Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

På jakt efter Pinot Noir

Tänkte att det saknades en tråd dedikerad till Pinot Noir i alla dess former. Är ju då och då någon som trots prisnivåer snöar in på Bourgogne - som trots detaljerade kartor förblir den kanske mest labyrintiska delen av vinlandskapet. Och de som är nyfikna på vad resten av världen har att erbjuda. Landskapet är så pass oöverblickbart även för hängivna entusiaster att jag tror att det finns mycket att vinna på litet erfarenhetsutbyte för alla intresserade. Lånar rubriken från Benjamin Lewins, MW, utmärkta bok In Search of Pinot Noir som jag fick tips om i annan tråd här på forumet: https://www.amazon.com/Search-Pinot-Noir-Benjamin-Lewin/dp/0983729204

Öppnar med att göra litet reklam för ett roligt webinar imorgon med några riktiga tungviktare vars viner också finns tillgängliga på SB då och då. Sen tror jag inte att det går att få tag på de viner som provas imorgon på webinaret med Ted Lemon (Littorai) och Jean-Nicolas Méo (från Méo-Camuzet i Bourgogne och Nicolas-Jay i Oregon), men kan nog vara intressant ändå:

https://us7.campaign-archive.com/?e=[UNIQID]&u=2b98be077bab2b610f069995d&id=0ffc773744
 
Last edited:

Adam Frisch

Vinmakare
Jag har druckit sjuka mänger PN genom åren, främst nya-världen. Det var i princip allt jag drack. Tills nu. Jag har kommit till en punkt där jag måste ta en paus från Pinot. Kände att dom alla började flyta ihop stilmässigt och att jag helt enkelt inte njöt av dom på samma sätt. Kommer tillbaks till Pinot en vacker dag, men nu har jag inte öppnat en flaska på flera månader.

Hursomhelst, så här är några favoriter från Nya Världen.

Oregon:
Patricia Green Cellars - perfekt balans mellan nya och gamla världen i stil. Väldigt eleganta.
Goodfellow - kanske den mest strama och burgundiska av alla Amerikanska PN.
Kelley Fox - liknande i stil med Patricia Green.
Antica Terra - stora viner, men kan vara fantastiska om man är på humör. Kultproducent.
King Estates - en storproducent som kanske i normala fall inte skulle platsa på en mer eklektisk lista, men deras viner är mkt bra.
Bergström - ofta jordiga och klassiska PN från denna producent som har svenskt ursprung.

Kalifornien:
Dragonette - liten Santa Barbara producent som gör magiska PNs.
Ceritas - mkt strama för att vara från Kalifornien. Kultproducent, men värt varenda öre. Deras Zephyr Chardonnay tycker jag är den bästa i världen. Spöar allt.
Failla
Au Bon Climat
Liquid Farm
Arnot-Roberts - kultproducent, svårt få tag på.
Hirsch
Kutch
Rhys
Tyler - en till liten Santa Barbaraproducent som gör fantastisk återhållsamma viner.
Lioco - prisvärda för att vara USA
Paul Lato
Williams Selyem - en gammal kultproducent som kanske avtagit en del, men vinerna är fortfarande bra.
Rivers-Marie - ny kultmakare. Har inte testat, men fick 100 poäng, vilket säger mig att vinet nog är rätt stort och fläskigt, för små återhållsamma viner får inte 100 poäng. Inte så sugen på att testa heller - trött på stora PN.

Sydafrika:
Hamilton Russell - en av dom absolut bästa PN i världen, tycker jag.
Creation

 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
@Adam Frisch grym lista!

Älskar Ceritas. Mina favoriter är dock Porter-Bass vineyard chardonnay (Phoebes familjs vingård fast tror den sköts av hennes bror) och bland Pinoterna skulle jag kanske nämna Hellenthal old vines. För mig tillsammans med Littorai är de helt i en egen klass i Kalifornien vad gäller Pinot Noir. Kanske skulle jag plocka in Faillas Keefer Ranch och Rhys där också...

Patty Green gjorde grymma pinoter, och väldigt många olika buteljeringar så svårt att hålla koll på dem. Tragisk och snöplig (ramlade från stege) förtida död som jag förstod det för några år sedan, gissar att Jim fortsätter i samma anda men har inte haft möjlighet att prova senaste åren. Minns att hon sköt med kanon för att skrämma fåglarna som älskade hennes bär. Har länge funderat på om det var en rimlig strategi.

Kelley Fox viner är ju svåra att få tag på även i USA (liten produktion, ingen egen vingård) men vinmonopolet i Norge har faktiskt sålt under ett par år, inklusive de högkalibriga vingårdsvinerna från Maresh och Momtazi som jag tycker är bland de bästa i USA. Fick en flaska av vardera från 2008 som tack för hjälpen av Kelley för några år sedan, de ligger i tryggt förvar.

Har inte provat Pinot Noir från Rivers-Marie men deras chardonnay var rena kokosnötoljan - men ändå god på något lyxigt extra everything sätt.
Har inte provat något från Dragonette och Goodfellow eller Creation så det ska jag försöka göra vid tillfälle.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Omar, testa Goodfellow om du kan få tag på det. Dom är sjukt burgundiska och visar ofta inte sitt rätta jag efter ens 2 timmar. Har ett par gånger blivit otålig och börjat nalla på det, och då slår den mig på fingrarna!

Tack för varningen om Rivers-Marie Chardonnay - är det koksnötsolja så ska jag göra allt i min makt att undvika den! Inte så svårt med tanke på priserna, iofs.

Både Lioco och Tyler fanns på Systembolaget när jag var hemma förra julen. Liocos Saveria är nog min favorit. Men tyvärr är dom ju inte billiga i Sverige, det blir ju runt 400-450 Skr med alla påslag, vilket är lite trist. Ett vanligt USA-problem. Fattar inte varför vin ska kosta så mkt här, men det är kanske ett ämne för en annan diskussion...
 

Håkan

Medlem
Winefinder har haft Ceritas, jag köpte Trout Grelch Chardonnay 2016 och Hellental Pinot 2015. Kolla med Peter Wallin, han har säkert svar.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
@Magikern Patricia Green har jag inte sett i Europa, men det fanns på rätt många ställen runtom i USA att få tag på om du har vägarna förbi. Kelley Fox finns eller har funnits på vinmonopolet Akers Brygge och Ceritas svarade Håkan på. Det är små små producenter så hittar inte helt lätt sin väg hit till det avlägsna norden.

På adams lista har ju många av dessa riktigt bra producenter som Rhys, Arnot Roberts, Antica Terra, Failla, Liquid Farm (hellre då de pekade chardonnayen än den ekade), Hirsch, Kutch, Paul Lato etc haft/har svensk importör så finns mycket bra att plocka där.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Och till (lite) bättre pris än vinmonopolet, även om Norge har mer viner från räven...
Jag har bara provat hennes blends (Mirabal och Ahurani) någon årgång och det var skillnad i pregnans - tror det är den frukten hon inte låter vara med i vingårdsvinerna. Det betyder dock inte att det är dåliga viner...
 

LarsW

Medlem
Jag har bara provat hennes blends (Mirabal och Ahurani) någon årgång och det var skillnad i pregnans - tror det är den frukten hon inte låter vara med i vingårdsvinerna. Det betyder dock inte att det är dåliga viner...
Jag köpte Maresh och Momtazi 2015 när jag var där för snart två år sen.
Har för mig att det var indirekt på din inrådan eller att du skrivit bra om dem.
Ska få ligga till sig ett tag till.

Edit: Då kostade de 599 norska vilket med dåvarande kurs blev mer än idag.
Borde passa på nu när norska kronan ligger under den svenska.
 

Håkan

Medlem
@Magikern Liquid Farm (hellre då de pekade chardonnayen än den ekade)
Byt ut hellre mot och :D . Tror doch Adam menade Pinoterna som jag tycker är helt lysande. Tyvärr är de svårfunna och numera rätt dyra (tror också att SMV är delad i vingårdslägena den kommer ifrån). Dammsög Winefinder när de reade ut Liquid Farm, känns som ett av de inköp jag är mest nöjd med. Vet ej om de blev brända på Liquid Farm och Ceritas för har inte sett dem där på nåt år nu.
 

Håkan

Medlem
På min dricklista just nu finns:
Gustave Lorentz la Limite Pinot Noir 2015
Bloody Hill Pinot Noir 2019 (Timo Mayer)
Dalla Cia Pinot Noir 2015
Tolpuddle Pinot Noir 2018
Calera Jensen 2010
Geantet Pansiot Gevrey Chambertin Poissenot 2002
Väldigt nyfiken på hur bra Pinot det går att göra i Alsace, borde ha framtiden för sig. Någon som provat Marcel Deiss Burlenberg?
 

Skrutt

Medlem
På min dricklista just nu finns:
Gustave Lorentz la Limite Pinot Noir 2015
Bloody Hill Pinot Noir 2019 (Timo Mayer)
Dalla Cia Pinot Noir 2015
Tolpuddle Pinot Noir 2018
Calera Jensen 2010
Geantet Pansiot Gevrey Chambertin Poissenot 2002
Väldigt nyfiken på hur bra Pinot det går att göra i Alsace, borde ha framtiden för sig. Någon som provat Marcel Deiss Burlenberg?
”Puddle” i Tolpuddle signalerar stagnerat vatten och är ganska träffande för 2013 års version. Eller veckogammal skottkärra enligt mina ant. Jag kopplade det till de 25%-en hela stjälkarna i min föreställningsvärld. Ingen fruktbomb direkt.
 
Toppen