Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Önskningar om Vinkyl? /Designer

Varmt ljus eller kallt ljus i vinkylen?

  • Varmt

    Votes: 6 75,0%
  • Kallt

    Votes: 2 25,0%
  • Båda, beroende på!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    8

Sara Wu

Medlem
Hej alla!

Ny i forumet här.

Jag jobbar med att designa vinkylar och jag har lite frågor och funderingar som ni gärna får svara på då jag gärna vill förstå användarnas behov och önskningar för att designa en vinkyl så bra det bara går!

* Har ni några problem med eran vinkyl idag? I sånna fall - beskriv gärna problemet samt märke och modellen
* Vad tycker ni om ljuset i vinkylskåpet? Gillar ni kallt eller varmt ljus?
* Hur funkar hyllorna? ( Smooth eller ojämnt?)
* Dörren?
* Lukten?
* LED displayen?

Bomba gärna med era idéer och funderingar! Ser framemot att läsa! :)

MVH
Sara
 

Niclas

Medlem
Hej och välkommen Sara :)

( Svar ifrån en glad hobbydrickare med i snitt 250-300 flaskor hemma )

Jag har en relativt stor 2-zons serveringskyl som jag har på 12 grader i bägge zoner. Modellen heter Avintage pro 147 xdz och anledningen att jag valde denna var att flaskor kan ligga omlott på hyllorna samt det är trevligt med 2 displayhyllor där öppnade flaskor kan stå tillsammans med utvalda vardagsviner. Hyllorna är stabila och glider jättebra i rälsen trots bra vikt.

Första önskemålet är därmed omlott-hyllor och hade jag designat så hade jag gjort någon typ av flyttbara "fack" på hyllorna, dvs om man har bredare flaskor än Bordeaux så skulle man kunna flytta mellanväggarna i den hålade hyllan.
Inte massvis av hyllor uppifrån och ner utan även några öppna ytor som tål vikt av staplade flaskor.
Jag har en flock Champagne som jag tryckt in omlott och vikten blir påtaglig.

Färgtemperaturen är inte jätteviktig för mig men vitt ljus 3700-4000 kelvin hade jag valt. Gulare ljus kan vara mysigare men skuggor, läsbarhet och täckningsgrad är viktigare för mig. Man har ju bara tänt när man söker nå´t.
Däremot hade jag tittat på RA-indexet så färgåtergivningen blir bra. Många billiga LED-lister har uselt RA och allt blir färglöst och tråkigt.

Lukten är sådär, det funkar. Saknar tyvärr kolfilter i kylen. Däremot bör du kanske fundera ut någon bra fuktighetskontroll ? Jag har alltid en liten behållare med vatten i kylen. Hygrostat ( eller vad det nu heter ) hade varit kanon att ha i kylen.

Min dörr är som en dröm. Dock blev det glapp i handtaget och jag ringde återförsäljaren fick tips att det gick bra att dra av gummilisten och komma åt att efterspänna. En droppe Locktite hade löst detta i fabriken.

Ljudmässigt är det för högt. Max 40dB när kompressorn jobbar skulle jag vilja ha.

Angående Led-displayen så hade jag önskat att den gått att släcka helt. Ett akustiskt larm när den är utanför temperaturområdet hade varit super istället för tempsiffrorna.

Lås hade jag sålt som option. Gör några kluriga spår över och under dörr så kan kund köpa till detta och montera om behov finnes.


Det trista är att jag skulle vilja köpa ytterligare en likadan kyl och placera denna sidan om denna men, modellerna ändras stup i kvarten och jag hittar ingen likadan på marknaden.
 

Daniel A

Administratör
Jag har inga större åsikter kopplade till dina frågor, men jag har en idé åtminstone.

Mig veterligen finns det inte en enda vinkyl (eller snarare, vinlagringskåp) som är byggt som en frysbox. Jag vill ha en lägre "låda" med lock snarare än ett skåp med en dörr. Nu är jag verkligen inte tekniskt lagd, men det känns som att en sådan konstruktion både är enklare och effektivare än skåp (jämför här med stora frysboxar som är billiga att köpa, billiga att drifta och till synes utan bästföredatum). Det tar bort behovet av hyllor, och optimerar verkligen volymen. Absoluta majoriteten av vinflaskorna i mitt skåp ska ändå inte drickas inom de närmsta åren, så de kan lika gärna ligga i botten av en låda istället för staplade på dåligt dimensionerade hyllor.

Eventuellt är jag den enda köparen av vinlådan, men men.
 

Sonderlese

Medlem
Jag har inga större åsikter kopplade till dina frågor, men jag har en idé åtminstone.

Mig veterligen finns det inte en enda vinkyl (eller snarare, vinlagringskåp) som är byggt som en frysbox. Jag vill ha en lägre "låda" med lock snarare än ett skåp med en dörr. Nu är jag verkligen inte tekniskt lagd, men det känns som att en sådan konstruktion både är enklare och effektivare än skåp (jämför här med stora frysboxar som är billiga att köpa, billiga att drifta och till synes utan bästföredatum). Det tar bort behovet av hyllor, och optimerar verkligen volymen. Absoluta majoriteten av vinflaskorna i mitt skåp ska ändå inte drickas inom de närmsta åren, så de kan lika gärna ligga i botten av en låda istället för staplade på dåligt dimensionerade hyllor.

Eventuellt är jag den enda köparen av vinlådan, men men.
Problemet med en sådan ”låda” är när man skall komma åt någon flaska, särskilt om man inte för en detaljerad log över vad man har och helst var i lådan. Hemskt opraktiskt och tungt om och när man skall plocka från längst ner.
 

Daniel A

Administratör
Problemet med en sådan ”låda” är när man skall komma åt någon flaska, särskilt om man inte för en detaljerad log över vad man har och helst var i lådan. Hemskt opraktiskt och tungt om och när man skall plocka från längst ner.
Om behovet av att gräva längst ner är stort så är det bara att köpa ett av alla hundratals skåp på marknaden. :) Tycker väl förvisso att det är ett härke att komma åt flaskorna längst in, längst ner i skåp också.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag har ett vInlagringsskåp där alla utom ett hyllplan är fasta. Jag skulle vilja ha möjlighet till vertikala avspärrningar av rejälare sort som man kunde skapa fack enligt egna önskemål.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej alla!

Ny i forumet här.

Jag jobbar med att designa vinkylar och jag har lite frågor och funderingar som ni gärna får svara på då jag gärna vill förstå användarnas behov och önskningar för att designa en vinkyl så bra det bara går!

* Har ni några problem med eran vinkyl idag? I sånna fall - beskriv gärna problemet samt märke och modellen
* Vad tycker ni om ljuset i vinkylskåpet? Gillar ni kallt eller varmt ljus?
* Hur funkar hyllorna? ( Smooth eller ojämnt?)
* Dörren?
* Lukten?
* LED displayen?

Bomba gärna med era idéer och funderingar! Ser framemot att läsa! :)

MVH
Sara

Hej Sara,

Jag har en utgången Dometic CS 200 (ej kompressor) i vardagsrummet och en Samsung ? bänkkyl i köket.

* Har ni några problem med eran vinkyl idag? I sånna fall - beskriv gärna problemet samt märke och modellen
Nej. Enda problemet jag haft var med termiska knäppningar i Dometicen men det åtgärdades av en tekniker på plats.

* Vad tycker ni om ljuset i vinkylskåpet? Gillar ni kallt eller varmt ljus?
Använder aldrig det i min Samsung. Med det sagt så påverkade det köpet...

Skulle designa med kallt/blått ljus för vinkylar som är tänkta för köksmiljö (bänkkylar och integrerbara). Svenskar gillar myranstolar, vita luckor, öppna planlösningar, glas, rostfritt, betong och annat själlöst i sina kök så kallt ljus passar in.

För större kylar som är mer vanliga i vardagsrum skulle jag istället valt ett varmare ljus.

I deluxevarianten skulle jag valt valbart ljus.

* Hur funkar hyllorna? ( Smooth eller ojämnt?)
I Samsungen är det trådhyllor med fack anpassade för vanliga flaskor. Inte helt lätt att stapla champagne... Oavsett så utnyttjas inte utrymmet maximalt samt att hyllorna kan darra till och låta när kompressorn startar ifall hyllorna inte är belastade.

I Dometicen har jag blandat med utdragbara hyllor i stål med träfront och fasta i massivt trä. För ren vinlagring är fasta hyllor att föredra och trä ger bäst känsla och utstrålar mer kvalitet och lyx. Hade jag designat hade jag definitivt gjort hålrader med möjlighet att välja hylltyp. Displayhylla är meningslöst för vinlagring men en bra säljpunkt.

* Dörren?
Glasdörr är ett måste annars kan man lika gärna köpa ett kylskåp på Ikea.

* Lukten?
Inga problem. Dometicen har kolfilter men det har jag aldrig bytt efter 10 års användning...

* LED displayen?
Inga anmärkningar. Däremot tappar Samsungen inställningar för temperatur vid strömavbrott. Ett EPROM som kom ihåg inställningarna skulle jag haft om jag designade.

Avslutande kommentarer
Som övriga redan sagt så är ljudnivån viktig. Det var anledningen till att jag köpte min Dometic som är närmast ljudlös. Att sälja dyra vinkylar som sedan låter mer än ett kylskåp är inte ok. Satsa extra på att ljudisolera kompressorljudet! Förhoppningsvis kan det ge en konkurrensfördel på sikt.

Till sist vill jag även påpeka att vi här på forumet är en liten del av kundkretsen framförallt när det gäller mindre vinkylar och vinkylar för kök. Utgår från att flertalet köper för att det är trendigt och ser snyggt ut eller att de har ett begynnande vinintresse. Min granne har exempelvis PET-flaskor med läsk till barnen i sin...:rolleyes:

Även om jag är helt ointresserad av ljus, olika temperaturzoner, utdragbara hyllor och displayhyllor så är det ett måste rent designmässigt. Diskret lås är också önskvärt. Bra om man har barn eller hyr ut bostaden.
 

Sonderlese

Medlem
...

* Vad tycker ni om ljuset i vinkylskåpet? Gillar ni kallt eller varmt ljus?
Använder aldrig det i min Samsung. Med det sagt så påverkade det köpet...

Skulle designa med kallt/blått ljus för vinkylar som är tänkta för köksmiljö (bänkkylar och integrerbara). Svenskar gillar myranstolar, vita luckor, öppna planlösningar, glas, rostfritt, betong och annat själlöst i sina kök så kallt ljus passar in.

För större kylar som är mer vanliga i vardagsrum skulle jag istället valt ett varmare ljus.

I deluxevarianten skulle jag valt valbart ljus.
Egentligen är ljuset i skåpet en icke fråga nu när man har LEDs; man ger möjlighet att välja och ändra ljusförhållanden i skåpet, t.o.m. dimmerfunktion.
 
Trådskapare
S

Sara Wu

Medlem
Hej Sara,

Jag har en utgången Dometic CS 200 (ej kompressor) i vardagsrummet och en Samsung ? bänkkyl i köket.

* Har ni några problem med eran vinkyl idag? I sånna fall - beskriv gärna problemet samt märke och modellen
Nej. Enda problemet jag haft var med termiska knäppningar i Dometicen men det åtgärdades av en tekniker på plats.

* Vad tycker ni om ljuset i vinkylskåpet? Gillar ni kallt eller varmt ljus?
Använder aldrig det i min Samsung. Med det sagt så påverkade det köpet...

Skulle designa med kallt/blått ljus för vinkylar som är tänkta för köksmiljö (bänkkylar och integrerbara). Svenskar gillar myranstolar, vita luckor, öppna planlösningar, glas, rostfritt, betong och annat själlöst i sina kök så kallt ljus passar in.

För större kylar som är mer vanliga i vardagsrum skulle jag istället valt ett varmare ljus.

I deluxevarianten skulle jag valt valbart ljus.

* Hur funkar hyllorna? ( Smooth eller ojämnt?)
I Samsungen är det trådhyllor med fack anpassade för vanliga flaskor. Inte helt lätt att stapla champagne... Oavsett så utnyttjas inte utrymmet maximalt samt att hyllorna kan darra till och låta när kompressorn startar ifall hyllorna inte är belastade.

I Dometicen har jag blandat med utdragbara hyllor i stål med träfront och fasta i massivt trä. För ren vinlagring är fasta hyllor att föredra och trä ger bäst känsla och utstrålar mer kvalitet och lyx. Hade jag designat hade jag definitivt gjort hålrader med möjlighet att välja hylltyp. Displayhylla är meningslöst för vinlagring men en bra säljpunkt.

* Dörren?
Glasdörr är ett måste annars kan man lika gärna köpa ett kylskåp på Ikea.

* Lukten?
Inga problem. Dometicen har kolfilter men det har jag aldrig bytt efter 10 års användning...

* LED displayen?
Inga anmärkningar. Däremot tappar Samsungen inställningar för temperatur vid strömavbrott. Ett EPROM som kom ihåg inställningarna skulle jag haft om jag designade.

Avslutande kommentarer
Som övriga redan sagt så är ljudnivån viktig. Det var anledningen till att jag köpte min Dometic som är närmast ljudlös. Att sälja dyra vinkylar som sedan låter mer än ett kylskåp är inte ok. Satsa extra på att ljudisolera kompressorljudet! Förhoppningsvis kan det ge en konkurrensfördel på sikt.

Till sist vill jag även påpeka att vi här på forumet är en liten del av kundkretsen framförallt när det gäller mindre vinkylar och vinkylar för kök. Utgår från att flertalet köper för att det är trendigt och ser snyggt ut eller att de har ett begynnande vinintresse. Min granne har exempelvis PET-flaskor med läsk till barnen i sin...:rolleyes:

Även om jag är helt ointresserad av ljus, olika temperaturzoner, utdragbara hyllor och displayhyllor så är det ett måste rent designmässigt. Diskret lås är också önskvärt. Bra om man har barn eller hyr ut bostaden.


Stort tack för ditt utförliga svar! Uppskattas verkligen :)
 
Toppen