Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Operakällarens vinlista och dess prissättning

MartinE

Medlem
I samband med Stockholm marathon (ja, jag springer) har det blivit tradition att sambon och jag passar på att beta av några av Stockholms bättre restauranger! Nu till helgen är det dags igen och så här ser årets bokningar ut: fredag lunch har vi bokat bord på Mathias Dahlgren Matbaren, fredag kväll blir det ett besök hos Ekstedt och lördag kväll blir det premiärbesök på Operakällaren.

För att förbereda mig inför lördagens besök på Operakällaren sitter jag nu och bläddrar (och dreglar…) i deras fantastiska vinlista. Det generella plusset som slår en är givetvis den fantastiska bredden (och djupet)! Det generella minuset är prisnivån… Men det som framförallt överraskar är den udda prissättningen bland champagnerna! För att ta några exempel: Salon 1997 och 1999 kostar 10 000 kr flaskan! Ja, ni läste rätt. Det är givetvis tokdyrt i sig, för champagner som fortfarande finns tillgängliga på marknaden och där t o m Systembolaget valt att sänka priset i två omgångar, men blir särskilt iögonfallande när de samtidigt ”bara” tar 8 000 kr för Salon 1983! Jag inser att det givetvis handlar om det klassiska förhållandet mellan utbud och efterfrågan. Kanske har de blivit sittande på ett omotiverat stort lager 83or, samtidigt som bratsen vaskat alldeles för många 99or uppe på Caféet… :confused: Men den bestående känslan blir ändå att de helst inte vill sälja sina Salonflaskor (bortsett från den där 83:an då…), utan tycker det är ganska fräckt att kunna stoltsera med många årgångar i vinlistan! Som jämförelse kostar exempelvis Cuvée William Deutz 1996 11 000 kr på jeroboam och man kan få en Amour de Deutz 1998jeroboam för 9 000 kr! Och man får en Krug 1988 för 6 000 eller en Krug 1976 för 7 200 kr.

Bland odlarna tar de exempelvis 1 400 kr för Pierre Peters Cuvée de Réserve (finns på SB för 299 kr flaskan…) och 1 800 kr för en Francis Boulard Le Rachais 2006 (461 kr på SB)! Samtidigt får man en Egly-Ouriet Millésime 1998 för 1 850 kr, vilket får betecknas som ett väldigt blygsamt påslag i sammanhanget.

Hur tror ni de tänker? De har givetvis koll på marknadspriserna. Är det deras gäster som har så dålig koll eller helt enkelt inte bryr sig vad de betalar?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Pierre Peters är det större efterfrågan på. Och enligt min erfarenhet ni som käkar på OK brukar inte ha någon större brist på pengar, så är det något som säljer så är de inte rädda att käna en extra slant på vinerna, vilket de inte kan göra på samma sätt med maten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett påslag på 8241 kr eller 468,5% för att bära en flaska Salon 97 den långa vägen från Regeringsgatan, stå för räntekostnaden medan den ligger och svalnar efter inköp, öppna den och hålla med glas måste väl anses som fullt rimligt. ;)
Kutym är kanske också att man ger sommelieren ett stadigt glas av flaskan och beställer en andra flaska som vaskas? :cool:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har varit där två gånger och käkat första gången blev det en Bollinger RD 1996 och andra gången en Clos de Goisses -79.
Brukar variera lite vissa flaskor känns som guldkorn med bra prissättning medans tex Salon är way off.
Men bläddra igenom lite så brular man hitt något vettigt. För övrigt så är det väldigt fin miljö och bra mat.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Har varit där två gånger och käkat första gången blev det en Bollinger RD 1996 och andra gången en Clos de Goisses -79.
Brukar variera lite vissa flaskor känns som guldkorn med bra prissättning medans tex Salon är way off.
Men bläddra igenom lite så brular man hitt något vettigt. För övrigt så är det väldigt fin miljö och bra mat.
Lite så känns det. Och det blir absolut inga problem att hitta något vettigt! Det är bara frågan hur mycket det får kosta...

CdG 79 hade varit underbart att testa!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Lite så känns det. Och det blir absolut inga problem att hitta något vettigt! Det är bara frågan hur mycket det får kosta...

CdG 79 hade varit underbart att testa!
Har dom inte kvar dem då? tror vi betala 3200 för den.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Så... Hur gick löpningen? Jag gjorde mitt första marathon igår och är ju rätt mör idag. :p Men jag är nöjd; 4 h 23 minuter och endast några minuter promenad kring 38 km-strecket! Hade tänkt fira med en Roland Champion Special Club 2008 men jag kände ingen lust att öppna flaskan själv igår kväll.
Bra jobbat!! Kan du stå upp idag?
 

kayaker

Cyklist
Så... Hur gick löpningen? Jag gjorde mitt första marathon igår och är ju rätt mör idag. :p Men jag är nöjd; 4 h 23 minuter och endast några minuter promenad kring 38 km-strecket! Hade tänkt fira med en Roland Champion Special Club 2008 men jag kände ingen lust att öppna flaskan själv igår kväll.
Du vet väl om att det finns trevligare maror att springa? :)
 

ChristianB

DipWSET
Du vet väl om att det finns trevligare maror att springa? :)
Ja, det finns ju en rad olika ställen att besöka, men just nu är jag inte så peppad att springa igen faktiskt. Det lär ju ändra sig i och för sig. Jag har hört att New York Marathon är en häftig upplevelse, men att det ska vara svårt att hinna boka in sig. Det här var lite av en grej att göra, mer av "Man ska ha gjort det en gång i livet" än någon verklig löparfanatism från min sida. Jag är bättre på att göra kortare distanser. :)
 

kayaker

Cyklist
Ja, det finns ju en rad olika ställen att besöka, men just nu är jag inte så peppad att springa igen faktiskt. Det lär ju ändra sig i och för sig. Jag har hört att New York Marathon är en häftig upplevelse, men att det ska vara svårt att hinna boka in sig. Det här var lite av en grej att göra, mer av "Man ska ha gjort det en gång i livet" än någon verklig löparfanatism från min sida. Jag är bättre på att göra kortare distanser. :)
Jag tänkte väl mer på maror som Marathon d'Alsace och Marathon du Médoc. Om du vill hålla dig till kortare sträckor så finn ju bl.a. La Champenoise och Semibeaune.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så... Hur gick löpningen? Jag gjorde mitt första marathon igår och är ju rätt mör idag. :p Men jag är nöjd; 4 h 23 minuter och endast några minuter promenad kring 38 km-strecket! Hade tänkt fira med en Roland Champion Special Club 2008 men jag kände ingen lust att öppna flaskan själv igår kväll.
Jädrigt bra jobbat, speciellt för en vinnörd. :bäver: Lite avundsjuk då jag själv ramlar ihop som en säck potatis efter två kilometer. Konditionen tenderar tyvärr inte att bli bättre av vinnörderi, det krävs nog många löpningar till bolaget tror jag, men om man dricker mycket sydamerikanskt så får man i alla fall bra styrketräning. ;)
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Så... Hur gick löpningen? Jag gjorde mitt första marathon igår och är ju rätt mör idag. :p Men jag är nöjd; 4 h 23 minuter och endast några minuter promenad kring 38 km-strecket! Hade tänkt fira med en Roland Champion Special Club 2008 men jag kände ingen lust att öppna flaskan själv igår kväll.
Grattis till avklarad premiär! Kul att du blev nöjd med tiden! Jag hade en bra tid i siktet, men fick tyvärr problem med vänster ben efter 32 km. Vid 38 var det i princip omöjligt att fortsätta springa, men stapplande lyckades jag ta mig i mål till slut (på 4:20). Men det är bara att slicka såren och ta nya tag nästa gång! Och jag fick ju tröstäta (och -dricka) på Operakällaren efteråt! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grattis till avklarad premiär! Kul att du blev nöjd med tiden! Jag hade en bra tid i siktet, men fick tyvärr problem med vänster ben efter 32 km. Vid 38 var det i princip omöjligt att fortsätta springa, men stapplande lyckades jag ta mig i mål till slut (på 4:20). Men det är bara att slicka såren och ta nya tag nästa gång! Och jag fick ju tröstäta (och -dricka) på Operakällaren efteråt! :)
Fasen, jag får nog börja dricka mer Champagne, kanske blir jag lika duktigt som er då. :)
 

ChristianB

DipWSET
Grattis till avklarad premiär! Kul att du blev nöjd med tiden! Jag hade en bra tid i siktet, men fick tyvärr problem med vänster ben efter 32 km. Vid 38 var det i princip omöjligt att fortsätta springa, men stapplande lyckades jag ta mig i mål till slut (på 4:20). Men det är bara att slicka såren och ta nya tag nästa gång! Och jag fick ju tröstäta (och -dricka) på Operakällaren efteråt! :)
Tack! När gick du i mål?

Fasen, jag får nog börja dricka mer Champagne, kanske blir jag lika duktigt som er då. :)
Bara att börja springa. Det är ju inte helt omöjligt att ta sig runt, men jag känner ju att jag borde tränat mer. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Haha, då bör vi ha sprungit i mål ungefär samtidigt. Jag kom in någon gång där vi halv fem jag med. Men det var ju rätt många löpare så chansen att springa på någon (pun intended) är ju rätt liten.

Bör ha varit ganska exakt 16:31.


Man borde alltid tränat mer... :)
Förutom att jag är grymt imponerad av eran insats ur ett tidsperspektiv så är jag nog ännu mer imponerad över att ni klarade att ta er runt utan att spilla ut era vinglas. :eek:
 
Toppen