Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nybörjare till Mosel o Champagne

sjubbe

Medlem
Jag är ny här på forumet och dessutom ny(börjare) som vinintresserad.....
Nu blir det så, lite hastigt och lustigt att jag och sambon bestämde oss för att ta en liten tur till Mosel och Champagne kommande vecka.
Därför skulle jag vilja be om lite tips som kan få tjänstgöra som lite grundkurs för området!
Vi åker för att se oss omkring, smaka på olika typer av viner och naturligtvis är tanken att besöka någon vingård.
Är det någon av de större tillverkarna som har bra turer/provsmakningar?
Kanske nån som tipsar om boende?
Ja allt är av intresse......
Åker imorgon natt.........

mvh
Johan
 

chambertin

Medlem
Jag är ny här på forumet och dessutom ny(börjare) som vinintresserad.....
Nu blir det så, lite hastigt och lustigt att jag och sambon bestämde oss för att ta en liten tur till Mosel och Champagne kommande vecka.
Därför skulle jag vilja be om lite tips som kan få tjänstgöra som lite grundkurs för området!
Vi åker för att se oss omkring, smaka på olika typer av viner och naturligtvis är tanken att besöka någon vingård.
Är det någon av de större tillverkarna som har bra turer/provsmakningar?
Kanske nån som tipsar om boende?
Ja allt är av intresse......
Åker imorgon natt.........

mvh
Johan
I Mosel är mitt tips att börja besöka odlare runt Bernkastel och jobba dig uppström.
Undvik nedre Mosel (nedströms Erden/Ürzig ungefär).
För mig finns pärlorna i Mosel framför allt i Ruwer och Saar.
 

Göran

Medlem
Jag skulle självklart börja med Vinotheket i Kues (Bernkastel-Kues). Där kan man prova en stor del av de intressanta producenterna och se vad man tycker om. Där finns både de kända och de mindre kända producenterna och i alla fall i höstas samtliga lokala VDP-producenter.
 
Trådskapare
S

sjubbe

Medlem
Tack för tipsen! Kues hade jag tittat på så då tar vi och börjar där.
Zilliken ser fantastiskt ut! Måste man boka?
 
Trådskapare
S

sjubbe

Medlem
Så var vi då tillbaka i Svedala igen (sen ett par veckor)....
Vi åkte utan att ha planerat något och inte bokat in oss hos någon vingård, trots Era rekommendationer... Kändes faktiskt lite overkill att komma till en vingård och i princip vara helt nybörjare så vi tänkte bara besöka tillverkare som hade öppet för besökare dagligdags. Detta visade sig vara en ganska dålig taktik eftersom vi till slut hamnade i Trier och det fanns inte några gårdar som hade drop in så vitt vi kunde utröna..... Nu stoppade detta inte oss från att provsmaka viner då det fanns ställen som sålde lokala viner och erbjöd provsmakningar....
Vi bad om typiska viner från området, gärna Riesling då båda gillar detta, och fick nog prova mest från de större producenterna i onrådet. Nu passade detta oss ganska bra nybörjare som vi är.
Några favoriter var
St.Laurentius Riesling Brut
Jutta Fassian
Margarethenhof Elbling Classic ( jo den smakade inte så mycket men en varm dag och en kall flaska .....)

Sen..... blev det champagne!!!
Vilket ställe!!!
Blev tyvärr en avkortad tid i Champagne av anledningar som jag inte går in på här, men vilken underbar plats på jorden.....
Blev en natt i Epernay, med en tur upp på rue de champagne naturligtvis. Första stoppetinte Moet som man skulle kunna tro då deras visitor centre höll på att renoveras.... Istället Collard-Piccard som var näst upp på gatan, och det var ju inte så dumt. Där fick jag min första hint att jag förmodligen gillar Blanc de Blanc bäst.....
Vi fortsatte upp på gatan och hamnade hos Mercier och en annan som jag glömt vad det hette, den med Utsiktstornet nedanför Mercier....
Allt som allt en härlig dag.

Nästa dag hade vi bokat in oss på ett b&b i Vertus så dit styrde vi kosan på förmiddagen. Ett sant uppköp! Vilket område det var!
Var hos Voirin-Jumel, Henry de Vaugency, Varnier Fanniere och så bodde vi hos Serge Jumel..... Jag är helt novis och med all säkerhet färgad av en härlig upplevelse i Champagne, men jag tyckte att alla dessa var riktigt goda.... Smakade en av Vaugency´s lite dyrare flaskor och då blev det komplexa smaker som jag inte riktigt var beredd på.... Har ju en hel del att lära, men det kunde i min smak behövas något att äta till....... Jag borde ha tagit foton av alla flaskor så jag kunde ha gått in mer på exakt vilka det var vi smakade men det får bli nästa gång, för tillbaka vill vi.......

Har någon erfarenhet av de hus jag refererat till och vad tycker Ni i så fall om dom?

ja inte blev jag någon sommelier av resan, men inte tusan blev jag avskräckt heller ;)
 
Toppen