Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ölglas

Sigdarve

Medlem
Hur noga är ni med att välja glas till ölet?
ölglas.jpg
 

grondahl

Medlem
Använder ölglaset från Orrefors Merlot alternativt ett mindre vinglas (dvs allt utom bourgogne-kupor) som allround-ölglas, större cognacs-kupa till starkare öl (imp stout, duvel etc).
Små bodega-glas till ex peroni i solen.
 
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Du saknar äkta bayerska weizenbierglas:

Visa bifogad bild 20066

Eller är det det glaset som står i mitten i främre raden? Svårt att avgöra storleken...
Har ett sådant i sommarstugan. Dricker väldigt sällan veteöl. Händer att jag dricker Hoegaarden nån gång på sommaren och då i ett glas, jag också bara har i sommarstugan.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-05-24 kl. 12.51.22.png
    Skärmavbild 2020-05-24 kl. 12.51.22.png
    265,9 KB · Visningar: 116

Johan L

Medlem
De två ölglas jag använder överlägset mest är dels Spiegelaus vanliga kupa som de kallar Stemmed Pilsener 0,4L och dels deras variant på pintglas som de kort och gott kallar Lager 0,5L. Sen ISO-glas när jag provar öl, men det är inte så ofta längre. Klarar mig väldigt långt på de tre glastyperna, men har ett helt gäng andra glas som används mer sällan, men det har ju att göra med att jag inte så ofta dricker öl som passar de glasen.
 

The Wall

Medlem
Hur noga är ni med att välja glas till ölet?
Vi försöker så gott vi kan här hemma men det är inte lika lätt som med vinglas.
Förut åkte all öl ner i Orrefors Merlot, men de (glasen alltså) har fått respass pga att vi köpte Orrefors Beer Taster. De funkar bra till "all" öl, men vi råkade även köpa Orrefors Beer Lager och Orrefors Beer Pils. Fråga mig inte varför vi köpte Lager-glasen eftersom de är i princip likadana som Merlot-glasen, men med tjockare gods i kupan. Alla glas är trevliga att dricka ur, ffa Pils, men så fick vi för oss att testa Zaltos två varianter (Water och Beer) så nu är Pils och Lager-glasen till salu. Pils mer motvilligt ska dock medges. Dock har vi upptäckt att Zaltos glas känns lite för lätta för en hel öl, kanske pga ovana, så vi övergår till att endast fylla glasen till hälften, men är inte riktigt övertygade ännu. Utprovning pågår.
 

Johan L

Medlem
Har du testat Sensorik eller Luigi Bormioli Birrateque?

Inte mig du frågade, men jag äger både Sensorik och Teku. Om jag har testat dem bredvid varandra var det så längesen att jag inte minns det, men de är ju rätt lika. Sensorik är i princip en Teku med mjukare former. Jag tycker sensorik är trevligare att dricka ur då det ligger bekvämare mot läpparna. Dock är jag inte så förtjust i hög stjälk på ölglas, så jag använder sällan något av de två nuförtiden.
 

Martin F

Medlem
Har ett gäng klassiska belgiska ölglas. De flesta är snarare fina att titta på än bra ölglas, generellt är de på tok för tjocka. Favoriten är dock Leffe.

20200527_172656.jpg
 

Bastardo

Medlem
Jag har för mig att många ölkännare förespråkar ölkrus i stället för ölglas. Har aldrig testat sida vid sida, men det känns nästan att de kan ha rätt. Men så klart ser det snyggare ut på en pub när man dricker sitt finöl från ett passande glas.
Jag värdesätter äkta trappistöl framför alla andra. Gärna Trappistes Rochefort 10, men allra helst Westvleteren 12 om det går att få tag i för en någorlunda acceptabel summa surt förvärvada riksdaler. :)
P.S. Det hände många år sen i Göteborg att jag fick veta att de kanske kunde ha Westvleteren 12 The Rover Pub. Och det hade de. Jag drack två flaskor då, och det var en upplevelse jag aldrig glömmer.
Det är helt otroligt att de har så fantastiskt service på Göteborgs bättre pubar och restauranger att de även ringde till just ovannämnda puben och frågade om de hade den inne, och det hade de.
Helt otrolig upplevelse och andra kunder började ganska snabbt snacka med mig. De kanske trodde att här var det en gosse som kunde sin sak. :)
Och ni ska veta, att då var det inte lagligt att sälja något annat än bara det som Systembolaget hade levererat. Och det hade de fått tag i helt privat, för bryggeriet säljer normalt bara från porten direkt. Har sett att vissa ställen på nätet säljer ölen, men priset är ganska avskräckande. ;) Men det kan vara värt ibland.
 

Johan L

Medlem
Jag har för mig att många ölkännare förespråkar ölkrus i stället för ölglas. Har aldrig testat sida vid sida, men det känns nästan att de kan ha rätt. Men så klart ser det snyggare ut på en pub när man dricker sitt finöl från ett passande glas.

Vad menar du med ölkrus? Dryckeskärl i stengods och dylikt istället för glas? Det finns inget allmänt förespråkande för det bland ölkännare. Det påverkar ju inte smaken utan bara det visuella intrycket och de flesta är väl överens om att det är trevligt att se sin öl. Men visst, det finns en levande tradition i t ex Franken att dricka öl ur krus av stengods, men det handlar mer om bevarande av tradition än att det skulle vara bäst för sensoriken.
 

The Wall

Medlem
Vildmedvin verkar ha Westvleteren 12. Inte billigt, men ändå inte alarmerande kostsamt heller. Trappistes Rochefort 10 verkar gå att beställa i 24-pack på sovjetbolaget. Hmm...lockande...
 

Johan L

Medlem
Vildmedvin verkar ha Westvleteren 12. Inte billigt, men ändå inte alarmerande kostsamt heller. Trappistes Rochefort 10 verkar gå att beställa i 24-pack på sovjetbolaget. Hmm...lockande...

Westvleteren 12 borde gå att hitta för €12-13 i europeiska ölwebshoppar, men ska man bara beställa några enstaka sådana och inte är intresserad av mer öl kanske det med tanke på frakt blir billigare på totalen att ta det ihop med ett vinköp.
 

Bastardo

Medlem
Vildmedvin verkar ha Westvleteren 12. Inte billigt, men ändå inte alarmerande kostsamt heller. Trappistes Rochefort 10 verkar gå att beställa i 24-pack på sovjetbolaget. Hmm...lockande...
Skillnaden i smaken mellan dessa två är mycket mindre än priset, så jag skulle nöja med det sistnämnda. :)
Nu har jag dock haft en paus med öl ett par veckor, men jag kanske beställer en låda Rochefort till sommaren. Jag tycker att nuvarande Trappistes Rochefort 8 smakar inte så gott som den har gjort förut. Alldeles för mycket kolsyra också. Det var en besvikelse för mig.
 

matage

Medlem
Jag har en uppsättning Reijmyre Lager som dock oftare används som highball-glas till longdrinks :)
I övrigt dricker jag mest citrus-stinna läskande IPA/NEIPA där jag plockat upp pint-glas på IKEA av det enkla skälet (föutom pris) att de är ganska tjocka i godset och perfekta att förvara i frysen. Ett isat glas med en snabbt upphälld välkyld Founders All Day IPA i solen är en höjdpunkt varje gång
Annars kör jag några oversize cognacskupor till stouts eller Imperial IPAs men är klart sugen på TEKUs
 

nickle

Medlem
Vildmedvin verkar ha Westvleteren 12. Inte billigt, men ändå inte alarmerande kostsamt heller. Trappistes Rochefort 10 verkar gå att beställa i 24-pack på sovjetbolaget. Hmm...lockande...
För att jaga på lockelsen att klicka hem ett 24-pack så brukar väl St Bernardus Abt 12 jämföras med Westvleteren 12. Finns på SB för en 33-lapp/flaska!
 

Bastardo

Medlem
För att jaga på lockelsen att klicka hem ett 24-pack så brukar väl St Bernardus Abt 12 jämföras med Westvleteren 12. Finns på SB för en 33-lapp/flaska!
Det stämmer inte. I så fall kan man kanske på sin höjd jämföra den med Rochefort 10, men den är inte lika gott enligt mig och flera andra när man kikar runt lite. Har aldrig sett det här påståendet någonstans, men den finns kanske ändå.
 
Toppen