Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Nyttigt" gott till vin

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I stort sett varje gång jag dricker vin, främst rött, så får jag ett sötsug som jag saknar karaktär nog att bemästra. Så det slutar oftast med lite ost till, kanske chark eller kexchoklad. Jag är en sucker för kexchoklad. Speciellt de små (13g) som man kan köpa i lösvikt och sedan bara pressar in hela i käften. Inget kladd och inga smulor, perfekt! Men detta håller inte i längden, jag riskerar att bli fylligare än de flesta viner hemma. Så hur gör ni andra? Finns det något annat att tugga på mellan sipparna?
 

Elvis

Medlem
Jag älskar hårdost, charkuterier och vitt bröd som tilltugg, men det kanske inte hamnar i kategorin nyttigt...
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag älskar hårdost, charkuterier och vitt bröd som tilltugg, men det kanske inte hamnar i kategorin nyttigt...
Stämmer, det är inte det jag är ute efter utan något annat alternativ. Ost, chark och bröd har passerat tarmkanalen mer än ofta.
 

AdamST

Medlem
Grönkålschips är faktiskt godare än man kan tro, googla recept och testa :)

Sen är rostade mandlar gott om än inte det nyttigaste, men de innehåller i alla fall betydligt mer näringsämnen än vitt bröd om man vill ha något att knapra på
 

ChristianB

DipWSET
Chark, nötter, lite ost... Allt i lagom mängd, som man brukar säga. ;) Ett för högt intag av kalorier under dagen kommer onekligen att sätta sig på vissa ställen, medan en totalkonsumtion som motsvarar dagsbehovet inte borde göra varken till eller från. Om jag vore du skulle jag antingen räkna lite på de Kcal du behöver på en dag och anpassa intaget efter det, alternativt öka behovet med något slags motion så att intaget kan ligga kvar på samma mumsiga nivå! :)

Problemet är kanske att godis innehåller rätt mycket Kcal i förhållande till sin egen volym. Man måste helt enkelt äta rätt många bitar innan en mättnadskänsla kommer, med följden att mängden energi man konsumerar är på tok för hög.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Grönkålschips är sjukt gott!
-Särskilt till Champagne!
Problemet är väl att de bara blir halvgoda om man gör dem i ugnen, det är ju först när man grytfriterar som de blir magiska och då har väl nyttighetsfaktorn kommit lite på sne...
 

Trydebull

Medlem
-Särskilt till Champagne!
Problemet är väl att de bara blir halvgoda om man gör dem i ugnen, det är ju först när man grytfriterar som de blir magiska och då har väl nyttighetsfaktorn kommit lite på sne...
Jag har bara testat att fritera en gång, och håller med, det kanske var någon procent upp till, men bara ugn, olja och flingsalt med välansade blad, är faktiskt fullt tillräckligt tycker jag!
 

Wintermute

Medlem
Jag har bara testat att fritera en gång, och håller med, det kanske var någon procent upp till, men bara ugn, olja och flingsalt med välansade blad, är faktiskt fullt tillräckligt tycker jag!
Även mycket varm stekpanna funkar, om man har en stor nog.
 

Wintermute

Medlem
Någon grönsak (t ex sparris, broccoli, sojabönor) i lagoma bitar. Blanda med olja, parmesan, salt och peppar. Baka i ugn på ganska hög temperatur. Funkar både som plock och tillbehör till kött/fisk.
 

Segol

Medlem
-Särskilt till Champagne!
Problemet är väl att de bara blir halvgoda om man gör dem i ugnen, det är ju först när man grytfriterar som de blir magiska och då har väl nyttighetsfaktorn kommit lite på sne...
Det är nåt visst med att fritera :)
Jag håller dock med @Trydebull om att bra råvaror tillsammans med olja och flingsalt funkar utmärkt
 

nohnohyeh

Medlem
Löjrom (och annan rom) är relativt kalorisnålt. 120-140 kcal, verkar det som, vilket är ungefär tre till fyra gånger färre kalorier än i dina exempel. Hitta någon grönsak att para ihop den med så borde du ha ett hyfsat tilltugg. Men inte helt lämpligt till rött kanske...
 

MagnusH70

Medlem
Sötlakrits till BdB-skumpa är gott. Man behöver dock väldigt lite lakrits för att göra kombon magisk.
För mig som inte gillar lakrits var det faktiskt mycket gott, och jag hade inga problem att sluta äta, till skillnad från de övriga gästerna...
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Listan börjar fyllas på, tack för alla tipsen. Ska beta mig igenom era förslag så fort jag är tillbaka från Kroatien.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har ju även utvecklat ett gravt kvällsberoende av Finncrisp men vet hur man skulle motivera att det kan räknas son "nyttigt" eftersom de ju kräver ett ultratjockt lager av Bregott och en matta av god ost på toppen för att komma till sin rätt.
-Fasen vad jag kände att jag inte hjälper den här tråden med några av mina poster... :död:
 
Jag har ju även utvecklat ett gravt kvällsberoende av Finncrisp men vet hur man skulle motivera att det kan räknas son "nyttigt" eftersom de ju kräver ett ultratjockt lager av Bregott och en matta av god ost på toppen för att komma till sin rätt.
-Fasen vad jag kände att jag inte hjälper den här tråden med några av mina poster... :död:
Nyttigare än godis iaf
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har ju även utvecklat ett gravt kvällsberoende av Finncrisp men vet hur man skulle motivera att det kan räknas son "nyttigt" eftersom de ju kräver ett ultratjockt lager av Bregott och en matta av god ost på toppen för att komma till sin rätt.
-Fasen vad jag kände att jag inte hjälper den här tråden med några av mina poster... :död:
Dr finns ju lite andra knäckebröd också, typ Vilma, som är rätt smarriga som de är. Speciellt om de har salt på sig, salt är som havets socker. Sen brukar de iofs innehålla en del vanligt socker också... men kanske mindre än Kexchoklad dock (känner för övrigt inte alls igen mig i beskrivningen om hur man slukar såna hela :rolleyes: ).

Sen kan du ju börja snusa också, eller varför inte röka. På den tid då jag sysslade med sånt minns jag att godissuget minskade radikalt av tobak. Helt utan kalorier, och nackdelar. Eller hur det nu var :cigarr:
 
Toppen