Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nybörjare - Vilka vinprovningar är värda att gå på?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag har precis läst min första vinbok. Det blev en enkel upplaga av Jens Dolk som heter "101 Frågor och Svar om Vin - 2014".
Detta var en bok i min smak, med enkla förklaringar och lättsam humor. Jag har nu beställt ytterligare en bok av samma författare som heter "Kombinera Mat & Vin - 2012"

Vad har ni för förslag om man vill fortsätta att utvecklas inom vin? Är systembolagets vinprövningar något att hänga i julgran? Jag bor i Stockholm.
Hur är det att köpa en vinprovning från exempelvis; http://www.upplevelsepresent.se/sv/product/19/Vin-ostprovning ?

Jag läser de flesta tråder och kommentarer som läggs upp här på forumet, men när jag utan allt för mycket kunskap försöker att läsa det som ni skriver om Malolaktisk jäsning och deras olika kemiska benämningar så blir det som rena rama grekiskan för mig.

Just nu så köper jag vin på rekommendationer från kollegor eller personalen på systembolaget. Jag skriver upp varje vin som jag dricker och ger ett betyg till vinet. Det som jag är intresserad av är att lära mig mer om är olika länder och olika druvor. Jag vet inte riktigt vilken ordning som är bäst att göra detta på. Jag är såpass ny inom vin, så om jag skulle gå på en blindprovning så skulle jag inte ha en aning om jag drack ett Zinfandel eller ett Shiraz.

Kanske är det bäst att bara bestämma sig för att hålla sig till en och samma druva under en längre period innan man går över till nästa? Eller tycker ni att jag ska fortsätta att pröva mig fram mellan olika länder och typer?

:confused::p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!

Jag har precis läst min första vinbok. Det blev en enkel upplaga av Jens Dolk som heter "101 Frågor och Svar om Vin - 2014".
Detta var en bok i min smak, med enkla förklaringar och lättsam humor. Jag har nu beställt ytterligare en bok av samma författare som heter "Kombinera Mat & Vin - 2012"

Vad har ni för förslag om man vill fortsätta att utvecklas inom vin? Är systembolagets vinprövningar något att hänga i julgran? Jag bor i Stockholm.
Hur är det att köpa en vinprovning från exempelvis; http://www.upplevelsepresent.se/sv/product/19/Vin-ostprovning ?

Jag läser de flesta tråder och kommentarer som läggs upp här på forumet, men när jag utan allt för mycket kunskap försöker att läsa det som ni skriver om Malolaktisk jäsning och deras olika kemiska benämningar så blir det som rena rama grekiskan för mig.

Just nu så köper jag vin på rekommendationer från kollegor eller personalen på systembolaget. Jag skriver upp varje vin som jag dricker och ger ett betyg till vinet. Det som jag är intresserad av är att lära mig mer om är olika länder och olika druvor. Jag vet inte riktigt vilken ordning som är bäst att göra detta på. Jag är såpass ny inom vin, så om jag skulle gå på en blindprovning så skulle jag inte ha en aning om jag drack ett Zinfandel eller ett Shiraz.

Kanske är det bäst att bara bestämma sig för att hålla sig till en och samma druva under en längre period innan man går över till nästa? Eller tycker ni att jag ska fortsätta att pröva mig fram mellan olika länder och typer?

:confused::p
Kul med din vetgirighet! Jag tycker det kan vara en bra idé att gå med i Munskänkarna för att få lite grundläggande koll. Anmäl dig i så fall till ettbetygskursen (grundläggande utbildning med fokus på Europa) och sedan druvkursen (lär känna de vanligaste druvsorterna). Utöver dessa (relativt enkla) kurser så kommer du få en hel del erbjudande på diverse prisvärda vinprovningar som vanligtvis håller hög kvalitet.

När du blivit lite mer varm i kläderna så är det dags att söka dig till finewines.ses vinfernon (vinträffar med folk på forumet) som brukar komma med jämna mellanrum, speciellt i Göteborg och Stockholm.

Lycka till!
 

Vino fino

Medlem
Vad har ni för förslag om man vill fortsätta att utvecklas inom vin? Är systembolagets vinprövningar något att hänga i julgran? Jag bor i Stockholm.
Eftersom du bor i Eken tycker jag du skall anmäla dig till de bättre vindistributörernas mail-listor. Nästan alla har regelbundna provningar i Sthlm och priserna är vanligtvis rimliga. Du får en chans att prova utbudet, vanligtvis från en eller två producenter inför en kommande lansering på SB.

Priser för de normala provningarna brukar ligga mellan 200-500 kronor och du får då normalt prova ett tiotal viner som kostar mellan 150 upp till kanske 500 kronor, i vissa fall mer, beroende på producent. Producentens representant, inte sällan vinmakaren, guidar genom provningen och ger en insikt i vad vinet uppvisar för karaktär och hur det kom till.
 

Vino fino

Medlem
Med den kunskapen jag har idag så vet jag inte vilka vindistributörer jag bör kontakta. Har du några förslag? Det lät som ett intressant idé!
Anmäl dig på Vinunic, Tryffelsvinet, Jacobsson & Söderström, Stellan Kramer, Mostue m.fl. Jag har säkert glömt minst hälften av alla intressanta.

Om du ser något intressant vin på Bolaget kan du ju snabbt kolla importören och sedan anmäla dig på deras hemsida. Det var så jag började.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Med den kunskapen jag har idag så vet jag inte vilka vindistributörer jag bör kontakta. Har du några förslag? Det lät som ett intressant idé!
Även om de förslag du fått angående sortimentsprovningar är lysande så tycker jag att den typen av provningar bör komma senare i din karriär (eller också kör du både och). Ofta kräver det att man har lite koll för att det skall kännas fullt ut givande (massor av undantag finns mest troligt dock). Det brukar inte vara de mest pedagogiska uppläggen de kör enligt min erfarenhet och för många kan det nog kännas pinsamt om man inte har lite grundläggande vinkunskaper i bagaget.

Men, alla sätt är bra så länge det leder till att man vidareutvecklar sitt intresse och ser till att prova så mycket vin som möjligt. :)
 

kayaker

Cyklist
Med den kunskapen jag har idag så vet jag inte vilka vindistributörer jag bör kontakta. Har du några förslag? Det lät som ett intressant idé!
En ofullständig lista av mindre importörer (nåja) med en bra producentportfölj att börja med:
  • Bristly Wine
  • Divine
  • Handpicked
  • Moestue
  • Origo Wines
  • Terrific Wines
  • TM Kvalitetsviner
  • Tryffelsvinet
  • Vinovativa
  • Winemarket
  • Franska vinlistan
  • Vinsummum France
  • Winefinder
Kolla även de som var med på Finewines vinmässa.
 

Per Stade

Lege artis
Att stå och trängas på en provning bland andra, som sprider diverse dofter kring sig är ingen upplyftande historia.
Munskänkarna, som jag aldrig har deltagit i, låter bättre. Du får då också lite mer kunskap om det du provar.
SB ordnar också dryckesprovningar, som är bra introduktion.
Den gång jag var på en sådan var det både trevligt, kunnig personal och en liten grupp, som satt vid ett bord och provade.
 

Håkan

Medlem
Föreningar som KTHs vinklubb (även för andra än KTHare) och Auzone har nybörjarkurser, där lär man känna likasinnade och gamla uvar. Varning för ansträngd privatekonomi utfärdas dock.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Att stå och trängas på en provning bland andra, som sprider diverse dofter kring sig är ingen upplyftande historia.
Munskänkarna, som jag aldrig har deltagit i, låter bättre. Du får då också lite mer kunskap om det du provar.
SB ordnar också dryckesprovningar, som är bra introduktion.
Den gång jag var på en sådan var det både trevligt, kunnig personal och en liten grupp, som satt vid ett bord och provade.
Håller helt med. Sortimentsprovningar är superroligt, men det kräver lite mer av en som vinprovare och munskänkarna är ju ganska ohotade som provningssällskap för nybörjare (iaf utanför Göteborg :D).
 

gece

Man vänjer sig.
Tycker bolagets provningar brukar hålla hög standard. Ofta är de mer lärorika än mysiga (med benägna undantag!) men man dricker ju inte för att ha trevligt. ;)

De provningar man lär sig mest på är, tycker jag, de med smalt fokus - en druva och/eller en region. Det är där man lär sig känna igen det typiska, och hur stor spännvidd som finns.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tycker bolagets provningar brukar hålla hög standard. Ofta är de mer lärorika än mysiga (med benägna undantag!) men man dricker ju inte för att ha trevligt. ;)

De provningar man lär sig mest på är, tycker jag, de med smalt fokus - en druva och/eller en region. Det är där man lär sig känna igen det typiska, och hur stor spännvidd som finns.
Håller med, var på några provningar på SB när jag började intressera mig för vin och de var proffsiga och lärorika om än allt annat än mysiga.

Var kanske lite mycket prat om smakklockor och väldigt mycket prat generellt mellan vinerna så är man en otålig själ (zvamp) som inte vill sniffa på samma (lilla)skvätt i en smärre evighet så kan man kanske bli lite rastlös. Mingelfaktorn är så att säga noll, men seriösiteten desto högre.

Du bör hur som helst testa någon gång och se om det är din kopp te, klart bra nybörjargrej.
 

Swedish

Medlem
Håller med, var på några provningar på SB när jag började intressera mig för vin och de var proffsiga och lärorika om än allt annat än mysiga.

Var kanske lite mycket prat om smakklockor och väldigt mycket prat generellt mellan vinerna så är man en otålig själ (zvamp) som inte vill sniffa på samma (lilla)skvätt i en smärre evighet så kan man kanske bli lite rastlös. Mingelfaktorn är så att säga noll, men seriösiteten desto högre.

Du bör hur som helst testa någon gång och se om det är din kopp te, klart bra nybörjargrej.

Av ren nyfikenhet, visst är du från Kalmar? Är det i Kalmar som du har gått på SBs provningar? För det här med klockor betonas nog lite olika beroende på ort (och typ av provning...)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Av ren nyfikenhet, visst är du från Kalmar? Är det i Kalmar som du har gått på SBs provningar? För det här med klockor betonas nog lite olika beroende på ort (och typ av provning...)
Stämmer, men missförstå mig inte, jag tycker deras provningar var mycket bra oavsett urmakartendenserna.
Är nog intressant för många som precis börjat bli vinintresserade att få det förklarat för sig då det ju är gängse normen för att definiera viner på SB.
Som jag skrev innan så är jag en något för rastlös själ för att den typen av provning skulle passa mig och det var som sagt i begynnelsen av mitt vinintresse som jag var på dessa provningar, men hur eller hur, jag kan rekommendera att gå på en och se om man gillar det.

EDIT:
NB. Nej, jag är inte från Kalmar men jag bor där.
 

Jos

Medlem
Jag skulle gärna gå på fler vinprovningar än vad jag gör men jag har svårt att hitta lite mer avancerade provningar. Känns som 90% av alla provningar jag varit på så ska någon berätta grundläggande info om allt som någon med lite mer intresse redan kan... Även de ggr när jag varit på provningar på SB med viner som kostat tusenlappar så ska det hållas låda om vilka druvor som finns i Bordeaux och på vilken sida om floden de odlas....

Det känns helt enkelt som provningsledare i princip alltid förutsätter att det är någon helt grön med i provningen som de måste ta hänsyn till och berätta grunderna för. Bara jag som gått på fel provningar eller har någon annan samma uppfattning?

En Champagneprovning till som börjar något i stil med "..de ädla bubblorna.." eller med ett citat från typ Winston eller Lily Bollinger så rycker jag nog en flaska och går därifrån ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skulle gärna gå på fler vinprovningar än vad jag gör men jag har svårt att hitta lite mer avancerade provningar. Känns som 90% av alla provningar jag varit på så ska någon berätta grundläggande info om allt som någon med lite mer intresse redan kan... Även de ggr när jag varit på provningar på SB med viner som kostat tusenlappar så ska det hållas låda om vilka druvor som finns i Bordeaux och på vilken sida om floden de odlas....

Det känns helt enkelt som provningsledare i princip alltid förutsätter att det är någon helt grön med i provningen som de måste ta hänsyn till och berätta grunderna för. Bara jag som gått på fel provningar eller har någon annan samma uppfattning?

En Champagneprovning till som börjar något i stil med "..de ädla bubblorna.." eller med ett citat från typ Winston eller Lily Bollinger så rycker jag nog en flaska och går därifrån ;)
Det upplägg du söker brukar vi på finewines.se kalla för Vinferno. ;)
 
Toppen