Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2020

Kostjan

Mot bättre vetande
Just nu verkar det bli ett lugnt nyår med nära o kära. Så har redan börjat med att fila på en mer "nertonad" meny än vanligt.
Startskumpa med diverse försnacks blir Comtes 05.
Till sjötunga med beurre blanc och störkaviar dricker vi Lucien Le Moine Gouttes d'Or 2015.
Oxfile/hjortfilé med murkelsås och hasselback får bli ett jobb för Bdx, Pichon lalande 2001.
Citronglass med Sauternes, troligtvis Suduiraut 2003.
Tolvslagsskumpa blir kanske Vilmart Cuvée Rubis....

Allt det här kommer med största sannolikhet hinna ändras, men det är en start iallafall.
 
Last edited:

MHilv

Medlem
Vi firar ensamma så behöver för en gångs skull inte kompromissa. Det lutar åt...
Förrätt: wagners hummersallad
Varmrätt: piggvar lr hjort...beror på vad vi vill dricka.
Dessert: bakad chokladmousse, friterade hasselnötter, vaniljglass, salt kolasås och äppelpure.
När det gäller viner så är det enda jag har klart vad vi dricker till tolvslaget, nämligen bereche brut reserve. Är ute efter något stort till förrätten/fördrink. Har ej druckit någon prestige skumpa förut, finns det någon tillgänglig på bolaget som skulle passa?
 

FredrikC

Medlem
Vi firar ensamma så behöver för en gångs skull inte kompromissa. Det lutar åt...
Förrätt: wagners hummersallad
Varmrätt: piggvar lr hjort...beror på vad vi vill dricka.
Dessert: bakad chokladmousse, friterade hasselnötter, vaniljglass, salt kolasås och äppelpure.
När det gäller viner så är det enda jag har klart vad vi dricker till tolvslaget, nämligen bereche brut reserve. Är ute efter något stort till förrätten/fördrink. Har ej druckit någon prestige skumpa förut, finns det någon tillgänglig på bolaget som skulle passa?
Dompa 08 är den som är mest tillgänglig just nu skulle jag säga. Kan också rekommendera pol Roger 2012 på magnum som är riktigt bra.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Eftersom min fru väntar vårt tillskott, så var dealen att jag inte fick öppna någon champagne under hela graviditeten. Detta faller även under nyår. Så det blir en Richard Juhlin alkoholfri vid kvällens start.
Till förrätt tänkte jag coravina Ridge Estate Chardonnay -16.
Varmrätt blir det nog ett glas Chateau Montus -94, alternativt Ridge Monte Bello -17 halvflaska.
Vid 12-slaget då sover vi nog detta år och laddar batterierna till nyår 2021-2022 :D
 

The Wall

Medlem
Knappt en månad kvar till Nyår, vad har ni tänkt att dricka?

Behöver tips på nåt bra bubbel till tolvslaget, tänker väl att man dammar av det bästa tidigare på kvällen :)
Rotari, ev rosé är en lågoddsare hos oss. Eventuellt blir det en halvflaska Pol Roger istället. Måste tolvslaget alltid infalla så sent på kvällen?:confused: Det är ju två timmar efter normal sänggång.
 

buteljen

Medlem
K
Kolla på lite mindre bolag där det inte är lika mycket spring. Annars finns den på många ställen online till bra priser.
Jag var på bolaget i Sjöbo förra veckan och skulle hämta ut en beställning. Kollade och såg att dom skulle ha en Dompa inne. Det är ju 2010 nu men frågade expediten om hon kunde kolla om det var 10 eller 08 eftersom de nyss bytt årgång. Hon kom ut och sa "Nää tyvärr det var en 2008 :(" . :D:D
 
Last edited:
Trådskapare
Viktor Mörberg
Jag funderar att ge mig på Piggvar för första gången, är det någon som har nåt bra recept och såklart dryckestips till detta?
 

MHilv

Medlem
Jag funderar att ge mig på Piggvar för första gången, är det någon som har nåt bra recept och såklart dryckestips till detta?

Jag hade hållt det enkelt. Pocherad lr ugnsstekt piggvar och en vitvinssås med rom i. Köp en hel så gör du buljongen på skrovet, be dom filéa den åt dig. En valfri pure till det beroende på vilken rotfrukt som gillas. Tror Myllimäki har ett recept på koket.se.
 

MHilv

Medlem
15 butiker senare så fick jag napp, de hade 3 st 2008or inne. Tyvärr så skickar de inte mellan butikerna nu i december:vägg: Hade jag vetat det så hade jag inte ringt landet runt, det var dock uppfriskande att höra alla dialekter :D

Hade 2 butiker kvar inom rimligt avstånd och fick napp på den sista....så nu har jag en flaska reserverad :)
 
Toppen