Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Obligatorisk torrhetskommunikation på vin från Alsace

Mattias Schyberg

Administratör
Som de flesta av er vet så har det alltid varit ett gissel att veta vad man får när man väljer vin från Alsace beroende på den ofta varierande restsötman. Några producenter har dock redan insett vinsten med att tydliggöra vilken restsötma vinet har och har valt att underlätta för oss konsumenter, men långtifrån alla (Indice 1-5 som Zind-Humbrecht använder t.ex). Just nu så pågår dock lite "förhandlingar" inom INAO där detta kan komma att bli obligatoriskt för alla producenter med start redan 2016. Det är dock enbart om vinet anses torrt som vinet skall märkas obligatoriskt (sec, dry), men jag applåderar initiativet i vilket fall som helst.

http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/51689
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har för mig att Tom Stevenson har förespråkat detta i många år. Det kommer ju att bli intressant för vissa vars viner inte håller helt konsekvent stil mellan åren, t.ex. biodynamiker som Z-H som "låter naturen har sin gång". Vissa av deras Rieslingviner pendlar nog på gränsen mellan sec och demi-sec.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har för mig att Tom Stevenson har förespråkat detta i många år. Det kommer ju att bli intressant för vissa vars viner inte håller helt konsekvent stil mellan åren, t.ex. biodynamiker som Z-H som "låter naturen har sin gång". Vissa av deras Rieslingviner pendlar nog på gränsen mellan sec och demi-sec.
Håller med, det kommer bli intressant. Många producenter i Alsace gillar ju inte tanken på att tvingas ange sötman av de orsaker du nämner. Jag tycker dock att det är huvudlöst att tycka att det är negativt. Jag menar, det är väl bara att ändra på etiketten från år till år om vinet nu varierar i stil. För oss konsumenter så finns det ju knappt något värre än när man förväntar sig ett torrt vin och det visar sig vara närmare halvsött. Hur i helsike skall man då kunna para vin och mat med någorlunda resultat??? :confused:

Det är ju inte heller som så att alla kommer att vilja göra viner där man kan kommunicera att det är torrt, då det självklart inte har något egenvärde. Man väljer ju vinstil efter situation och önskemål trots allt.

Mer söta, halvtorra och halvsöta viner till folket!
 

chambertin

Medlem
Håller med, det kommer bli intressant. Många producenter i Alsace gillar ju inte tanken på att tvingas ange sötman av de orsaker du nämner. Jag tycker dock att det är huvudlöst att tycka att det är negativt. Jag menar, det är väl bara att ändra på etiketten från år till år om vinet nu varierar i stil. För oss konsumenter så finns det ju knappt något värre än när man förväntar sig ett torrt vin och det visar sig vara närmare halvsött. Hur i helsike skall man då kunna para vin och mat med någorlunda resultat??? :confused:

Det är ju inte heller som så att alla kommer att vilja göra viner där man kan kommunicera att det är torrt, då det självklart inte har något egenvärde. Man väljer ju vinstil efter situation och önskemål trots allt.

Mer söta, halvtorra och halvsöta viner till folket!
Håller helt med dig i sak @Mattias S (all info till konsumenten på etiketten är i princip av godo) men blev lite förvånad att du hoppade på "regleringståget" så snabbt. ;)

Är väl egentligen bara Tyskland och Österrike (och de mousserande i allmänhet, några fler som ni vet ?) som hjälper konsumenten att förstå hur torrt/sött vinet är via etiketten. Champagnes system är ju tyvärr mest förvirrande för de oinvigda eftersom extra sec (extra torrt) demi-sec (halvtorrt) och sec (torrt) är viner med ganska hög sötma (Sec t.ex 17-32g/l ). Ganska lätt att lära sig dock och informationen finns ju alltid där så man behöver ju inte upprepa misstaget gång på gång i alla fall.

Sen är ju den upplevda sötman i vinet väldigt starkt kopplad till hur hög syra vinet har. Hög syra dämpar sötman och tvärtom.
Intressant artikel här: http://www.jancisrobinson.com/articles/wines-that-are-medium
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Håller helt med dig i sak @Mattias S (all info till konsumenten på etiketten är i princip av godo) men blev lite förvånad att du hoppade på "regleringståget" så snabbt. ;)
Det är skillnad på reglering och reglering. Jag är även en förespråkare av etiketter med adekvat information så jag som konsument vet vad jag får. :)

Sen är ju den upplevda sötman i vinet väldigt starkt kopplad till hur hög syra vinet har. Hög syra dämpar sötman och tvärtom.
Intressant artikel här: http://www.jancisrobinson.com/articles/wines-that-are-medium
Väldigt bra poäng då det trots allt handlar om upplevelsen i slutändan och inte enbart den uppmätta restsötman. :)
 

Göran

Medlem
Om man verkligen vill ha information om i alla fall de prisbelönta vinerna från Alsace så har Guide Hachette haft med restsötma för alla Alsaceviner i rätt många år. Använder den hela tiden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller helt med dig i sak @Mattias S (all info till konsumenten på etiketten är i princip av godo) men blev lite förvånad att du hoppade på "regleringståget" så snabbt. ;)

Är väl egentligen bara Tyskland och Österrike (och de mousserande i allmänhet, några fler som ni vet ?) som hjälper konsumenten att förstå hur torrt/sött vinet är via etiketten. Champagnes system är ju tyvärr mest förvirrande för de oinvigda eftersom extra sec (extra torrt) demi-sec (halvtorrt) och sec (torrt) är viner med ganska hög sötma (Sec t.ex 17-32g/l ). Ganska lätt att lära sig dock och informationen finns ju alltid där så man behöver ju inte upprepa misstaget gång på gång i alla fall.

Sen är ju den upplevda sötman i vinet väldigt starkt kopplad till hur hög syra vinet har. Hög syra dämpar sötman och tvärtom.
Intressant artikel här: http://www.jancisrobinson.com/articles/wines-that-are-medium
Extra Sec??
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag läste ett intressant kapitel i min bok igår. Marnie Old, Stora boken om VIN.
Där stod det följande;

Absolut brut;
Viner med beteckningen brut hamnar under nivån för förnimbar sötma och dominerar de högklassiga moderna mousserande vinernas rike. Förvirrande nog är "extra torra" viner (extra-sec eller extra-dry) inte torrare, som man skulle tro av namnet, utan helt enkelt sötare än brut.

Skalan går såhär:
Demi-sec, söt
Extra-sec (Extra-dry), torr till halvtorr
Brut, torr
Brut nature, absolut torr utan tillsatt socker
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vad som är intressant är att det verkar finnas en marginal på +-3g/l att röra sig inom på beteckningarna på mousserande viner. Tas upp ett exempel på Wikipedia.

Rating Sugar content
(grams per litre)

Brut Nature (no added sugar) 0–3
Extra Brut 0–6
Brut 0–12
Extra Dry, Extra Sec, Extra seco 12–17
Dry, Sec, Seco 17–32
Demi-sec, Semi-seco 32–50
Doux, Sweet, Dulce 50+

A sparkling wine with 9 grams per litre of residual sugar may be labelled as either:

1. The drier, less sweet classification of Extra Brut (9 grams – 3 grams = 6 grams per litre); OR
2. The slightly sweeter classification of Brut
3. or even Extra Dry/Extra Sec/Extra Seco (9 grams + 3 grams = 12 grams per litre).
 

chambertin

Medlem
Inte jag heller borde väl vara samma som Brut!:confused:
Så här stod det på wikipedia.fr under dosage:
  • brut nature, pas dosé, dosage zéro : absence de dosage et teneur en sucre inférieure à 3 g/l
  • extra-brut : teneur en sucre entre 0 et 6 g/l
  • brut : teneur en sucre inférieure à 12 g/l
  • extra-sec : teneur en sucre comprise entre 12 et 17 g/l
  • sec : teneur en sucre comprise entre 17 et 32 g/l
  • demi-sec : teneur en sucre comprise entre 32 et 50 g/l
  • doux : teneur en sucre supérieure à 50 g/l
 

Vino fino

Medlem
Som de flesta av er vet så har det alltid varit ett gissel att veta vad man får när man väljer vin från Alsace beroende på den ofta varierande restsötman. Några producenter har dock redan insett vinsten med att tydliggöra vilken restsötma vinet har och har valt att underlätta för oss konsumenter, men långtifrån alla (Indice 1-5 som Zind-Humbrecht använder t.ex). Just nu så pågår dock lite "förhandlingar" inom INAO där detta kan komma att bli obligatoriskt för alla producenter med start redan 2016. Det är dock enbart om vinet anses torrt som vinet skall märkas obligatoriskt (sec, dry), men jag applåderar initiativet i vilket fall som helst.
Väl talat. Kan bli galen på all restsötma som dyker upp oväntat.

Men, som andra varit inne på, lite överraskande att höra detta från dig. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är väl egentligen bara Tyskland och Österrike (och de mousserande i allmänhet, några fler som ni vet ?) som hjälper konsumenten att förstå hur torrt/sött vinet är via etiketten. Champagnes system är ju tyvärr mest förvirrande för de oinvigda eftersom extra sec (extra torrt) demi-sec (halvtorrt) och sec (torrt) är viner med ganska hög sötma (Sec t.ex 17-32g/l ). Ganska lätt att lära sig dock och informationen finns ju alltid där så man behöver ju inte upprepa misstaget gång på gång i alla fall.
En liten korrektion - de avvikande beteckningarna gäller alla mousserande viner, inte bara Champagne, även om det väl är deras "fel" att termerna har olika innebörd för olika vintyper. Inom EU gäller gemensamma beteckningar för alla länder (definitionen av sec = seco = trocken o.s.v.), men alltså separata bestämmelser för icke-mousserande och mousserande viner. Att sedan Systembolaget har hittat på helt egna definitioner av EU-reglerade termer är en annan historia...
Dock skiljer det sig om det är obligatoriskt att ange beteckningarna eller ej. I Tyskland är de inte obligatoriska, och det finns producenter som inte anger "trocken" på sina torra viner.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad som är intressant är att det verkar finnas en marginal på +-3g/l att röra sig inom på beteckningarna på mousserande viner. Tas upp ett exempel på Wikipedia.
Jag är rätt tveksam till om den uppgiften verkligen stämmer. Har för ett antal år sedan kollat upp EU-reglerna och jag har inget minne av att jag sett någon sådan uppgift. Så vitt jag sett har ingen av oss som för var aktiva "hållit efter" Project Wine på bredden på engelskspråkiga Wikipedia på flera år.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men, som andra varit inne på, lite överraskande att höra detta från dig. ;)
Jag är ju en av dem som förespråkar så mycket relevant information som möjligt på etiketten, dvs min åsikt är väldigt stringent med mina övriga övertygelser. Regleringar av detta slag ser jag bara som positivt då det ger mig som konsument fördelar samt så hindrar det inte på något sätt utvecklingen, snarare tvärtom. Traditioner av detta slag är till för att brytas och om det sker med hjälp av regionala regleringar så är det bara positivt.

Me like! :)
 
Toppen