Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Operakällaren * (Stockholm)

Jos

Medlem
Var på Operkällaren i helgen och kan verkligen rekommendera ett besök, - sjukt bra. Helt perfekt kombo mellan finess och klassiskt utan att bli för modernt och nördigt. Åt stora menyn och allt, precis varenda rätt, var riktigt bra. Fantastiska ammisar och helt otroligt snygga och bra rätter.

Har nyligen varit på Derelict och Agrikultur, där den senare imponerade stort, men Operakällaren var klart flera snäpp över som helhet. Givetvis väldigt olika stilar samt högre prisnivå på Operkällaren men det var skönt att känna att det var värt varenda krona.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Last edited:

Helen

Medlem
Var på Operkällaren i helgen och kan verkligen rekommendera ett besök, - sjukt bra. Helt perfekt kombo mellan finess och klassiskt utan att bli för modernt och nördigt. Åt stora menyn och allt, precis varenda rätt, var riktigt bra. Fantastiska ammisar och helt otroligt snygga och bra rätter.

Har nyligen varit på Derelict och Agrikultur, där den senare imponerade stort, men Operakällaren var klart flera snäpp över som helhet. Givetvis väldigt olika stilar samt högre prisnivå på Operkällaren men det var skönt att känna att det var värt varenda krona.
Visa bifogad bild 8465 Visa bifogad bild 8466 Visa bifogad bild 8467 Visa bifogad bild 8468 Visa bifogad bild 8469 Visa bifogad bild 8470 Visa bifogad bild 8471

Jag älskar Operakällaren! Nu var det ett tag sedan som vi var där men efter din fina recension är det dax att kila dit.
(Funfact- Vi är det första paret som gifte oss på Operakällaren i deras Nobiskällare, vi lurade dit de närmsta släktingarna i tron om att de skulle få vara med på en vinprovning)
 

Elvis

Medlem
Kul! Jag var inte helt imponerad av deras julbord förra året och därför blir det Oaxens julbord i år, men nu blev jag väldigt sugen att gå till Operakällaren och äta deras vanliga menyer.
 

Helen

Medlem
Kul! Jag var inte helt imponerad av deras julbord förra året och därför blir det Oaxens julbord i år, men nu blev jag väldigt sugen att gå till Operakällaren och äta deras vanliga menyer.
Julbordet spelar inte i samma liga som den vanliga ala cart menyn men ambiancen och servicen slår alla andra julbord, Extra mysigt är det och äta julbordet på julafton, jag försöker göra det till vår lilla tradition. Det är en skön känsla i hela kroppen när man på julafton efter julbordet på Operakällaren lullar hemåt kl 15 och slå på Kalles Jul på Tvn :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Sen är ju deras husbubbel grymt, eget samarbete med Andre Jacquart. Tyckte det var väldigt bra men med risk för att vi alla hade petat i oss ganska mycket bubbel innan så hade vi inte benkoll.

Däremot blev det två pavor Arnaud Ente, - klart bästa Bourgogne Blanc jag någonsin druckit.
 

Elvis

Medlem
Sen är ju deras husbubbel grymt, eget samarbete med Andre Jacquart. Tyckte det var väldigt bra men med risk för att vi alla hade petat i oss ganska mycket bubbel innan så hade vi inte benkoll.

Håller med om att det är jättebra!
 
  • Like
Reactions: Jos

Elvis

Medlem
Ska till Operakällaren ikväll med min fru för att fira vår bröllopsdag. Operakällarens vinlista är fantastisk men tyvärr är priserna rätt uppskruvade men man kan hitta en del "fynd". Jag tycker till exempel att Jacquesson Cuvée 730 (basår 2002!) för 1450 kr är ett rätt bra köp i champagnedelen men jag skulle vilja dricka någon riktigt bra vit bourgogne ikväll. Är det någon som har tid att hjälpa mig hitta något bra köp i vinlistan?
 

Helen

Medlem
Ska till Operakällaren ikväll med min fru för att fira vår bröllopsdag. Operakällarens vinlista är fantastisk men tyvärr är priserna rätt uppskruvade men man kan hitta en del "fynd". Jag tycker till exempel att Jacquesson Cuvée 730 (basår 2002!) för 1450 kr är ett rätt bra köp i champagnedelen men jag skulle vilja dricka någon riktigt bra vit bourgogne ikväll. Är det någon som har tid att hjälpa mig hitta något bra köp i vinlistan?

Grattis @Elvis på bröllopsdagen!
Dessa viner hade jag valt mellan.
Domaine Paul Pillot (har följt Paul Pillots viner sedan 1990talet och gillar honom mycket) 8572 Chassagne-Montrachet Premier Cru ”les Champs Gain” 2014 1.650,
Domaine Francois Mikulski (aldrig provat denna producent men älskar Genevriers 3213 Meursault Premier Cru ”Genevrières” 2011 1.950,-
Vincent Girardin 1778 Meursault Premier Cru ”les Genevrières” 2011 1.800,-'
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Då kommer jag med alternativ till främst 2011 som jag har svårt för. Roulot Meursault Vireuils 2013 misstänker jag att du kommer gilla starkt Elvis.... eller Arnaud Ente Meursault 2013. Drack själv Bourgogne Blanc samma år från Ente och den var fantastiskt bra.
 

Elvis

Medlem
Tack för tipsen. Valet föll på Roulot Meursault Vireuils 2013. Ett fantastiskt vin!

Dessutom hade vår servitör varit inne och kikat här på forumet och visste att vi firade vår bröllopsdag så vi fick en liten prinsesstårta att dela på före den "riktiga" desserten. Tack Johan på Operakällaren och tack finewines.se! :)

Jag är för övrigt grymt imponerad av både mat och service. Återkommer med ett längre inlägg om det.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack för tipsen. Valet föll på Roulot Meursault Vireuils 2013. Ett fantastiskt vin!

Dessutom hade vår servitör varit inne och kikat här på forumet och visste att vi firade vår bröllopsdag så vi fick en liten prinsesstårta att dela på före den "riktiga" desserten. Tack Johan på Operakällaren och tack finewines.se! :)

Jag är för övrigt grymt imponerad av både mat och service. Återkommer med ett längre inlägg om det.

Ojdå, det kan inte höra till vanligheterna. Vilken service! Kul :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Tack för tipsen. Valet föll på Roulot Meursault Vireuils 2013. Ett fantastiskt vin!

Dessutom hade vår servitör varit inne och kikat här på forumet och visste att vi firade vår bröllopsdag så vi fick en liten prinsesstårta att dela på före den "riktiga" desserten. Tack Johan på Operakällaren och tack finewines.se! :)

Jag är för övrigt grymt imponerad av både mat och service. Återkommer med ett längre inlägg om det.
Kul att vinet var så bra och att ni fick sån service! :)
 

Elvis

Medlem
Det är bara att hålla med om @Jos hyllningar i inledningen av den här tråden. Vi tog a la carte-menyn där man får välja en förrätt, en huvudrätt och en efterrätt bland 4-6 alternativ per rätt. Vi fick dessutom en rad riktigt bra amuse-bouche, vi fick grilla mashmallows vid bordet (som ni också ser ut att göra på en av bilderna ovan) och godiset till kaffet var helt underbart. Lägg till det perfekt service och Stockholms vackraste krogmiljö.

Det blir inte bättre än så här och jag är riktigt sugen på att gå dit igen snart.
 
Toppen