Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Om en vinflaska i en leverans skadats, kan jag returnera och få hela ordern återbetald?

Har beställt tre viner via en fransk onlinevinbutik. Valde UPS Premium. Fick nu meddelandet om att en del av leveransen skadats och att de kommer att leverera de oskadade delarna. Har jag laga rätt att neka hela leveransen och få allt (även oskadade viner), inklusive fraktkostnad, återbetald från vinbutiken? Hur brukar det se ut i såna här fall?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tja, du har köpt från Frankrike så det är rimligen fransk konsumenträtt och franska distansförsäljningsregler som gäller? Om jag ska gissa utgående från svenska regler kan jag inte riktigt förstå varför du skulle ha automatisk rätt att häva hela köpet om en flaska blivit skadad, utan att ens titta på leveransen, däremot ska du väl endera få en ny flaska eller återbetalning av denna flaskas pris. Om däremot en krossad flaska lett till att de övriga flaskorna/etiketterna fått fula vinfläckar eller skador av glassplitter, kan man kanske hävda att de andra flaskorna inte är vad du köpte. Men då får du nog först ta emot leveransen, konstatera skadorna och sedan klaga och fråga om hur du kan returnera den.

Det enda konkreta tipset jag har är att ta foton av paketet så snart det kommer och direkt när du öppnar det.
 
Toppen