Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nybörjare, lära sig lite mer om viner

speffy

Medlem
Hej!
Nybörjare är kanske inte rätt ord då jag druckit vin en längre tid och då främst rött.
Har samlat på whisky en längre tid men skulle nu även vilja bygga en vinkällare då jag har ett rum över.

Dock har jag väldigt dålig koll på viner överlag och skulle gärna vilja lära mig lite mer.
Har ni någon bok eller blogg eller liknande som ni brukar följa och skulle kunna rekommendera för att fördjupa sig lite och lära sig mer om olika druvor och distrikt.
 

Fredrik L

Medlem
Munskänkarna har en bra grundkurs för nybörjare. Dock är medelåldern ganska hög i föreningen.

Bra grundläggande böcker tycker jag att Håkan Larsson och Alf Tumble har skrivit, om man inte kan särskilt mycket innan.

Winefolly är både en hemsida och en bok, vilka också vänder sig till nybörjare.

En vinkartbok är vidare väl värd att köpa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!
Nybörjare är kanske inte rätt ord då jag druckit vin en längre tid och då främst rött.
Har samlat på whisky en längre tid men skulle nu även vilja bygga en vinkällare då jag har ett rum över.

Dock har jag väldigt dålig koll på viner överlag och skulle gärna vilja lära mig lite mer.
Har ni någon bok eller blogg eller liknande som ni brukar följa och skulle kunna rekommendera för att fördjupa sig lite och lära sig mer om olika druvor och distrikt.
Kul att du registrerat dig på forumet och söker kunskap här. Du är mycket välkommen!

Vinboksmässigt så gillar jag The Wine Bible skrivet av Karen MacNeil som hittas för några ynka hundralappar. Heltäckande och lättläst bok som du med fördel kan ta fram i samband med att du testar ett nytt vin från någon av världens vinregioner. Finns visserligen inte på svenska, men det är lätt engelska å andra sidan.

I övrigt så är mitt tips att börja prova vin med andra. Dels är det lärorikt, men det är också en trevlig social aktivitet som kommer att ge dig många trevliga stunder. Det är heller inte fel att engagera sig i exempelvis Munskänkarna som erbjuder bra kurser och vinprovningar för en billig peng.

Jag tycker det bästa för att lära sig vin är att låta intresset leda en i den riktning man finner intressant och inte stressa med att lära sig allt på en gång, för vinvärlden är enorm om man vill kunna det mesta. Annordna lite provningar hemma med nära och kära och låt personalen på Systembolaget hjälpa dig att välja ut lite intressant vin – eller ännu hellre, fråga här på forumet – alternativt sök runt bland gamla trådar då liknande frågor har ställts innan och det finns säkerligen mängder av information att hitta.

Varje gång du dricker ett nytt vin så kan du med fördel läsa på lite i din nyinköpta bok. Man tenderar att lära sig som mest när man samtidigt som man läser på kan insupa lite ädla droppar från samma område. För mig så blir det både roligare och mer pedagogiskt.

Lycka till!
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Tack för det värma välkomnandet.
The Wine bible verkar vara mycket intressant och bra att använda som ett uppslagsverk när man väl dricker något gott eller mindre gott för den delen för att lära sig mer vad man gillar.

Det finns en hel del att sätta sig in i :)

Har ni några erfarenheter av Håkan Larssons värld till vinet ?
https://www.adlibris.com/se/bok/hak...ld-bli-vinkannare-pa-tio-veckor-9789174244274

Fick även tips om den boken och den verkade också intressant.
De bästa och roligaste är ju helt klart att prova sig fram på egenhand genom att köpa lite olika viner och sedan läsa lite om dom för att hitta vad man föredrar.
 

Wintermute

Medlem
Eftersom du förr eller sedan kommer att hitta den goda sidan av kraften och trilla ner i champagneträsket så är det lika bra att direkt slå till på en bok om Champagne.
Säga vad man vill om Julle men det är en trevlig bok att bläddra i när man dricker nån skumpa man inte sett förut och för 189 bagare känns det som taget.
Den verkar uppdateras regelbundet dessutom... 2013-utgåvan har nog färre viner. Undrar om det andra innehållet är uppdaterat också...
Mittåt! 8000 viner även i 2013.
 
Last edited:
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Champagne är faktiskt aldrig något jag fastnat för och inget jag är speciellt intresserad av heller. Nu fick man kanske en hel del emot sig direkt ;)

Fast man ska aldrig säga aldrig, det kanske är något som växer på en när man har mer kunskap
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Champagne är faktiskt aldrig något jag fastnat för och inget jag är speciellt intresserad av heller. Nu fick man kanske en hel del emot sig direkt ;)

Fast man ska aldrig säga aldrig, det kanske är något som växer på en när man har mer kunskap
-Precis så sa jag också en gång i tiden... Vänta du bara :D

Skämt å sido, det är väldigt stor skillnad på en mogen kvalitetschampagne och en Moet vid tolvslaget.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
"101 Frågor och svar om vin" av Jens Dolk, en bra bok för nybörjare. 101 frågor som sätter hjärnan i full rullning.
"Vin" från bokfabriken. Korta sidor med mycket fakta. Tar upp det mesta.
"Stora boken om VIN" av Marnie Old, roligt illustrerad och väldigt lättläst och pedagogisk.
 
Jag satt själv i den sitsen för exakt ett år sidan så jag vet vad du menar.
Jag gick en grundutbildning gick på mässor och köpte massa böcker.
Och herrejävlar vad vin jag drack, som en av mina lärare sa den som dricker mest vet mest.

Men till saken, allt som är sagt ska jag bara hålla med om, börjar att rekommendera Alf tumble jäkla bra när det kommer till vin.
Sedan Michel jamais om du vill lära dig lite mat och vin i kombination.
Men när det kommer till vin hitta en druva och producent du gillar och ha det som ett bra riktmärke
 
Jag vill slå ett slag för att starta en vinklubb med vänner som träffas regelbundet och provar viner. Har kört så i tolv år och är ett utmärkt koncept, inte minst för att hålla ihop socialt när man får barn, byter jobb etc. Det är också mer givande att diskutera viner med andra, speciellt om man nördar ner sig i olika områden. Plus att det blir ekonomiskt lättare att köpa riktigt dyra viner.
Vi kör ett tema per kvartal och då kör vi inte bara provningar på detta tema utan även privat konsumtion i möjligaste mån.
Andra tips:
  • Reflektera alltid över vad du dricker, konsumera inte bara. Smaka alltid av ett vin ordentligt oavsett kvalitet och sammanhang. Men eftersom du är whiskynörd så gissar jag att detta inte är nytt för dig.
  • Prova blint eller halvblint så ofta det går. Det gör dig fri från eventuella förväntningar och kan spetsa koncentrationen om du har en tävlingsdjävul i dig. Om du provar med andra, kom överens om att vara tysta i början av varje provning så att ni inte påverkas av varandra.
  • Prova blint mot referensviner. Ofta blir betygen helt olika beroende på i vilket sammanhang de provas. Om du exempelvis provar sauvignon blanc från NZ, ta med en från Loire också för att jämföra kvalitén. Eller gurgla med standard-Moët mellan champagneglasen i en champagneprovning.
  • I början kan det finnas en poäng i att lära sig brett som druvtypiska smaker och vilka vintyper som är typiska för olika områden. Min erfarenhet är dock att efter ett tag blir kunskapen för ytlig om man hela tiden byter tema att fokusera på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I början kan det finnas en poäng i att lära sig brett som druvtypiska smaker och vilka vintyper som är typiska för olika områden. Min erfarenhet är dock att efter ett tag blir kunskapen för ytlig om man hela tiden byter tema att fokusera på.
Jag håller med dig om det mesta, men just det här med att fokusera smalt i längden är verkligen inte min kopp med te personligen (jag resonerar tvärtom). Lika lite som jag vill äta sushi varje dag så skulle jag bli tokig om jag skulle hålla mig till samma vinstil istället för att variera efter tillfälle och humör. Om det innebär att "kunskapen" om vin blir mer allmän så är jag nöjd med den nivån som lekman i ämnet.

Men vi är ju olika här. Det finns ju människor som enbart äter hamburgare också och det är lika märkligt det också i min värld. Så länge man har kul och njuter så finns det inga fel! :)
 
Nja, smalt är inte riktigt min idé. Det senaste kvartalet har vi exempelvis bara druckit viner från Veneto vilket gjort att jag fått upp ögonen för Soave och Bardolino. Om vi hade kört en Veneto-provning och sen direkt kört ett nytt tema hade det sannolikt blivit Amarone/Valpolicella vi provat. Effekten blir snarare att man får en bredare kunskap inom respektive distrikt.
 

Pessoa

Medlem
Wine folly är bra. Kolla blogginläggen. Eric Asimovs Wine School i NY Times är också bra. (Se även hans bok "How to love wine".) Alf Tumble skriver i DN, har en podd (Dela en flaska) och har skrivit några böcker som är bra för alla.

Annars: Drick olika stilar och försök att klura ut vad du gillar själv. Asimov rekommenderar starkt vin till mat och inte rena provningar. Upp till dig själv. Munskänkarna kan vara bra. För hemmabruk kanske http://www.useyoursenses.se/ funkar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, smalt är inte riktigt min idé. Det senaste kvartalet har vi exempelvis bara druckit viner från Veneto vilket gjort att jag fått upp ögonen för Soave och Bardolino. Om vi hade kört en Veneto-provning och sen direkt kört ett nytt tema hade det sannolikt blivit Amarone/Valpolicella vi provat. Effekten blir snarare att man får en bredare kunskap inom respektive distrikt.
Då förstår jag dig bättre. Då du enbart skriver om champagne här på forumet så utgick jag från att du "enbart" provar champagne och tolkade dig nog fel. :)
 
Toppen