Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Olika Klimat och årgångsvariation

Magnus L

urydhtfilgukj
Finns ju ingen riktig definition av prestige. Brukar köra med inköpspris > 1000:- = prestige, men visst, egentligen är det ett årgångsvin. På samma sätt som Krug Grande Cuvée är en standardskumpa...
Apropå ingenting. Läste lite på din blogg, som för övrigt är väldigt snygg och välgjord, det här:

"Då druvorna i champagne är terroirmottagliga spelar årgångar en större roll här än i de flesta andra vinproducerande regioner."

Hur menar du då?
Jag håller med om Champagne som region har en stor variation i kvalitet mellan årgångarna. Tror dock detta beror framförallt på de får större vädervariation än t. ex. medelhavsområdena eller Australien/sydafrika/kalifornien.
 
Jag håller med om Champagne som region har en stor variation i kvalitet mellan årgångarna. Tror dock detta beror framförallt på de får större vädervariation än t. ex. medelhavsområdena eller Australien/sydafrika/kalifornien.
Detta är säkert en ännu viktigare faktor, jag skall uppdatera.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Apropå ingenting. Läste lite på din blogg, som för övrigt är väldigt snygg och välgjord, det här:

"Då druvorna i champagne är terroirmottagliga spelar årgångar en större roll här än i de flesta andra vinproducerande regioner."

Hur menar du då?
Jag håller med om Champagne som region har en stor variation i kvalitet mellan årgångarna. Tror dock detta beror framförallt på de får större vädervariation än t. ex. medelhavsområdena eller Australien/sydafrika/kalifornien.
Inkluderar detta även Bordeeaux och Bourgogne?
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Inkluderar detta även Bordeeaux och Bourgogne?
Inte helt säker på vad du syftar på, men det är ju tydligt att vissa regioner har större variation i kvalitet mellan åren än andra, sen kan ju variationen i vädret bero på många faktorer. Givetvis har Bordeaux och Bourgogne tydliga variationer i vädret från år till år. Ger det lika stor påverkan på kvaliteten som i Champagne? Vet inte, men tycker det är ganska talande att många producenter i Champagne väljer att inte ens göra sina "prestige" och årgångsviner vissa år. När hoppade Lafite eller DRC över en årgång senast?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inte helt säker på vad du syftar på, men det är ju tydligt att vissa regioner har större variation i kvalitet mellan åren än andra, sen kan ju variationen i vädret bero på många faktorer. Givetvis har Bordeaux och Bourgogne tydliga variationer i vädret från år till år. Ger det lika stor påverkan på kvaliteten som i Champagne? Vet inte, men tycker det är ganska talande att många producenter i Champagne väljer att inte ens göra sina "prestige" och årgångsviner vissa år. När hoppade Lafite eller DRC över en årgång senast?
I fallet DRC gör man bara ett vin per vingård och kompenserar i antalet producerade flaskor. I champagne är det viktigaste producentens NV, 2012 anses vara ett bra år i Champagne men med liten skörd här har tex Krug valt att inte göra någon vintage utan gett alla druvorna till NV. I Bordeaux gör de flesta ett första och ett andra vin, bra år lite andra vin, svagt år mycket andra vin.
 
Inkluderar detta även Bordeeaux och Bourgogne?
Jag har inte full koll men rimligtvis borde syrarika druvor som växer där det är kallt vara mer känsliga än fruktrika druvor som växer där det är varmt. Pinot noir är allmänt känd för att vara svårodlad och terroirkänslig. Tittar man på hur olika riesling och chardonnay smakar från olika delar av världen så får nog dessa betraktas som känsliga för terroir och mikroklimat även om vinifikationen får tas med i beräkningarna också. Min egen erfarenhet: ju varmare mikroklimat, desto mindre roll spelar årgången.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har inte full koll men rimligtvis borde syrarika druvor som växer där det är kallt vara mer känsliga än fruktrika druvor som växer där det är varmt. Pinot noir är allmänt känd för att vara svårodlad och terroirkänslig. Tittar man på hur olika riesling och chardonnay smakar från olika delar av världen så får nog dessa betraktas som känsliga för terroir och mikroklimat även om vinifikationen får tas med i beräkningarna också. Min egen erfarenhet: ju varmare mikroklimat, desto mindre roll spelar årgången.
I varmt klimat så är det omvänd problematik; de lite svalare åren är många gånger bättre än de lite varmare, men det är sällan problem att få druvorna tillräckligt mogna, vilket kan vara fallet i de svalaste områderna som exempelvis Champagne tillhör. Årgångar har stor betydelse oavsett region, men visst finns det platser som har stabilare och vinvänligare klimat än de som ligger på gränsen (eller strax utanför) den magiska breddgraden (mellan 30:e och 50:e både norr och söder), där årgångsvariationen är det som avgör om det går att göra kvalitativt vin över huvud taget.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
I varmt klimat så är det omvänd problematik; de lite svalare åren är många gånger bättre än de lite varmare, men det är sällan problem att få druvorna tillräckligt mogna, vilket kan vara fallet i de svalaste områderna som exempelvis Champagne tillhör. Årgångar har stor betydelse oavsett region, men visst finns det platser som har stabilare och vinvänligare klimat än de som ligger på gränsen (eller strax utanför) den magiska breddgraden (mellan 30:e och 50:e både norr och söder), där årgångsvariationen är det som avgör om det går att göra kvalitativt vin över huvud taget.
I vissa av dom här regionerna (läs Champagne, och även till viss del Valpolicella) har man också hittat på en massa extra trixande för att kompensera för bristen på mognad/intensitet i druvmaterialet. :D
 

ChristianB

DipWSET
Vet man redan, då man skördar vinet, om det blir en bra årgång? Eller när kan man säkert uttala sig om det?
En säsong har flera hållpunkter som avgör hur skörden kommer bli. Det går att förutsäga årgångens kvalité rätt tidigt men å andra sidan så går det ju inte att se in i framtiden. ;) Bara för att man har en fin vår och försommar så kan det ju bli tvärtom när skörden närmar sig; massa regn och fukt, brist på sol, hagel, skadedjur, osv. Men det finns som sagt sätt att förutsäga årets kvalité innan vinet är klart!
 

Sigdarve

Medlem
Finns det något område i världen, där cabernet sauvignon och chardonnay trivs bäst? Eller rättare sagt, vilket land har det gynnsammaste klimatet för att odla dessa druvor? Är det lättare att lyckas i USA jämfört med Frankrike t.ex?
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Finns det något område i världen, där cabernet sauvignon och chardonnay trivs bäst? Eller rättare sagt, vilket land har det gynnsammaste klimatet för att odla dessa druvor? Är det lättare att lyckas i USA jämfört med Frankrike t.ex?
Det beror väl på vem du frågar. Det handlar ju om smak.
 

Poussard

Medlem
Okey. Vilken smak gillar de flesta? Verkar som att viner på 14%, i allmänhet, får högre betyg än de på 12%. Eller?
Jag kan inte svara på frågan men mer intressant är väl vad gillar Du?

För att återanknyta till grundfrågan så tror jag att anledningen till att Chardonnay och Cabernet Sauvignon odlas i många olika länder och regioner är för att det går, dvs de trivs i flera klimat. Med andra ord så kanske det inte finns nåt som är bäst. Men som sagt, vinerna blir ju lite olika från olika regioner...
 

Sigdarve

Medlem
Finns det något område i världen, där cabernet sauvignon och chardonnay trivs bäst? Eller rättare sagt, vilket land har det gynnsammaste klimatet för att odla dessa druvor? Är det lättare att lyckas i USA jämfört med Frankrike t.ex?
Varför är franska slottsviner gjorda på cabernet sauvignon, så himla dyra? Är de bättre än viner från Kalifornien?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Varför är franska slottsviner gjorda på cabernet sauvignon, så himla dyra? Är de bättre än viner från Kalifornien?
Ett till sådant här inlägg??????
Ja du, enbart i Bordeaux finns det över 7000 producenter, de flesta av dem med "château" i namnet. Jag vet inte riktigt var du drar gränsen för "himla dyr", men förmodligen är det inte mer än ca 100-200 av Bordeaux-producenterna som ligger på den nivån. Således finns det enbart i Bordeaux över 6000 producenter av billiga eller åtminstone rimligt prissatta slottsviner - i och för sig av varierande kvalitet... (Jag förutsätter att jag kan räkna in alla Bordeaux-blends, eftersom ren CS är väldigt ovanligt i Bordeaux.)
Att du tycker att dessa viner är dyra måste bero på att du fokuserar på de dyra i Frankrike och ignorerar de billiga och de rimligt prissatta.
Mitt tips: strunta i de som du tycker är för dyra, och fokusera på de som du tycker ligger i en prisklass du står ut med.
 

Sigdarve

Medlem
Okey. Så, finns det viner från Bordeaux för några hundringar, som är lika bra som de för 2500 flarran? CS är tydligen kung i Medoc enligt SB.
 
Last edited:
Toppen