Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ordning på provning av Champagne från 2008 (nästan..)

Jerobaum

Medlem
På fredag ska det anordnas vinprovning för första gången. Vi är ca 5 personer. Tanken är att försöka hitta 2008:eek:r vi/jag gillar som passar att köpa på sig för lagring. Letat sig in en udda fågel men hade svårt att hitta 5 flaskor 2008or att köpa i Stockholm som fanns i butik och inte på beställning.

Har följande förslag
pierre gimonnet special club 2008
Pierre peters Grand cru bdb NV (herrn på SB i PK-huset pratade varmt om denna)
Louis roederer brut 2008
Palmer & Co 2008
Taittinger Brut Millésimé 2008

Vilken ordning ska vi prova dem?
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Slumpmässig. Prova halvblint :)

Helblint ska det bli! Men det är inte så att jag ska börja med en viss typ för att undvika att förstöra för någon annan? Spontant börja med Bdb och avsluta med brut som har lite högre syra kanske? nä jag har ingen koll :)
 

kayaker

Cyklist
Helblint ska det bli! Men det är inte så att jag ska börja med en viss typ för att undvika att förstöra för någon annan? Spontant börja med Bdb och avsluta med brut som har lite högre syra kanske? nä jag har ingen koll :)
Tja, det går ju att tänka så, men det blir ju lite ledande. Det är roligare att försöka slumpa ordningen så att det blir halvblint för dig själv.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Deutz 2008?

Generellt så vill man börja ungt med BdB före BdN och senare ta äldre viner om man ser det sensoriskt. Men då ni bara kör 2008 så kan ni blanda bäst ni vill, inget vin kommer ta över på ett dåligt sätt.

Med det sagt så är blint en hel annan femma så det är svårt att göra fel, dessutom är det tråkigt om man misstänker att man får vinerna i ålders eller kvalitetsordning blint vilket händer. Är det stor skillnad så delar man upp det i flighter.
 
Toppen