Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

matage

Medlem
Sitter som bäst i planeringsfasen för ett nytt kök och tänkte ta in alla inspel jag kan för goda råd.
Det gamla köket är både dåligt planerat och dåligt placerat så planen är ett nybygge i andra sidan huset. VVS ska vara möjligt att lösa så det är em hygienfaktor löst.

Nya rummet blir nån variant på ett U-kök där "vänstra delen av U" blir en öppen bänkyta/frukostyta, och "toppen av U" är en yttervägg men fönster.
Ingen bra förklaring men skisser kommer väl så småningom ;)
Kyl och Frys är knappt två år gamla och ugn och diskmaskin är jag nöjd med tills vidare.
Planlösningen är en huvudvärk i sig då jag har högre ambitioner än golvyta så när jag tröttnar på att slita mitt hår kring det surfar jag vitvaror istället.
Såg Guggenauhällen @Crist(al)ian 77 postade om och föll ju handlöst men har inte hittat pris på den än.
https://www.gaggenau.com/se/products-list/hallar/400-serien/vario-400-serien/induktion/VI482113

Jag gillar verkligen separata vred snarare än touch även om det inte är nån dealbreaker.
Induktion är ett måste och helst helt flexibel yta och flush-montering och/eller metallram. Bredd 70-80 nånstans så Miele ligger bra till... förutom Gaggenau ovan då ;)

Är det nån som har andra modelled i bakhuvudet att tipsa om?

Sen kommer man till nästa roliga pryl... fläktar!
Nu snackar vi minst 120cm så jag har plats att ställa min fritös/plancha/controlfreak bredvid spishällen vid behov och då ändå vara under fläkten.
Här drömmer jag just nu om en Ilve AGQ120 eller AM120.
Allra helst skulle jag vilja ha med motorn på vinden för minimal ljudvolym men det går att kompromissa med.
Fettfilter i aluminium (klassiska vävda) eller rostfritt? Svårt val.. spelar det nån roll?
Är det nån som har erfarenhet av Ilve eller har andra tips?

Att vilja bygga restaurangkök hemma är fan inte lätt.... ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sitter som bäst i planeringsfasen för ett nytt kök och tänkte ta in alla inspel jag kan för goda råd.
Det gamla köket är både dåligt planerat och dåligt placerat så planen är ett nybygge i andra sidan huset. VVS ska vara möjligt att lösa så det är em hygienfaktor löst.

Nya rummet blir nån variant på ett U-kök där "vänstra delen av U" blir en öppen bänkyta/frukostyta, och "toppen av U" är en yttervägg men fönster.
Ingen bra förklaring men skisser kommer väl så småningom ;)
Kyl och Frys är knappt två år gamla och ugn och diskmaskin är jag nöjd med tills vidare.
Planlösningen är en huvudvärk i sig då jag har högre ambitioner än golvyta så när jag tröttnar på att slita mitt hår kring det surfar jag vitvaror istället.
Såg Guggenauhällen @Crist(al)ian 77 postade om och föll ju handlöst men har inte hittat pris på den än.
https://www.gaggenau.com/se/products-list/hallar/400-serien/vario-400-serien/induktion/VI482113

Jag gillar verkligen separata vred snarare än touch även om det inte är nån dealbreaker.
Induktion är ett måste och helst helt flexibel yta och flush-montering och/eller metallram. Bredd 70-80 nånstans så Miele ligger bra till... förutom Gaggenau ovan då ;)

Är det nån som har andra modelled i bakhuvudet att tipsa om?

Sen kommer man till nästa roliga pryl... fläktar!
Nu snackar vi minst 120cm så jag har plats att ställa min fritös/plancha/controlfreak bredvid spishällen vid behov och då ändå vara under fläkten.
Här drömmer jag just nu om en Ilve AGQ120 eller AM120.
Allra helst skulle jag vilja ha med motorn på vinden för minimal ljudvolym men det går att kompromissa med.
Fettfilter i aluminium (klassiska vävda) eller rostfritt? Svårt val.. spelar det nån roll?
Är det nån som har erfarenhet av Ilve eller har andra tips?

Att vilja bygga restaurangkök hemma är fan inte lätt.... ;)
Räkna med:
45000 kr för 80 cm
50000 kr för 90 cm

Jag hade inte tvekat om jag gjorde ett nytt kök.
 

chambertin

Medlem
Sitter som bäst i planeringsfasen för ett nytt kök och tänkte ta in alla inspel jag kan för goda råd.
Det gamla köket är både dåligt planerat och dåligt placerat så planen är ett nybygge i andra sidan huset. VVS ska vara möjligt att lösa så det är em hygienfaktor löst.

Nya rummet blir nån variant på ett U-kök där "vänstra delen av U" blir en öppen bänkyta/frukostyta, och "toppen av U" är en yttervägg men fönster.
Ingen bra förklaring men skisser kommer väl så småningom ;)
Kyl och Frys är knappt två år gamla och ugn och diskmaskin är jag nöjd med tills vidare.
Planlösningen är en huvudvärk i sig då jag har högre ambitioner än golvyta så när jag tröttnar på att slita mitt hår kring det surfar jag vitvaror istället.
Såg Guggenauhällen @Crist(al)ian 77 postade om och föll ju handlöst men har inte hittat pris på den än.
https://www.gaggenau.com/se/products-list/hallar/400-serien/vario-400-serien/induktion/VI482113

Jag gillar verkligen separata vred snarare än touch även om det inte är nån dealbreaker.
Induktion är ett måste och helst helt flexibel yta och flush-montering och/eller metallram. Bredd 70-80 nånstans så Miele ligger bra till... förutom Gaggenau ovan då ;)

Är det nån som har andra modelled i bakhuvudet att tipsa om?

Sen kommer man till nästa roliga pryl... fläktar!
Nu snackar vi minst 120cm så jag har plats att ställa min fritös/plancha/controlfreak bredvid spishällen vid behov och då ändå vara under fläkten.
Här drömmer jag just nu om en Ilve AGQ120 eller AM120.
Allra helst skulle jag vilja ha med motorn på vinden för minimal ljudvolym men det går att kompromissa med.
Fettfilter i aluminium (klassiska vävda) eller rostfritt? Svårt val.. spelar det nån roll?
Är det nån som har erfarenhet av Ilve eller har andra tips?

Att vilja bygga restaurangkök hemma är fan inte lätt.... ;)
Tyska Pricerunner (billiger.de) är ett bra ställe att jämföra priser på. Framför allt då tyska märkesvaror (typ Miele, Gaggenau m.fl).
Kan skilja gansk mkt mellan Svenska och Tyska webhandlare.
https://www.billiger.de/search?searchstring=gaggenau+vario
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Räkna med:
45000 kr för 80 cm
50000 kr för 90 cm
Jag hade inte tvekat om jag gjorde ett nytt kök.
Såg att de har ett showroom i Solna så det blir nog ett besök. Mentalt var jag inne på en Miele eller liknande för 25-30 men när man ser Gaggenau-hällen vet jag ju att jag kommer ångra mig bittert om jag kunde fått den för "bara" 15.... extra... ;)

Tyska Pricerunner (billiger.de) är ett bra ställe att jämföra priser på. Framför allt då tyska märkesvaror (typ Miele, Gaggenau m.fl).
Kan skilja gansk mkt mellan Svenska och Tyska webhandlare.
https://www.billiger.de/search?searchstring=gaggenau+vario
Thanks - Sverige ser ju ut att vara svindyrt på vitvaror. En av Ilve-fläktarna jag kollade på låg på 33' SEK här och 2' EUR i Italien med 60EUR frakt..
Enkelt! Du ska ha Bora med en tepanyaki till höger och induktion till vänster om fläkten i mitten!
https://www.bora.com/se/sv/service/spishaell/

Cool setup men jag får fokusera på häll eftersom jag redan har ett löst stekbord.
Kan vara bästa pang-för-pengen jag lagt på länge: https://adexanordic.se/Commercial-Griddle-Smooth-350x385mm-2kW-Electric-Adexa-MAREG360

Jag har varit skeptisk till fläktar i häll/bänkskiva men det ser ju ut att ha hänt en del sen 90-talet om man kollar på den videon
 

Foodcoma

Medlem
Såg att de har ett showroom i Solna så det blir nog ett besök. Mentalt var jag inne på en Miele eller liknande för 25-30 men när man ser Gaggenau-hällen vet jag ju att jag kommer ångra mig bittert om jag kunde fått den för "bara" 15.... extra... ;)


Thanks - Sverige ser ju ut att vara svindyrt på vitvaror. En av Ilve-fläktarna jag kollade på låg på 33' SEK här och 2' EUR i Italien med 60EUR frakt..

Cool setup men jag får fokusera på häll eftersom jag redan har ett löst stekbord.
Kan vara bästa pang-för-pengen jag lagt på länge: https://adexanordic.se/Commercial-Griddle-Smooth-350x385mm-2kW-Electric-Adexa-MAREG360

Jag har varit skeptisk till fläktar i häll/bänkskiva men det ser ju ut att ha hänt en del sen 90-talet om man kollar på den videon

den där blev jag sugen på. Bra pris. Har du provat den?
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
den där blev jag sugen på. Bra pris. Har du provat den?
Jag har föregångaren till det stekbordet och det funkar sjukt bra. Tar en stund att bli varmt (och kylas ned) med tanke på stålplattan och man får labba lite med termostaten i början för att lära sig sweet spots (typ som med en ny spis). Hetare på mitten och lite svalare i framkant så man kan anpassa on the fly..
Grymt till smashburgare, helgbrunch, pyttipanna/Rydberg, råstekt potatis mm.
Med tanke på att det är flyttbart och går på vanligt uttag lyfter jag ibland ut det och kör bredvid grillen på sommaren.

Enkel rengöring med klassisk spackel (om du inte köper en stålskrapa för stekbord) och hushållspapper.
Har en polare som köpte den nya versionen för nån vecka sen efter att ha testat mitt och han är väldigt nöjd. Heads up att det ryker lite om hela stekbordet första gången eller så man kör det (inkl ur sidoventilerna) men det är helt normalt.

Men i ärlighetens namn köpte jag mitt stekbord av ett enda skäl :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tyska Pricerunner (billiger.de) är ett bra ställe att jämföra priser på. Framför allt då tyska märkesvaror (typ Miele, Gaggenau m.fl).
Kan skilja gansk mkt mellan Svenska och Tyska webhandlare.
https://www.billiger.de/search?searchstring=gaggenau+vario
Helt sant! Glömde bort att jag själv köpte min Mielehäll i Tyskland. Tror jag betalade 15 istället för 25 eller något liknande. Rejäl skillnad i alla fall.

Enda minimala besväret var att hällen kom utan kontakt, fast jag fick en perilexkontakt av en elektriker. Nu kanske samma gäller om man köper i Sverige vad vet jag.

Såg att de har ett showroom i Solna så det blir nog ett besök. Mentalt var jag inne på en Miele eller liknande för 25-30 men när man ser Gaggenau-hällen vet jag ju att jag kommer ångra mig bittert om jag kunde fått den för "bara" 15.... extra... ;)


Thanks - Sverige ser ju ut att vara svindyrt på vitvaror. En av Ilve-fläktarna jag kollade på låg på 33' SEK här och 2' EUR i Italien med 60EUR frakt..

Cool setup men jag får fokusera på häll eftersom jag redan har ett löst stekbord.
Kan vara bästa pang-för-pengen jag lagt på länge: https://adexanordic.se/Commercial-Griddle-Smooth-350x385mm-2kW-Electric-Adexa-MAREG360

Jag har varit skeptisk till fläktar i häll/bänkskiva men det ser ju ut att ha hänt en del sen 90-talet om man kollar på den videon
Fast istället för att köpa en Mielehäll i Sverige för 25-30 så kan du köpa Gaggenau för 30 i Tyskland. Alltså är Gaggenauhällen inte dyrare...:rolleyes:

Bänkfläktar är jag också väldigt skeptisk till. Fast ska du ha hällen på den öppna U-sidan kanske det kan vara värt att undersöka ur ett rent estetiskt perspektiv.
 

Kaptenen

Medlem
Bra tips att köpa Miele från Tyskland. Det är förvånansvärt stor prisskillnad jmft med prisbilden i Sverige. Finns det något speciellt man ska tänka på när man handlar vitvaror från grannen i söder?
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Jo det var billigt men sen har vi det där med estetik också, finns inte en suck att den kommer in i mitt nya kök ;)
Det är ju det fina i kråksången - den är ju mobil så när den inte används får den plats i ett vanligt underskåp :)

note to self - bygg många underskåp... stekbord, chambervac, ControlFreak, glassmaskin, Plancha...
... oh crap... ;)
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Jag ska också bygga nytt kök nu och är faktiskt såld på fastmonterade stekbordet kombinerat med en induktionshäll. Lite osäker på bänkfläkt även om det är praktiskt i vissa fall
 

Jos

Medlem
Har du eller någon du känner erfarenhet av:
  1. Bora (kontra Miele/Gaggenau)?
  2. Tepanyakihäll (ser snyggt ut men hur ofta använder man det i praktiken)?
Frågade men fick inget vettigt svar... Bora verkar vara lite ”proffsigare” grejer medan Gaggenau är ju samma som Siemens typ men snyggare?

Jag tänker tvärtom där, att man kommer använda hela tiden. Slippa ta fram stekpanna, dvs allt man steker mao. Induktionen för koka
 

IsKr

Medlem
Klart man hade velat ha en tepanyakihäll. Men det är ju samtidigt både smidigare och snabbare att rengöra en stekpanna än hällen. Framförallt om man vill ha hällen sådär snygg som den kan vara när den är ny, fast hela tiden.
När den dagen närmar sig och köket ska göras om här hemma, så blir det kanske en häll här också.
 

Per Stade

Lege artis
Svårt att ge råd utan att se planritningen.
Men lite erfarenheter och tips från några olika kök och köksrenoveringar.
Det är värt att lägga ner mycket tid på planeringen.
Det är bara du själv som vet hur ni jobbar i köket.
Planerings”experterna” hos företagen som säljer köksinredning har skiftande kvalitet.
Deras våta dröm är alltid att du ska riva några väggar och göra ett jättekök.
Så att de kan klämma in så många skåp som möjligt.
Så ta deras förslag med en nypa salt.

Bardisk mot matplatsen är trevligt, så att den som lagar maten kan ha kontakt med gästerna.
Sätt bara inget skåp över den.
Och fläkten tillräckligt högt och eventuellt glasskivor som huv så att du kan dina gäster
Om du sätter fläktmotorn på vinden eller taket så måste du ha ljuddämpare i imkanalen.
Annars väsnas fläkten lik förbannat.

Vi utrustade ett helt kök med vitvaror från Gaggenau vid en ombyggnad för 30 år sedan.
Snygga men egentligen onödigt dyra grejor.
Som alla vet är det Bosch/Siemens/Gaggenau BSGs prestigemärke.
Under skalet ungefär samma maskiner.
Våra Gaggenaukylskåp var tillverkade av Liebherr.
Bra grejor, min Miele vinkyl är också egentligen en Liebherr
Den Gaggenau diskmaskin som fanns då var tillverkad av Zanussi.
Så det blev en Miele diskmaskin istället.
Speciellt bestickslådan längst upp är bra.
Där vi bor nu har vi en Siemens diskmaskin som har funkat utan problem i mer än 12 år.
Den är av modellen integrerad med köksluckor som front.
Omöjligt att se vilket fabrikat det är.

Det viktigaste av allt.
Arbetsytor. Arbetsytor. Arbetsytor.
Du behöver också en yta på lämpligt avstånd från kylen när du plockar ut mat ur den.
En jättebra grej, som vi hade tidigare och som jag saknar nu, är en sådan här:
1A7FAE08-E810-4D9F-97D2-8CB752718FDF.jpeg


Fantastisk extra arbetsplats mitt i köket, låda under för knivarna och två hjul så lätt att flytta.
Tar mindre plats än man tror.
På hyllan hade vi en stor korg med dukar och bordstabletter.
Tillverkas tyvärr inte längre men men verkar vara möjlig att få tag på i andra hand för inga pengar alls.
Finns andra varianter i olika prislägen.

195F03AF-A1E0-4075-8F00-E116B2787396.jpeg
 
Last edited:
Toppen