Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Paris t/r

Sebban

Medlem
Hej! Imorgon åker vi bilen ner till Paris på jobb och hem igen nästa fredag. Jag har en fråga till er som tagit bilen ner dit. Hur är priserna/utbudet i Paris kontra på större vinbutiker utanför Paris på vägen hem mot Sverige? Vart brukar ni handla när ni varit nere? Köper ni i Paris eller utanför? Om ni köper utanför vart åker ni då ?

Med vänlig hälsning, Sebastian
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad är det du vill köpa, bortsett från att jag utgår från att det är franskt? Regioner? Prisnivå? Kända namn eller "prisvärda fynd"? Utan att veta det är det svårt att ge några tips.
Länder utan monopol har totalt sett mycket bredare urval, men tyvärr inga "one-stop-shop"-vinbutiker för alla smaker. Det är precis som för varor som det råder marknadsekonomi för i Sverige. T.ex. finns det ju inga svenska klädaffärer eller mataffärer som har allt för alla kunder i alla prisnivåer och smakinriktningar. Har man viss smak och budget går man till Lidl, har man en annan går man till någon saluhall.
Tror dock de flesta vinintresserade som åker till Frankrike gör sina inköp på plats i vinregionerna snarare än i Paris.
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Vad är det du vill köpa, bortsett från att jag utgår från att det är franskt? Regioner? Prisnivå? Kända namn eller "prisvärda fynd"? Utan att veta det är det svårt att ge några tips.
Länder utan monopol har totalt sett mycket bredare urval, men tyvärr inga "one-stop-shop"-vinbutiker för alla smaker. Det är precis som för varor som det råder marknadsekonomi för i Sverige. T.ex. finns det ju inga svenska klädaffärer eller mataffärer som har allt för alla kunder i alla prisnivåer och smakinriktningar. Har man viss smak och budget går man till Lidl, har man en annan går man till någon saluhall.
Tror dock de flesta vinintresserade som åker till Frankrike gör sina inköp på plats i vinregionerna snarare än i Paris.

Det jag framförallt vill köpa är prisvärda fynd. Jag vet att det är mycket rött o bubbel som är bra men som aldrig når ut till den större massan här i Sverige. Vilken region det tillhör är mindre relevant utan att det smakar bra! Rött vin och bubbel är jag ute framförallt efter. Kommer köra raka vägen till Paris för jobb och på hemvägen tänkte jag besöka någon butik, typ som MQ i din bemärkelse
Har du några tips?
 

grappa

Medlem
På Boulevard Saint-Germain ligger en butik som säljer drickfärdiga viner Bordeaux. Värt ett besök bara för intrycken!
Om du nu vill ha bubbel, varför inte stanna till i Champagne? Det är ju trots allt nästan på vägen. Det finns trådar på forumet med massor av tips om jag inte minns fel.
Lokala supermarkets i Paris brukar ofta ha rea. Jag köpte Guigals Condrieu och Brune et Blonde Cote Roti för € 30 för några år sedan (båda sänkta från € 40) på ett supermarket straxt off Boulevard Saint-Germain. I paritet med SBs priser (även om delar av forummaffian kommer att hoppa på mig :) (och det är det värt) så är det enligt min erfarenhet svårt att få bättre priser än på SB).
 
Toppen