.
(Coupe Colonel som palate cleanser)
6. Kracher Red Roses till en rödabär kompotts cheesecake.

pinoten

Medlem
1767186330576.jpeg

Philipponnat Blanc de Noirs Extra Brut 2012 - Snittar, bland annat hummerskagen, samt chips med romdipp
Pascal Doquet Arpége Blanc de Blancs Brut Nature - Laxcarpaccio med kapris, citron, olivolja, rödlök och jalapeno
Samuel Billaud Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre 2019 - Fräst hummerstjärt med sesampanko, hummer- och gochujangsås
Chateau Leoville Poyferre 2012 - Oxfilé med Chévrekräm, rödvinssås och rostade rödbetor
Château Baulac Dodijos 2013 - Ost & kex

Perikles

Medlem
IMG_8332.jpeg

Kvällens laguppställning består av:
Inledaren Charles Heidsieck NV (deg 2020) till löjromschips och smetana.
SA Prüm Lay Bernkastel VDP Grosse Lage Riesling 2017 får matchas mot Toast Skagen
Remelluri Reserva Rioja 2014 till grillad oxfilé och potatisgratäng borde vara en bra match. Sen avslutas det hela med Kracher Beerenauslese 2018 till lite vit choklad och passionsfruktsmousse.

Callxx

Medlem
Etienne Sauzet Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune Jardin du Calvaire -23
Kvällens vita med mastodont syra för att hantera Hummersoppan till förrätt.

Château Latour Grand Vin -03
Klassisk Bordeaux som kvällens röda till oxfilén.

Château d'Yquem -11
Citrus & Passionsfrukts cheescake, hoppas syran kan hålla ihop matchningen. Dricker Sauternes för sällan...

20251231_160114.jpg

Gott nytt år alla glada!

LeChat

Medlem
IMG_7686.jpeg

Känns som att klassisk huschampagne passar nyårsafton:
-Charles Heidsieck Brut Rosé Reserve (Basårgång 2014, deg. 2021)

-2013 Taittinger Brut Millésimé

Båda får agera som föråkare under eftermiddagen, förrättsdryck till klassisk löjromstoast, att stilla sippa på under kvällen samt att skåla in det nya året tillsammans med min älskade.

-2012 Château Montrose
På tallriken blir det klassisk nostalgi,
Coeur de filét Provencale. Mums!

Gott Nytt År!

buteljen

Medlem
Vi är hemma och bara njuter av fantastiska viner (och god mat) utan en massa folk 😇. Öppnade precis Moutonen 😳.. otroligt vin 😍.
Gott slut på er alla 🤗.

IMG_0803.jpeg

Liten kom-ihåg-lista 😃
Gott slut (pa det gamla aret) - 30 och 31:a december
Gott Nytt År - från midnatt 31/12 och 1/1
God fortsättning (på det nya aret) - frän 2 januari

Last edited:

Foley

Medlem
IMG_7462.jpeg
IMG_7463.jpeg
IMG_7458.jpeg

Blev dessa viner på nyårsafton till förbeställd nyårskasse. Började med Damien Hugot M18 till snacks. Därefter Laurent Ponsot Meursault 2019 till blomkålssoppa med piggvar. Avslutade med Meerlust Rubicon 2015 till oxfile med rösti. Alla vinerna funkade ypperligt till maten. Till tolvslaget, (som firades kl 22 med barnen😃) blev det en Bollinger NV.

Soignerad

Medlem
Laurent Ponsot Meursault 2019
Vad tyckte du om den?

Spoiler: Det enda vin jag gett 75 poäng. Köpte på chans (”Billig Mersault från en egensinnig producent, häftigt!”) och fick direkt dåliga vibbar när jag avlägsnade folien och såg plastkorken…

2019 Mersault, Laurent Ponsot 770kr
2025-11-09: Ingen dekantering, öppnade upp sig i glaset
Färg Mörkt halmgul
Näsa: diskret citrus, stearin
1a intryck: gul frukt, rejält ekad - som att suga på en planka och nästan odrickbar - vanilj, balanserad, låg syra, medelfylligt

Dag 2 (flaskan öppen i kyl över natt) är eken helt borta och istället gul frukt utan citrus och fatade toner som vanilj, aningen macadamianötter.

Absolut inget vin jag vill dricka igen. 😂

Foley

Medlem
Vad tyckte du om den?

Spoiler: Det enda vin jag gett 75 poäng. Köpte på chans (”Billig Mersault från en egensinnig producent, häftigt!”) och fick direkt dåliga vibbar när jag avlägsnade folien och såg plastkorken…

Färg Mörkt halmgul
1a intryck: gul frukt, rejält ekad - som att suga på en planka och nästan odrickbar - vanilj, balanserad, låg syra, medelfylligt

Dag 2 (flaskan öppen i kyl över natt) är eken helt borta och istället gul frukt utan citrus och fatade toner som vanilj, aningen macadamianötter.

I min recension på vivino skrev jag: Förvånansvärt ung, men elegant. Lite rökig/stenig med citrustoner. Bra meursault, men hade förväntat mig mer. 4.1⭐️.

Jag bjöd ett par, förvisso mindre vinintresserade, vänner på vinet och de tyckte att vinet var kanon. Jag drack häromåret meursault charmes 1:er cru 2017 från Laurent Ponsot, vilket var ett klart steg upp från detta vin, men jag tycker att detta håller stilen. Kommer att försöka vänta lite med nästa flaska

Soignerad

Medlem
I min recension på vivino skrev jag: Förvånansvärt ung, men elegant. Lite rökig/stenig med citrustoner. Bra meursault, men hade förväntat mig mer. 4.1⭐️.
Måste varit fel på min flaska och jag borde gått tillbaka med den. Men lärde mig läxan att inte chansköpa Mersault med futuristiska space-etiketter. 😅

Foley

Medlem
Vad tyckte du om den?

Färg Mörkt halmgul

Får man fråga om du drack detta i närtid efter du druckit Bonneau du Martray CC 😃? Förövrigt det vinet som golvade mig och gjorde mig till en sucker för vit bourgogne!
Häromåret hade jag möjlighet att först dricka viner från montrachet och chevalier montrachet samt 1:er cruer från maison leroy och joseph drouhin under några dagar, för att därefter ta in en Saint Romain från Mark Haisma på restaurang. Saint Romain smakade då bara som smaksatt vatten jämfört med de vita koncentrerade Grand cru och 1:er cru vinerna jag hade druckit i närtid. När jag igen drack Saint Romain, utan tuffa jämförelseobjekt, förra månaden var det en helt annan njutning.

Får man fråga om du drack detta i närtid efter du druckit Bonneau du Martray CC 😃? Förövrigt det vinet som golvade mig och gjorde mig till en sucker för vit bourgogne!
Häromåret hade jag möjlighet att först dricka viner från montrachet och chevalier montrachet samt 1:er cruer från maison leroy och joseph drouhin under några dagar, för att därefter ta in en Saint Romain från Mark Haisma på restaurang. Saint Romain smakade då bara som smaksatt vatten jämfört med de vita koncentrerade Grand cru och 1:er cru vinerna jag hade druckit i närtid. När jag igen drack Saint Romain, utan tuffa jämförelseobjekt, förra månaden var det en helt annan njutning.
Haha, ja, allt är alltid relativt - brukar bli plågsamt uppenbart i blindprovningar när en bourgogne letat sig in bland SQN och liknande. 😄

Foley

Medlem
Måste varit fel på min flaska och jag borde gått tillbaka med den. Men lärde mig läxan att inte chansköpa Mersault med futuristiska space-etiketter. 😅
Låter ändå på dina noter som vi hade samma smakupplevelse, bara det att din ribba för bra vin ligger betydligt högre än min ribba 😅

Soignerad

Medlem

Wow, vilken smakresa genom vita bourgogne du gjorde, låter fantastiskt!

2000 Bonneau du Martray dracks 14 juni 2025 så var inte i närtid. Samlat BnM länge och kände mig tvungen (hehe) att dricka alla mina 2012, 2013 och 2014 i fjol. 😇 Helt enkelt för att jag tror de peakat. Planerar dricka 2015 snart.

Silex

Medlem
IMG_0717.jpeg

Min nyårs-lineup var också begränsad till en flaska, men en väldigt god champagne. Avnjöts i omgångar mellan 18-24. Tycker att den här börjar visa lite tecken på mognad nu och komma in i drickfönster, men känns ändå relativt ung och några år kvar till peak. Var jättegod att dricka nu, men tror att man får ännu mer vin för pengarna om man har lite tålamod. Säkert bra (bättre) också om 10-20år.

Martinski

Medlem
Visa bifogad bild 35697
Min nyårs-lineup var också begränsad till en flaska, men en väldigt god champagne. Avnjöts i omgångar mellan 18-24. Tycker att den här börjar visa lite tecken på mognad nu och komma in i drickfönster, men känns ändå relativt ung och några år kvar till peak. Var jättegod att dricka nu, men tror att man får ännu mer vin för pengarna om man har lite tålamod. Säkert bra (bättre) också om 10-20år.

2012'an var dunder också och visade också tidiga mognadstoner, eller om det är pga Bollinger stilen med...

Öppnade en 12'a för 2-3 år sedan, den flaskan var väldigt annorluna och hade nästan oxiderat eller något. Luktade typ rökt kött osv. Denna var mer som vanlig fräsch champagne.

Toppen