Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Öppen omröstning: Vilken typ av (certifierad) vinutbildning har finewines.ses medlemmar?

Vilken/vilka utbildningar har du avklarat inom ämnet vin?


  • Total voters
    53

Mattias Schyberg

Administratör
Som en uppföljning på tidigare omröstning om vilken koppling vi har till vinbranschen så tänkte jag att det kunde vara intressant att ta reda på hur vi är utbildade när det gäller vin.

Omröstningen är öppen vilket innebär att det syns vilket alternativ du röstar på. För enkelhetens skull så finns inte alla tänkbara alternativ med i omröstningen, dvs har du en utbildning som inte finns med så kan du välja alternativet "Annan" och därefter skriva mer utförligt om denna utbildning i kommentarerna. Enbart 10 st alternativ tillåts i omröstningen dessutom, så lite bantning av alternativ krävdes, men det är väl inte allt för många Masters of Wine på sidan kan jag tänka mig. ;)

Om man tycker att man behöver fylla i fler än ett alternativ så går det bra, men det finns ju ingen mening att fylla i exempelvis WSET level 1 om man redan har level 2. Det är avklarad utbildning som gäller, inte uppstartad.
 

ChristianB

DipWSET
Jag får kryssa i Självlärd, det passar nog bäst in på mig än så länge. Och eftersom det gällde vin räknar jag bort tre terminer bryggutbildning. ;)

Spännande omröstning på en sådan här sida. Jag är lite nyfiken på hur pass många självlärda vinnördar det finns här och särskilt med tanke på hur hög kunskapsnivån är!
 

vininfo.nu

Medlem
Intressant omröstning... Har gått sommelierutbildning med tentamen men inte gjort sommelierföreningens inträdesprov. Annars utbildning inom Msk och på Göteborgs Universitet.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kul, om inte annat, att höra om alla vägar man kan gå inom vinvärlden. För den som är intresserad vill säga, vin är ju trots allt mest en hobby för de flesta. Ingen utbildning i världen kan ersätta den praktiska träningen, dvs att dricka mycket vin och lära sig den vägen.

Learning by doing har aldrig känts mer rätt än det gör med vin. :cigarr:
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Jag har läst ett antal kurser på Göteborgs Universitet:
  • Vinodlingens geologi och klimatologi, grundläggande oenologi
  • Vinodlingens grunder, vitikultur, kemi och grundläggande oenologi
  • Vin och mat
  • Vinodlingens geologi och klimatologi, Gamla världen
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har läst ett antal kurser på Göteborgs Universitet:
  • Vinodlingens geologi och klimatologi, grundläggande oenologi
  • Vinodlingens grunder, vitikultur, kemi och grundläggande oenologi
  • Vin och mat
  • Vinodlingens geologi och klimatologi, Gamla världen
Bor du i göteborg också?
 

Vino fino

Medlem
Som en uppföljning på tidigare omröstning om vilken koppling vi har till vinbranschen så tänkte jag att det kunde vara intressant att ta reda på hur vi är utbildade när det gäller vin.

Omröstningen är öppen vilket innebär att det syns vilket alternativ du röstar på. För enkelhetens skull så finns inte alla tänkbara alternativ med i omröstningen, dvs har du en utbildning som inte finns med så kan du välja alternativet "Annan" och därefter skriva mer utförligt om denna utbildning i kommentarerna. Enbart 10 st alternativ tillåts i omröstningen dessutom, så lite bantning av alternativ krävdes, men det är väl inte allt för många Masters of Wine på sidan kan jag tänka mig. ;)

Om man tycker att man behöver fylla i fler än ett alternativ så går det bra, men det finns ju ingen mening att fylla i exempelvis WSET level 1 om man redan har level 2. Det är avklarad utbildning som gäller, inte uppstartad.
Synd att du inte fick med Master of Wine. Eftersom vi bara har en (fortfarande?) i Svedala hade vi kunnat identifiera honom snabbt.

Han tillhör dessutom den gruppen som borde hänga mindre i Kungsträdgården och mer på Finewines för att få lite kontakt med riktiga vinmänniskor och deras smak och preferenser.
 

merlotsmile

Medlem
Synd att du inte fick med Master of Wine. Eftersom vi bara har en (fortfarande?) i Svedala hade vi kunnat identifiera honom snabbt.

Han tillhör dessutom den gruppen som borde hänga mindre i Kungsträdgården och mer på Finewines för att få lite kontakt med riktiga vinmänniskor och deras smak och preferenser.
Det finns två :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag började med vin när jag började plugga på Grythyttan 1998, sen jobbade jag med vin fram till 2012 då jag hoppade av från att arbeta direkt med produkten.

Teoretisk kunskap är teoretisk kunskap, intresset är alltid viktigare. Vin är såpass subjektivt.
 

Livermore

Medlem
Jag skulle kunna kryssa i rutan självlärd men jag känner mig inte direkt lärd på ämnet ännu. Nybörjare :) Men det handlar kanske inte om nybörjare utan det här är en omröstning riktad till folk som faktiskt kan lite.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Synd att du inte fick med Master of Wine. Eftersom vi bara har en (fortfarande?) i Svedala hade vi kunnat identifiera honom snabbt.

Han tillhör dessutom den gruppen som borde hänga mindre i Kungsträdgården och mer på Finewines för att få lite kontakt med riktiga vinmänniskor och deras smak och preferenser.
@Ulf S (Ulf Sjödin) är medlem på sidan sedan gammalt. Han har dock inte skrivit så mycket här sedan han började jobba för Systembolaget. Synd. :(

Här kan man läsa lite om alla hoppfulla tankar så fanns då, men som idag helt har grusats...han var trots allt en av oss, men blev nog uppäten av politiken kan man tänka sig.
 
Last edited:
Naturligtvis tråkigt att @Ulf S inte skriver på forumet längre. Troligen läser han men då många här har en uttalad syn på Systembolaget kan det vara svårt att skriva.

Vet att vi har en hel del anställda på Systembolaget som läser här. Då jag skriver under eget namn är det rätt intressant att prata med personer i vinbranschen. Utan undantag har jag fått positiv feedback. Inte alltid pga min kunskap (eller snarare brist på kunskap) utan för faktumet att Systembolagets strömlinjeformning ifrågasätts. Den diskussionen förs inte på många andra ställen och den är relevant och riktig. Många anställda och även monopolförespråkare förstår att om inte Systembolaget faktiskt blir vad man utger sig för att vara, ett företag som driver en positiv dryckeskultur, så kommer man så småningom försvinna.

Hoppas och tror att flera kommer in i debatten. Skriv gärna anonymt om ni känner att ni inte kan synas offentligt pga lojalitet eller intressekonflikter, skriv gärna om ni vill ha kvar Systembolaget, förändra saker eller bara uppmärksamma oss andra på roliga eller intressanta ämnen.

Dialog, debatt och dela kunskap, det är vad finewines.se står för
 

ChristianB

DipWSET
Som gammal forumare överlag har jag svårt att inte lägga näsan i blöt vid sådana här diskussioner, men samtidigt är jag inte dum nog att säga för mycket; har man inte sagt A så behöver man eller inte säga B. ;)

Däremot tycker jag att det är väldigt bra att det förs diskussioner kring till exempel Systembolaget och monopolet, särskilt när det görs på ett så pass uppbyggligt sätt som här på FineWines. I många andra situationer så blir det ju gärna pajkastning från ett gäng internettroll!
Oavsett vad det gäller så tycker jag att man ska våga vara kritisk till en institution och ifrågasätta vissa saker för att föra utvecklingen framåt. Tankesättet "Det är bra som det är" finns nog inte hos någon här eller för den delen hos Systembolaget. Vi pratar ju mycket om hur vi kan göra saker och ting bättre, och det förs ju garanterat diskussioner på högre nivå än min butik kring vad Systembolaget kan utvecklas till i framtiden!

Men har ni vägarna förbi västerort i Stockholm så titta gärna in i Vällingby-butiken och säg hej till mig. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag vill så gärna klicka i kryssrutan: nybörjare...
Ha ha, du är ironisk, själv saknar jag på riktigt en kryssruta för obildad nybörjare.
-Rejtar jag däremot istället mitt intresse för vin så får jag nog ge det 97/100 FWP.
 
Toppen