Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Omdömen om Dominique Laurent sökes

chambertin

Medlem
Finns det någon på brädan (@Håkan , @vintomas eller @chambertin kanske?), som kan bistå med lite åsikter om den till synes kontroversiell Dominique Laurent och hans viner?
Inte så bred erfarenhet men några viner från 00-talet har passerat (som unga dock).
Väldigt förenklat så var intrycket då:
- Tydlig ekanstrykning som unga (det var väl några av hans double-barrique grejer som blev kontroversiella har jag för mig )
- Hög koncentration och extraktion
- Troligen väldigt lagringsbara ( i alla fall premiumvinerna )

Prisbilden var ganska ok för 8-10 år sedan och ångrar lite att jag inte köpte lite för att lägga undan då. ( röd Bgn brukar äta upp ek om man har lite tålamod). Idag vet jag tyvärr inte så mkt om hans viner.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Tack!

Den där eken återkommer i det mesta man läser om vinerna. Vissa påstår att det inte alls är gimmicken "200% ny ek" som är (det temporära?) problemet, utan reduktion. Nu för tiden så är ju karln en av väldigt få källor till icke-haksläppsdyr-toppvingård-burgunder. Reignots för 74€ t.ex.... Det får nog bli en chansning!
 

Håkan

Medlem
Köpte tungt 95 och 96 av Dominique Laurent. Några viner tyckte jag utvecklades bra andra inte, generellt blev 95orna sämre och 96orna bättre med lagring. Några kommunviner var rent dåliga. 97orna tyckte jag var tunna och köpte inte. Därefter försvann han från min radar. Jag var nog mer positiv än många andra.
Jag har fått lite Dominique Laurentvibbar för Lucien le Moine men tror att Laurents stil idag är mer återhållsam än le Moines.
Blev positivt överraskad av en Gevrey Chambertin Clos St Jacques 2008 för några veckor sen. Så positivt att jag börjat kolla efter viner igen. Om detta sample är representativt så är eken idag mer nedtonad.
 

chambertin

Medlem
Tack!

Den där eken återkommer i det mesta man läser om vinerna. Vissa påstår att det inte alls är gimmicken "200% ny ek" som är (det temporära?) problemet, utan reduktion. Nu för tiden så är ju karln en av väldigt få källor till icke-haksläppsdyr-toppvingård-burgunder. Reignots för 74€ t.ex.... Det får nog bli en chansning!
Är det V-R ”Reignots” ? Årgång ?
Om årgången är ok så låter 74€ som ett rätt bra pris.
Skulle inte va alltför orolig för eken förutsatt att du är beredd att vänta på att den integreras (vilket kan variera ganska mkt beroende på vin och årgång). Har provat ganska många unga ”tokekade” röda Bgn men när dom peakar 15-20 år senare så spelar eken inte alls förstafiol (kommunviner kanske 5-10 år tidigare men undantag finns även där). Vill du dricka dom unga så får du dock nog stå ut med en hel del ekplanka.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Är det V-R ”Reignots” ? Årgång ?
Om årgången är ok så låter 74€ som ett rätt bra pris.

Jo precis, 2014. Vad ska Comte L-B ha, 500€ kanske? Och så ska man känna kungen för att få köpa...

@Håkan , det är väl många som tycker 95'orna generellt inte bjuder på så mycket. En missad årgång (då andra också fulade) för tjugo år sedan, det må väl va hänt. Jag kommer nog försöka handla en blandlåda. Tack för input!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har provat några, och har några andra liggande, från 00-talet. Ärligt talat har alla jag provat varit riktigt bra! :oops: De har då inte provats purunga utan med lite ålder, och då har jag faktiskt inte stört mig så mycket på eken som jag hade trott av beskrivningen. Förvisso är det Bourgogner i stunsig stil. (Tycker däremot t.ex. att de få jag provat av Olivier Bernstein är mycket mer "skruvade" än det jag provat av Dominique Laurent.)
Jag har sett någon uppgift från en del år sedan om att han inte använder lika mycket ek som förr, så 90-talarna kan ha ekats mer än senare årgångar. Dessutom verkar det helt omöjligt att få tag på vin- och årgångsspecifik information om Dominique Laurent-viner. 200% ny ek gällde nog även förr i tiden i första hand grand cru:er och möjligen topp-premier cru:er.

Nu insåg jag plötsligt att en flaska Dominique Laurent G-C Clos St Jacques 2005 borde utsättas för min nyinköpta Coravin någon gång i en nära framtid...
 

Håkan

Medlem
Nu insåg jag plötsligt att en flaska Dominique Laurent G-C Clos St Jacques 2005 borde utsättas för min nyinköpta Coravin någon gång i en nära framtid...
Vet ej hur mycket stilen skiljer sig men frugan hans Clos St Jacques 2005 kändes väldigt ung för en månad sen.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Här slänger man lite snabbt ut en ganska esoterisk fråga en fredagskväll, och inte många timmar senare har tre personer bidragit med egenupplevda erfarenheter; om hur de är som unga, som mogna, lite cuvee-spånande, årgångsinfo och annat... det är ju banne mig helt strålande!

@vintomas , din skämsikon, den synes vara rätt talande för D. Laurent. Det är helt enkelt inte speciellt fränt att gilla hans viner. Jag är beredd att ge dem tid, så den fruktade uppfostran får slipas ner. Men nån pava får ju ryka rätt snart också, man blir ju nyfiken.
 

Mats Petri

Österlen
Här slänger man lite snabbt ut en ganska esoterisk fråga en fredagskväll, och inte många timmar senare har tre personer bidragit med egenupplevda erfarenheter; om hur de är som unga, som mogna, lite cuvee-spånande, årgångsinfo och annat... det är ju banne mig helt strålande!
Visst är det fantastiskt! Själv blir jag mer taggad på att prova viner som betraktas som lite kontroversiella än viner som tokhyllas. Kollade lite snabbt på SB men fann inget där just nu i alla fall. Andra kanaler?
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Kollade lite snabbt på SB men fann inget där just nu i alla fall. Andra kanaler?

Inga konkurrenter tack! :D
(Hela tanken med att handla karlns viner är ju att priserna är rimliga pga. halvsunkigt renomé)

Nejdå... jag skickar en länk via pm (efter att handlaren bekräftat min order ;))
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Dugat-Py och d'Eugenie är två andra. Många av dessa är ju kontroversiella endast på så sätt att de anses va lite "burgunder för de som inte gillar burgunder". Något som knappast syns på priset, Dugat-Py är ju smälldyrt t.ex.

Hur är det med Le Moine egentligen? Jag har bara testat en pava epenots 08. God, men med misstänkt fet mitt om jag minns rätt Jag vet inte riktigt vad jag tyckte egentligen. De buteljerar ju orimligt många cuveer, och inte alla av dem säljer slut bums, något som skapar köplägen (sålänge du inte prompt ska ha Gaudichots).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vet ej hur mycket stilen skiljer sig men frugan hans Clos St Jacques 2005 kändes väldigt ung för en månad sen.
Lär ju vara hennes druvor. (Frugan = Sylvie Esmonin för den som inte läser Borgognes skvallerblaskor.) Sedan kan ju möjligen skörden ske vid annan mognad och vinifieringen vara annorlunda?
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Lär ju vara hennes druvor. (Frugan = Sylvie Esmonin för den som inte läser Borgognes skvallerblaskor.) Sedan kan ju möjligen skörden ske vid annan mognad och vinifieringen vara annorlunda?

I BB&R lilla introduktion om honom står det att han endast köper färdigt vin, inga druvor; men att han ibland kommer med instruktioner kring vinifieringen (vilket torde vara lätt ordnat om leverantören bor i samma hus).
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Om någon är nyfiken på karlns viner så finns hans (domaine) Pommard Rugiens 2017 att köpa för under 40€ här. Ett märkligt fint pris för läget, och för vad som finns i flaskan, oavsett stamtavla.
 
Toppen