Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pellegrino's 50 Best Restaurants in Asia

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I helgen hölls den årliga galamiddagen där två av våra favoriter hamnade på plasterna:
16 - L'Effervescence
37 - DEN

Att ICHI-E inte vann, uppfattar vi som underligt, samt att det är orimligt att denna Asiens Pärla inte ens finns med på listan... *pft*
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nagelbet mig genom deras listor och skrattade högt åt följande mycket underliga listningsdata:
  • On the 2015 World Top 100 list, there are 4 restaurants from Japan and 3 from Sweden.
  • Asia 2016 Top 50 Restaurants Ichi-E didn't win and La Rochelle 'Sanno' is not on the list either...
  • ...och den restaurang att hålla utkik efter anses vara Florilége, som vi dissat vid alla tre besök för att kocken helt enkelt kopierar det mesta av sina rätter från DEN och L'Effervescence (de tre kockarna är dessutom goda vänner). Lite för mycket copy-paste. Vinlistan är dessutom på tok för dyr med mellanårgångar prisade som premiumår (Bdx). Bourgognedelen kan jag inte uttala mig över på annat vis än att det är dyrt.
 

Vino fino

Medlem
Den där listan ska du inte bry dig om. Hela upplägget är tveksamt av flera skäl. Exempelvis Sydamerika är ett skämt, men det beror på deras idiotiska metod där folk som turistar och kanske provar 1-3 restauranger under sin vistelse får sätta betyg.

Ställd inför många dåliga alternativ måste man nog ändå välja Gidden för konsekvens och metod, även om de är alldeles för generösa med stjärnor till Sverige. (De har sent omsider kommit på att de vill sälja här också, precis som att de vill sälja däck i Japan. Och då börjar strösslandet med stjärnor).
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Såsom varandes gourmand som litar till min gom, så kan jag objektivt säga att L'Effervescence lätt uppfyller Giddens definition av tre stjärnor: värt en resa bara för att få smaka på några av Namae san's kökskrumbukter. Vi går dit bara knappt en gång i månaden, men det är alltid så att vi fascineras av perfektionen (med få undantag) och de kulinariskt högoktaniga rätterna som varvas med överraskningar, klassiskt med nymodigt, franskt med japanskt, internationellt med extremlokalt osv. Om söker runt på taggen #artofplating på Instagram, så hittar man ofta Namae san's rätter. Texturer ges stort spelrum. Lekar med syra-sötma-umami underhåller. Hans nytagningar på klassiska teman som tex surf and turf är fantastiska...
Men, det är fortfarande ett helt trappsteg upp till Världens Bästa Restaurang enligt mig: ICHI-E.
Finge jag bara dinera på en restaurang mer i mitt liv, så skulle jag tveklöst välja Watanabe san's underbara restaurang. Precis som all acquired taste, så fattade jag inte ett dyft de första fyra-fem besöken. Men, nu kan jag bara se att livet UTAN skulle vara grått. Vi har gått dit mellan en till tre gånger varje månad de senaste sex-sju åren. En gång var en av förrätterna inte helt perfekt. Helt galen nivå av kompromisslös perfektion. Sinnessjukt balanserad och intensiv mat som lyfts till ytterligare höjder av det sparsmakade men sublima urvalet av saké... (Finns naturligtvis också bgn och cmpg för dem som ogillar seden dit man kommer, även om vin som måltidsdryck inte alls tillför Watanabe san's kokkonst någonting.) De tar mellan sex och åtta gäster per kväll och menyn är satt.
...
Om man skall vara lite opatriotisk så: Franzén uppfyller mer kriteriet: "Värt en resa därifrån." Dyr-dyrt, snorkig brist på service för rätt okej skolbespisning. När, tacka vet vi Operakällaren! (Om man nu skall vara lite patriotisk.)
...
Noma-killen var fö och studerade på både L'Effervescence och DEN i Tokyo, och snodde flera rätter rakt av :)
Copy-paste är ju skitbra med tex kontonummer och komplicerade textsekvenser. Mindre imponerande då det gäller konst.
 
Toppen