Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Omröstning: Hur många flaskor vin äger du?

Hur många flaskor vin äger du?

  • 0-10 st

    Votes: 3 3,3%
  • 10-50 st

    Votes: 15 16,7%
  • 50-100 st

    Votes: 11 12,2%
  • 100-300 st

    Votes: 28 31,1%
  • 300-1000 st

    Votes: 25 27,8%
  • 1000 st eller mer...

    Votes: 8 8,9%

  • Total voters
    90

gece

Man vänjer sig.
När jag kommer hem från jobbet imorgon kommer jag förmodligen ha utökat min samling med 5-10%. Inte hållbart, detta. Har inte för avsikt att sluta :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ändå så muttrar man att man inte har några flaskor att dricka
Det är nog inte ovanligt att samlingen saknar sånt man vill dricka för dagen. Svårt att förutse vad man kommer att gilla mest av allt i framtiden. Lätt att fylla på med Borgogne och Bordeaux för att tio år senare inse att det är Dolcetto från Piemonte man önskar dricka. ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det är nog inte ovanligt att samlingen saknar sånt man vill dricka för dagen. Svårt att förutse vad man kommer att gilla mest av allt i framtiden. Lätt att fylla på med Borgogne och Bordeaux för att tio år senare inse att det är Dolcetto från Piemonte man önskar dricka. ;)
Men något så tokigt kommer nog aldrig att hända ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ser ut som det kan finnas en tendens till att forumet består av många av denna typ... *tar skydd bakom soffan*

Vindrickartyp 4 (Samlaren):
Köper Stora vin och lägger i sin källare. Behöver inte uppskatta att dricka dem utan håller lika gärna bara koll på dem och gottar sig åt att de verkar utvecklas väl enligt CellarTracker. Öppnar något då och då men alltid i ett meningsfullt sammanhang där vinet får en chans att glänsa och gärna av fler än de närmast sörjande.


Känns lite som att jag just placerade mig i en lejonkula inlindad i rå bacon. :D
 
Last edited:
En källare har man för att dricka ur :). Sedan delar jag väl som de flesta, oavsett storlek på källaren åsikten att egentligen har man inget man vill dricka i källaren. Alla andra har de vinerna istället :)

PS. Kan bara nämna att omröstningen är anonym. Dvs, man ser inte vem som röstat vad.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att det är så få röster på posten 50-100 st? Borde ju bli en normalfördelning, men på något vis är just denna mängd ovanlig. Ja, ja, det kanske ändrar sig så småningom...
 

chambertin

Medlem
Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att det är så få röster på posten 50-100 st? Borde ju bli en normalfördelning, men på något vis är just denna mängd ovanlig. Ja, ja, det kanske ändrar sig så småningom...
Så här fungerar det kanske:
Första vinskåpet (10,20,30,40,50 flaskor, fullt !), större vinskåp, 50 flaskor till. Den här första fasen går väldigt fort.
Enda störmomentet här kan vara husköp/lägenhetsköp, barn, partnerns synpunkter på prioritering osv.

Vad göra ? Jo skaffa lager på stan eller egen vinkällare.

Plötslig ser dom där 100 flaskorna väldigt ensamma ut i den där stora källaren.
Vad göra ? Fyll upp den vetja.

Så börjar man fundera över vad som verkligen är viktigt här i livet och det har precis blivit dags att dricka några av de där första flaskorna man köpte i början av vinintresset (eller så har man bara precis reggat sig på det där lyxfälleforumet finewines.se) och guuuud vad goda dom blivit med 6 års lagring !

Plötsligt har man en ännu större källare som rymmer 1000 flaskor (1200 med lite god vilja och bra logistik).
Det är ju en ganska bra size tycker jag om man dricker 100-200 flaskor/år och gillar viner som utvecklas positivt med några år på rygg.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Så här fungerar det kanske:
Första vinskåpet (10,20,30,40,50 flaskor, fullt !), större vinskåp, 50 flaskor till. Den här första fasen går väldigt fort.
Enda störmomentet här kan vara husköp/lägenhetsköp, barn, partnerns synpunkter på prioritering osv.

Vad göra ? Jo skaffa lager på stan eller egen vinkällare.

Plötslig ser dom där 100 flaskorna väldigt ensamma ut i den där stora källaren.
Vad göra ? Fyll upp den vetja.

Så börjar man fundera över vad som verkligen är viktigt här i livet och det har precis blivit dags att dricka några av de där första flaskorna man köpte i början av vinintresset (eller så har man bara precis reggat sig på det där lyxfälleforumet finewines.se) och guuuud vad goda dom blivit med 6 års lagring !

Plötsligt har man en ännu större källare som rymmer 1000 flaskor (1200 med lite god vilja och bra logistik).
Det är ju en ganska bra size tycker jag om man dricker 100-200 flaskor/år och gillar viner som utvecklas positivt med några år på rygg.
Låter som att du tänkt till och slog nog huvudet på spiken här. Du är en smart snubbe, förmodligen tack vare att du kommer från Göteborg. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det går ju också bra att öka samlingarna genom att öka inkomsterna. En miljon extra per år lovar jag sätter sina spår i inköpen :cool:
 

tobbe81

Medlem
Har 177 flaskor i mina 3 skåp håller någorlunda koll på när det ska konsumeras började köpa vin när jag fyllde 20 är 32 idag. och sedan dess så har det både konsumeras och köpts in en hel del. det första vinerna man köpte har såklart redan konsumeras och har förmodligen många fina och goda vinstunder framöver de kommande 20 åren.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har 177 flaskor i mina 3 skåp håller någorlunda koll på när det ska konsumeras började köpa vin när jag fyllde 20 är 32 idag. och sedan dess så har det både konsumeras och köpts in en hel del. det första vinerna man köpte har såklart redan konsumeras och har förmodligen många fina och goda vinstunder framöver de kommande 20 åren.
Nyttjar du CT något för logistik o smaknoter?
 
Toppen