Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Övertryck i rödvinsflaska

Essle

Medlem
Skulle öppna en flaska rödvin idag. Det som hände var att korken istället för att åka upp trycktes ner väldigt lätt av öppnaren i flaskan och väl nere kom det en fontän av rödvin ur mynningen. Har 2,60 i takhöjd och har numera rödvinsfläckar i taket.

Till saken är att vinet var helt ok. Var inte mousserande och smakade inte jäst eller liknande. Flaskan köptes på bolaget tidigare i veckan.

Någon som varit med om något liknande eller har en teori om vad som hänt med vinet?
 

MB2014

Medlem
Ja nästan iallafall. Trycket i flaskan uppstår nog inte på grund av att vinet skulle vara mousserande i detta fallet utan just av att korken trycks ner. Inte övertryck i flaskan från början men om korken trycks ner i halsen så komprimeras luften under och tryck uppstår. När korken är nere så ska trycket utjämnas och såväl luft som vin sprutar upp. Grundproblemet är troligen att korken inte sitter tillräckligt hårt så när man ska sätta i korkskruven så går inte korkskruven ner i korken utan korken åker ner i halsen som en kolv.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har upplevt samma sak (dock inte med rödvinsfläckar i taket) att korken helt enkelt glidit ner när man lite hårdhänt ska trycka ner spetsen på korkskruven. Om då flaskan även är fylld långt upp mot korken blir det ett tryck som gör att vinet gärna vill skvätta ut. Så det behöver inte betyda att vinet är fel på något sätt. Jag själv är nyfiken på hur ofta detta sker. Kanske nästan aldrig, förutom för oss fumliga.
 
Trådskapare
E

Essle

Medlem
Lite som att göra bomben i en trångt badkar... Stämmer nog som ni skriver att det räcker med en kort fysisk analys för förklara fenomenet och att en löst sittande kork är orsaken. Fumlighet tar jag inte ansvar för då det var min fru som öppnade flaskan och rödvinsfläckar i taket tyder ju på att någon haft roligt även om det var långt ifrån någon vild fest idag...
 
Toppen