Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2022

Det nya året står för dörren och det bör ju traditionsenligt innefatta förtäring av mat och dryck av det bättre snittet. Att få en inglimt i vilken mat som ska serveras men framförallt vilka viner som ska drickas av forummedlemmarna är ju alltid spännande.

Själv så blir det en heldag med ett sällskap på sex personer och såväl mat som dryckesmenyn blev klar häromdagen.

Diverse snittar serveras med Hure Freres Extra Brut (senaste Caviste MM på 2004-bas, spännande med 17 år på jästen)
Creme Ninon får sällskap av en Benoit Beafort Grand Cru 2008.
Hälleflundra med sandefjordssås dunderpumpad med rom får gå med en Domaine Delaporte Silex 2019.
Blåmusslor och bläckfisk från Yurritas (premiumkonserver FTW!), gräddig saffransås och tomater serveras med Alheit Cartology 2019.
Oxfilé, vispat märgsmör, rödvinssås och potatisterrine ska spela med Heartland Directors Cut Cabernet Sauvignon 2016.
Canard l'orange ska lira med Kershaw Clonal Selection Elgin Pinot Noir 2020
Avslutar lätt med pavlova och Moscato d’asti Nivole 2021.

Vad ska ni unna er för delikatesser på nyårsafton?
 

Jonas Sand

Medlem
Beaufort 08 drack jag för några veckor sedan, den är jättebra nu. Bra val!
Jag köpte också Huru Freres men kommer vänta lite. Jag har druckit nydegorgerade viner med lång tid på jästen men jag tycker de mår bra av något år på korken också (av någon anledning jag ej kan förklara). Skriv gärna vad du tyckte om det.
Själv står jag för förrätten iår. Jag tror det blir en råbiff med lite sotad silverlök, en tryffelkräm och friterade ”potatisstrån”. Jag funderar på om Paul Bara 2012 kan få stå som kompis till rätten.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi går på restaurang PRIMO och tar med oss två flaskor vin + en skvätt sött vin.
Förmodligen en vit från Loire samt en röd italienare. Känns som att en Brunello från Gaja kan få audiens...

Till dessert/ostbricka blir det alldeles garanterat något uppspritat och sött från 40-talet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Beaufort 08 drack jag för några veckor sedan, den är jättebra nu. Bra val!
Jag köpte också Huru Freres men kommer vänta lite. Jag har druckit nydegorgerade viner med lång tid på jästen men jag tycker de mår bra av något år på korken också (av någon anledning jag ej kan förklara). Skriv gärna vad du tyckte om det.
Själv står jag för förrätten iår. Jag tror det blir en råbiff med lite sotad silverlök, en tryffelkräm och friterade ”potatisstrån”. Jag funderar på om Paul Bara 2012 kan få stå som kompis till rätten.
Angående tid på jästen i flaskan och tid på korken efter degorgering så är det två helt skilda saker har jag lärt mig empiriskt på senare tid. "Mognaden" utvecklar helt olika aromer och går inte att summera har jag nu insett med @Ekdahl s hjälp. Därför kan ett nydeggat vin som legat 15 år på jästen upplevas betydligt yngre än ett vin från samma år som deggats 10 år tidigare eller andra yngre viner. Om vi bortser från viner som även jäser med kork så utvecklas närmast inga oxidativa mognadsaromer i flaskan utan det blir mer av bröd och jäst.

Personligen värdesätter jag tid efter degorgering mer än tid på jästen numera även om tiden på jästen ofta används som kvalitetsmarkör.
 

Jonas Sand

Medlem
Bra beskrivet, och jag håller med. Jag föredrar också tid efter degorgering om jag skall välja men har druckit några flaskor som legat +10 år och varit helt nydegoregerade. Om jag sen haft chansen att dricka samma vin något år senare har jag upplevt vinet som bättre. Det kan absolut vara så att jag inte sätter det i ett blindtest men jag tycker vinet ”sitter ihop” bättre med något enstaka år på korken efter lång tid på jästen.
 

Martin F

Medlem
Tänkte öppna en Selosse Initial imorgon. Den är degorgerad juli 2018, någon som vet vad det bör innebära för årgångar?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nyår med @v00alex och några andra

Delamotte BdB 2008 - uppvärmning
Krug Vintage 2002 - flera olika amisar
(Patrick Piuze Chablis GC Valmur 2010)
Bruno Colin Puligny-Montrachet 1er Cru La Truffière 2009 - hummersoppa
Rostaing Côte-Rôtie La Landonne 2015 - oxfilé
Clos Mogador 2019 - -”-
Diznókö Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2004 - dessert
Graham’s Vintage Port 1985 - ostbricka
 
Det nya året står för dörren och det bör ju traditionsenligt innefatta förtäring av mat och dryck av det bättre snittet. Att få en inglimt i vilken mat som ska serveras men framförallt vilka viner som ska drickas av forummedlemmarna är ju alltid spännande.

Själv så blir det en heldag med ett sällskap på sex personer och såväl mat som dryckesmenyn blev klar häromdagen.

Diverse snittar serveras med Hure Freres Extra Brut (senaste Caviste MM på 2004-bas, spännande med 17 år på jästen)
Creme Ninon får sällskap av en Benoit Beafort Grand Cru 2008.
Hälleflundra med sandefjordssås dunderpumpad med rom får gå med en Domaine Delaporte Silex 2019.
Blåmusslor och bläckfisk från Yurritas (premiumkonserver FTW!), gräddig saffransås och tomater serveras med Alheit Cartology 2019.
Oxfilé, vispat märgsmör, rödvinssås och potatisterrine ska spela med Heartland Directors Cut Cabernet Sauvignon 2016.
Canard l'orange ska lira med Kershaw Clonal Selection Elgin Pinot Noir 2020
Avslutar lätt med pavlova och Moscato d’asti Nivole 2021.

Vad ska ni unna er för delikatesser på nyårsafton?
Låter gott - uppdelat på tre måltider...
Orkar ni verkligen proppa i er så här mycket?
 
Blev ett fint nyårsfirande:
• Comtes de Champagne 2004 som uppvärmning
• Selosse Initial (deg april 21) till blinier
• Vincent Girardin Meursault Le Limozin 2017, hummersoppa med pilgrimsmusslor
• Anne Gros Clos-Vougeot Le Grand Maupertui 2012 och Piccolomini Pianrosso BdM 2017 till hjortfilé med potatisterrin.

Gott Nytt på er!
 
Trådskapare
Fernet Branca

Fernet Branca

Medlem
Låter gott - uppdelat på tre måltider...
Orkar ni verkligen proppa i er så här mycket?
Vi orkade den utdragna middagen och höll faktiskt tidsschemat - desserten dukades fram efter tolvsslaget ;) Det gäller bara hålla nere på portionsstorleken. Ingen av rätterna var höll storleken av en klassisk huvudrätt utan alla låg som en lättare förväg. Exempelvis körde vi 40 gram oxfile och hälleflundra per person för respektive rätt.
 
Toppen