Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Patrick Piuze provning

Gillar du chablis bör du kanske också hålla utkik efter Cavistes släpp av Patrick Piuze. Kanske nog kan jämföras med W. Fèvre av de jag nämnde ovan, men kanske ett litet steg i riktning mot "vanlig Bourgogne" rent stilmässigt.

Har rätt myciet Piuze i källaren, framförallt Grand Cru. Något att köra en provning på? Eller en allmän Chablis-provning kanske?
 
Har rätt myciet Piuze i källaren, framförallt Grand Cru. Något att köra en provning på? Eller en allmän Chablis-provning kanske?
låter som en mycket god idé! Den första Piuze jag drack var hans 2008 les clos och det var en av de bästa chabliser jag provat - även om jag nog blev påverkad av att prova med monsieur lui-même. Jag tycker Piuze når den i mina ögon perfekta balansen mellan knivskarp, äpplig, ståltankad renlärig chablis och fetfruktig fatad chardonnay från annat håll. Jag gissar att det klarar sig mycket bra med lagring, men har nog aldrig klarat av att spara eftersom flaskorna varit så förbolt drickvänliga redan tidigt.
 
Last edited:
Trådskapare
A
låter som en mycket god idé! Den första Piuze jag drack var hans 2008 les clos och det var en av de bästa chabliser jag provat - även om jag nog blev påverkad av att prova med monsieur lui-même. Jag tycker Piuze når den i mina ögon perfekta balansen mellan knivskarp, äpplig, ståltankad renlärig chablis och fetfruktig fatad chardonnay från annat håll. Jag gissar att det klarar sig mycket bra med lagring, men har nog aldrig klarat av att spara eftersom flaskorna varit så förbolt drickvänliga redan tidigt.

Den som spar han har :--)

Drack i somras en 2012 Terroir De Chablis (https://www.caviste.se/cav/cav0021-patrick-piuze/) Skönt smörig och perfekt mogen. Enkel bas javisst men leverade verkligen.

upload_2018-12-7_19-31-4.png
 
Trådskapare
A
den var bra - och då var tolvan Vaillons ett riktigt stort steg upp - om du har kvar från cav21. Där har du de gamla ekfaten och några ugnsrostade hasselnötter. Så bra.
Tror inte att jag har någon kvar från den lådan. Gör en stor inventering just. Återkommer vad som finns om vi vill köra en provning. Har från 2009 och framåt
 

Keen

slan
Tror inte att jag har någon kvar från den lådan. Gör en stor inventering just. Återkommer vad som finns om vi vill köra en provning. Har från 2009 och framåt

Jag är inte omöjlig på en sån provning också. Har ett par Grand Cru 2012or från Piuze också, plus "vanliga" från 2014 och 2015-lådorna.

För länge sen vi drack något för övrigt!
 

Keen

slan
Det jag har:

2012 Chablis Grand Cru Blanchots
2012 Chablis Grand Cru Bougros
2012 Chablis Grand Cru Les Clos
2014 Chablis Premier Cru Les Forêts
2014 Chablis Terroir de Courgis
2014 Chablis Terroir de Fyé
2015 Chablis Premier Cru Les Forêts
2015 Chablis Premier Cru Les Roncières
2015 Chablis Terroir de Courgis
2015 Chablis Terroir de Fyé
 
Last edited:
Trådskapare
A
Får det till 7 och ett solidt intresse. Låt oss hitta en tid efter helgerna. Ska inventera. Har ett 15-20 tal olika men lite dålig koll just nu. Vore kul som sagt att köra från någon enkel av riktigt bra årgång till PC och GC.
 

Jos

Medlem
Jag har
Årgång Namn
2012 Chablis Grand Cru Blanchots
2013 Chablis Grand Cru Blanchots
2012 Chablis Grand Cru Bougros
2013 Chablis Grand Cru Bougros
2012 Chablis Grand Cru Les Clos
2013 Chablis Grand Cru Les Clos
2012 Chablis Premier Cru Les Fôrets
2013 Chablis Premier Cru Les Forêts
2012 Chablis Premier Cru Vaillons Les Minots
2013 Chablis Premier Cru Vaillons Les Minots
 

Jos

Medlem
Jag är gärna med. Har en del i källaren men om vi siktar på ett datum i februari så kan jag kolla om Pat kan bidra med något extra.

2013 kan ni dricka upp så länge, ingen rolig årgång i Chablis, tror inte de ska sparas längre.
Har du poppat någon av hans 13 nyligen?
 

Martin Berggren

Bad santa
Bougros men det var något år sedan. Inte dåligt men inte upp till den standarden man är van vid från Piuze. Gäller alla stora namn i Chablis. Har t.ex. inte druckit en bra Raveneau 2013.

Riktigt svår skörd mitt i ösande regn med en del rötangripna druvor i pressarna. Vinerna var trevliga unga men tror det finns risk att de viker ner sig tidigt.

Vi kan ta med ett par stycken i provningen så får vi se om de sticker ut.

Allt 2014 och senare är fortfarande ungt, men 2015 dricker fantastiskt nu. 2012 är en stor årgång som precis börjat glänta på första mognadsfasen. Tror de kommer blir enorma med 1-2 år till i källaren.

Tänk på att Piuze svalvar betydligt mindre än Raveneau så det blir lite tokigt att jämföra lagringspotential med dem. För Piuze skulle jag säga, för ett bra år, cirka 5 år på PC och 7-10 för GC som optimalt drickfönster. Men det lär visa sig på provningen!
 

Trydebull

Medlem
Jag kan inte bidra med något som inte redan nämnts, de två senaste officiella Caviste-lådorna. Men om min kalender, och antalet platser för provningen matchar så är jag också gärna med.
 

Kalle A

Medlem
Åh detta var en provning jag gärna skulle varit med på för detta är min absoluta favorit ang Chablis. Men numera boende i Norge och mina "äldre" (köpta för 4-6 år sedan) flaskor vet jag inte ens var de är... Har ju fått splittra min samling för att i små potter ta in den till Norge - icke EU... Ha en bra provning!
 

MD

Medlem
Jag har en väldigt udda 08 som blivit liggandes, oklart om den går att dricka nu men kan vara kul att testa. Övriga PC och GC enligt nedan lista finns tillgängliga för att ta med. Har någon förslag på tid och plats?

Piuze Chablis Terroir de Chichee 2008
Piuze Chablis Les Fôrets PC 2009
Piuze Chablis Montée de Tonnerre PC 2009
Piuze Chablis Bougros "Cote de Bouqueyreaux GC 2009
Piuze Chablis Les Preuses GC 2009
Piuze Chablis Les Clos GC 2010
Piuze Chablis Vaillons PC 2012
Piuze Chablis Les Fôrets PC 2012
Piuze Chablis Bougros GC 2012
Piuze Chablis Blanchots GC 2012
Piuze Chablis Les Clos GC 2012
 
Toppen