Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyplings mat och vin, Visby

Zmirc

Medlem
Ser inte att detta ställe är omnämnt här förut, så det är dags för en rekommendation. Nyplings är ingen egen krog utan det är H10 som under ett antal sommarveckor omvandlas till Nyplings på kvällarna, om jag nu har fattat rätt.

Jag hade redan ätit middag när jag var förbi så jag kan inte kommentera maten. Vinupplevelsen var dock riktigt bra. Killen bakom bardisken verkade vara han drev konceptet och sa att han importerade vinerna (vet ej om det gällde alla) som han hällde upp. Väldigt engagerad och kom med små utläggningar kring det som serverades.

Vinlistan var lite för omfattande för att jag skulle lyckas välja något inom rimlig tid (mycket som jag inte kände igen också) så jag bad om något vitt och fick tysk riesling från Schmitt, vilket ju är ett vanligt tyskt namn men jag kommer inte ihåg fler detaljer tyvärr. Lite naturvinsvibbar med aning brett, rätt bra.

Såg sedan att bordet intill fick något från Sybille Kuntz upphällt. Jag hade läst namnet här och var och var nyfiken, så jag frågade i baren vad de drack. Det var en spätlese från 1996 (om jag kommer ihåg rätt) på magnum som hade köpt på plats från Kuntz källare. Ett tillfälle med andra ord och ett glas beställdes. Mäktig och rik doft som återspeglade sig i smaken, ett fullmatat vin, kanongott. Kändes helt torrt, antar att det var spätlese trocken. Föranledde beställning av några flaskor från årgång 2012 från SB några dagar senare.

Kvällen led mot sitt slut så fler glas blev det inte. Min icke vinintresserade vän drack två röda viner och var väldigt nöjd framför allt med ett av dem.

Inget att tveka på om ni är i Visby, stark rekommendation på Nyplings.
 
Nypling är ju herrn som öppnade upp Bhoga och var restaurangchef där till förra våren . Jobbade på klassiska stjärnkrogar i Oslo för och är en av få som kan naturvin som klassiska lika bra
 
Trådskapare
Z

Zmirc

Medlem
Det verkade vara slut för säsongen där, jag ska till Visby nästa vecka och undrar om det finns några andra tips på bra restauranger?
Jag åt en bra lunch på Bakfickan. De har fisk och skaldjur vad jag såg, inget kött. Ett antal vettiga viner på glas. Jag drack Pinot Gris från Alsace, tror det var Domaines Schlumberger, riktigt gott.
 
Toppen